Jeśli wydaje Wam się, że Polacy mają ograniczone zaufanie jeśli chodzi o zakupy online, oznacza to, że życie w przeszłości. Pandemia, która wybuchła na początku 2020 roku, zmieniła wiele branż, a branża zakupowa jest jedną z nich. Okazuje się, że Polacy chętnie rzucili się na internetowe zakupy, co przedkłada się na wzrost popularności sklepów e-commerce.

Za trend ten wzięła się nasza rodzima firma Advox, która przygotowała raport i sprawdziła nie tylko co, ale również jak Polacy kupują w Internecie w roku 2021. Według raportu aż 60% internautów korzysta z zakupów online, a wartość całego rynku e-commerce to już ponad 100 miliardów złotych.

Jak Polacy kupują w Internecie? Raport

Sama pandemia była tylko iskierką, która rozpoczęła wiele zmian w naszym codziennym życiu. Praca zdalna z bycia „tej, podczas której siedzi się w domu i nic nie robi” stała się codziennością dla wielu osób, nawet tych najbardziej przyzwyczajonych pracowników biurowych. Niektórzy przed 2020 rokiem nawet nie pomyśleliby, że ich codzienne, zawodowe obowiązki można wykonywać z perspektywy domowej kanapy.

Wielu światowych producentów oprogramowania rozwinęło swoje produkty tak, aby umożliwić pracę zdalną. Twórcy sklepów internetowych mają ręce pełne roboty, a sklepów tych wyrasta tyle, co grzybów po deszczu. Szczególnie było to widoczne w pierwszych miesiącach pandemii, kiedy lockdowny pozamykały większość sklepów stacjonarnych.

Już same statystyki w KRS robią wrażenie, bo okazuje się, że systematycznie od trzech lat rocznie przybywa około 25% sklepów internetowych w Polsce. Dzisiaj jest to łączna liczba 51 tysięcy podmiotów tego typu, ale – co podkreśla raport – aż 75% z nich jest w złej lub nawet bardzo złej kondycji finansowej. I to właśnie budzi niepokój.

Powszechną bolączką polskiego handlu elektronicznego jest założenie, że do sukcesu i efektywnej sprzedaży wystarczy założenie sklepu internetowego oraz jego uruchomienie i wystawienie towarów.

-mówi o raporcie Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

28% Polaków raz w tygodniu idzie na zakupy online

raport 1

Według danych raportu niespełna jedna trzecia Polaków przynajmniej raz w tygodniu dokonuje zakupów w sklepach internetowych. Natomiast niecałe 3% z nas deklaruje, że robi to codziennie. 44% badanych twierdzi natomiast, że na zwiększenie częstotliwości zakupów w e-commerce wpływ miała wspomniana na wstępie pandemia koronawirusa.

Ile wydajemy na zakupy online?

Prawie połowa kupujących przez Internet wydaje na takie zakupy od 101 do 300 złotych miesięcznie. 25% natomiast osób przeznacza na ten cel między 301 a 500 złotych w ciągu miesiąca. Więcej niż 500 zł miesięcznych wydatków online deklaruje natomiast niecałe 10% Polaków.

raport 2

Aplikacje nie są aż tak popularne

Na zachodzie królują aplikacje zakupowe, co – o dziwo – w Polsce nie jest aż tak częste. Jedynia jedna piąta badanych deklaruje, że korzysta z aplikacji, a większość stale korzysta z komputerów stacjonarnych i laptopów. Jedna czwarta z nas używa przeglądarek w smartfonach i tabletach.

Odzież zyskała na popularności

Coś, co kiedyś było niemalże niemożliwe, teraz staje się popularne. Odzież jeszcze kilka lat temu nie sprzedawała się w sieci aż tak dobrze, jak teraz. Oczywiście ma na to wpływ również podejście sklepów,  które oferują darmowe zwroty i wymiany w przypadku błędnie podjętych decyzji zakupowych.

62% badanych wskazało, że najczęściej kupowanymi rzeczami w Internecie jest właśnie odzież i dodatki. Obuwie kupuje 56% z nich, a kosmetyki i perfumy prawie połowa badanych. Rośnie również sprzedaż produktów spożywczych, gdyż 5% Polaków korzysta z tej ścieżki zakupowej.

Wszystkie informacje pochodzą z raportu firmy Advox „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”.