Bartosz, nie był zawodowym programistą, ale znał trochę PHP i uwielbiał “grzebać” w swoim sklepie. Właśnie wprowadzał zmiany w ścieżce zakupowej. Nie minęły więcej niż 3 minuty od ostatniej zmiany, gdy skrzynkę sklepu na Messengerze zalała fala pytań i rozdzwoniły się telefony. „Zapłaciłam za zakup, a otrzymuje wiadomość, że transakcja nieudana”! Nic dziwnego – to sezon gorących wyprzedaży, a niektórzy cały sezon polują na rabaty. Przecież to tylko mała poprawka w kodzie… Był pewien, że wszystko przejdzie gładko. Oprogramowanie sklepu było najwyraźniej innego zdania. Bartek odnosił wrażenie, że każdy kolejny dzwonek jest coraz głośniejszy, a każda kolejna wiadomość na Messengerze – pisana coraz większymi literami

Staging to środowisko testowe, które pozwala na wprowadzanie i testowanie zmian, zanim te trafią na witrynę produkcyjną. Na czym właściwie polega staging i dlaczego warto, aby Twój e-commerce posiadał tę funkcję? Ten artykuł powstał z myślą o:

  • właścicielach stron internetowych i sklepów,
  • początkujących webdeweloperach,
  • wszystkich, którzy chcą zmienić coś na stronie, zachowując pewność, że nie popsują jej działania.

Staging – co to takiego?

Staging, to funkcja, dostępna m.in. w hostingu WooCommerce, która pozwala stworzyć klon Twojego sklepu. Jest środowiskiem deweloperskim witryny, na której możesz bez żadnych obaw wprowadzać zmiany, testować funkcjonalność, sprawdzać jak zachowa się sklep po zmianie motywu, dodaniu nowej wtyczki, zweryfikować jak będzie funkcjonował e-sklep po ingerencji w kod, czy przeprowadzeniu aktualizacji wersji WooCommerce do wyższej.

Co ważne – testujesz bez jakichkolwiek obaw. Zmiany wprowadzane w wersji testowej nie mają wpływu na Twój sklep. Staging tworzy replikę działającej strony. Masz kopię swojego sklepu, nastomiast zmiany, które tu wprowadzasz, nie rzutują na zachowanie witryny produkcyjnej. Otrzymujesz bezpieczną przestrzeń aby upewnić się, że zmiany działają wzorowo, zanim trafią na witrynę produkcyjną.

Dlaczego to takie ważne?

Co gryzie (u)e-commerce? To raport traktujący o wyzwaniach i zaobserwowanych zagrożeniach w 2021 roku. Na jego łamach możemy przeczytać, że co 3 użytkownik, zapytany o to jak negatywne doświadczenie wpłynęło na stosunek do sklepu/marki, zadeklarował że po prostu poszuka innego sklepu. [1]

Źródłem negatywnych doświadczeń użytkowników może być niedziałająca strona, błędy w ścieżce zakupowej, czy nie wyświetlanie się grafik. Wprowadzając aktualizację wersji, instalując nową wtyczkę – możesz narazić swój sklep na niepotrzebny przestój.

Co trzeci użytkownik poszuka innego sklepu. Nie brzmi to zachęcająco, prawda? Dlaczego Klienci porzucają zakupy w internecie?

W badaniach prowadzonych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej widzimy, że jest to długi czas ładowania, brak możliwości szybkiego wyszukiwania produktu czy szerzej – niewygodna strona internetowa. [2] Bez wątpienia za taką można uznać stronę wyświetlającą niepożądane błędy.

A gdyby tak hosting umożliwiał wprowadzanie zmian na nie indeksowanej, niezależnej witrynie? Wygodne, prawda?

Masz sklep internetowy? Wybierz serwer z funkcją staging!

Funkcja testowania zmian w kontekście prowadzenia sklepu internetowego nabiera szczególnego znaczenia. Podążając za trendami, wprowadzając nowe funkcje, chcesz przecież wprowadzić zmiany, które przyciągną Twoich Klientów i zapewnią im lepsze doświadczenia. Dlatego najbezpieczniej jest się do tego właściwie przygotować, aby nic nie zakłóciło tych planów.

Bezpieczne, niezależne środowisko testowe to pewność, że zmiany nie wpłyną negatywnie na witrynę. Nie chcemy przecież powodować przerwy w działaniu sklepu. Z myślą o właścicielach sklepów internetowych i deweloperach, firmy hostingowe wprowadzają funkcję stagingu. Jednym z najlepszych rozwiązań jest staging uruchamiany jednym kliknięciem. Taką funkcję na polskim rynku udostępnia cyber_Folks. W jego ofercie znajdziemy hosting WooCommerce, dedykowany sklepom internetowym na WordPress z funkcją stworzenia niezależnej witryny testowej.

Jak to działa?

Sklep testowy jest identyczny jak ten aktywny – masz do dyspozycji tę samą funkcjonalność, ustawienia, widżety, ścieżkę płatności itd.

unnamed 13

Jedyną różnicą, pomiędzy stagingiem, a witryną produkcyjną jest to, że witryna stagingowa zostaje wyłączona z indeksowania w Google. W ten sposób unikamy ryzyka zjawiska tzw. “content duplicate” – niepożądanego uznania strony za duplikat treści.

To tutaj możesz wprowadzać aktualizacje, usprawniać ścieżkę zakupową, czy sprawdzić działanie konkretnej wtyczki. Funkcję stagingu uruchamiasz jednym kliknięciem.

unnamed 14
Tworzenie kopii strony na hostingu WooCommerce w cyber_Folks

Po zdefiniowaniu nazwy dostajesz do dyspozycji panel, w którym wprowadzasz zmiany w serwisie pod tymczasowym adresem url. Możesz dokonać aktualizacji wersji cms-a, wersji PHP, a także sprawdzić jak zachowa się zainstalowany plugin. Dopiero gdy wszystko będzie działać właściwie, jednym kliknięciem przeniesiesz zmiany na środowisko produkcyjne – lub też po prostu powtórzysz je w środowisku produkcyjnym.

unnamed 15
WordPress Staging w cyber_Folks

Ograniczenia stagingu

Jak każda technologia, staging posiada pewne ograniczenia.

Pierwsze polega na tym, że jest to kopia z plikami i danymi z bazy z momentu tworzenia środowiska. To w zasadzie nie wada, tylko istota działania tej usługi. Jeśli jednak po wykonaniu takiej kopii dokonamy zmian w wersji produkcyjnej – konieczna będzie ponowna synchronizacja.

Druga dotyczy synchronizacji w drugą stronę. O ile najczęściej nadpisanie plikami środowiska produkcyjnego jest akceptowalne, o tyle nadpisanie bazy danych może rodzić wiele problemów. Jeśli środowisko stagingowe przygotujemy o 15:00, a a modyfikacje i testy zakończymy o 15:30, to przy aktywnym sklepie nie możemy po prostu przenieść bazy do środowiska produkcyjnego, bo stracilibyśmy wszystkie zamówienia złożone między 15:00 a 15:30.

W takim wypadku mamy dwa rozwiązania: albo ręcznie odtwarzamy te same czynności “na produkcji” (wiedząc już, że jest to bezpieczne), albo przed wykonaniem kopii stagingowej wyłączamy witrynę (tryb konserwacji) tak, żeby mieć pewność, że żadne zamówienie nie zostanie złożone w trakcie pracy.

Mimo tego – funkcja staging jest wyjątkowo przydatnym narzędziem dla każdego, kto planuje wprowadzać zmiany w plikach, bazie, wyglądzie strony czy wersjach oprogramowania.

Dlaczego warto zainwestować w staging?

Staging nie wymaga dodatkowych inwestycji. Najczęściej jest bezpłatną funkcją, będącą częścią pakietu hostingowego, choć jest ona dostępna głównie u zagranicznych operatorów. W Polsce staging znajdziesz w hostingu WooCommerce w ofercie cyberfolks.pl

Bezpieczne środowisko testowe

Środowisko testowe, to bezpieczna kopia Twojego sklepu. Działa na Twoim hostingu i na tej samej konfiguracji serwera, co sklep, dlatego możesz zapobiegać błędom, poprzez sprawdzenie wprowadzanych zmian przed ich udostępnieniem. Twój sklep jest dostępny bez żadnych przerw w działaniu. Nawet jeżeli ingerencja w strukturę strony nie zakończyła się sukcesem – wiesz o tym tylko Ty. Masz czas na przygotowanie środowiska i upewnienie się, co do poprawności zmian.

Łatwa konfiguracja

Staging jest funkcją, która może być wbudowana w hosting. Wybierając hosting WooCommerce, masz ją dostępną w swoim panelu. Jednym kliknięciem – i to bez wiedzy programistycznej – stworzysz witrynę, na której będziesz rozwijać swój sklep. Podajesz nazwę testową witryny i przechodzisz do działania.

Witryna testowa z tymczasowym url

Staging to funkcja dostępna pod osobnym adresem url. Wiesz, gdzie się znajdujesz i zmiany wprowadzasz w obrębie tymczasowej strony. Zatem nie ma mowy o niekontrolowanej, przypadkowej aktywności na witrynie Twojego sklepu. Pozostawiasz ją bez zmian, w nienaruszonej formie.

Adres wyłączony z indeksowania

Witryna testowa jest wyłączona z indeksowania. Co więcej, wybierając staging w cyber_Folks, wartością dodaną jest fakt, że kopia strony jest przygotowana pod roboty indeksujące Google. Nie jest to oczywiste wśród operatorów posiadających taką usługę. Kopia posiadająca odpowiednie dyrektywy chroni przed uznaniem kopii za tzw. duplikat treści, który miałby poważne konsekwencje dla SEO Twojego sklepu.

Roboty wyszukiwarki nie skanują nowej, jeszcze niekompletnej  treści. Pozycjonując swój sklep internetowy dodajesz nowe podstrony często wpierw dodasz właściwy tekst. Zanim ustalisz ostateczny wygląd i treści na swojej stronie z funkcją staging nie indeksujesz Lorem ipsum. Witryna testowa działa na osobnym url, ale nie ma wpływu na pozycjonowanie Twojej witryny produkcyjnej.

Bez wiedzy programistycznej

Odrębna witryna do testów, to także komfortowe rozwiązanie dla osób, które bez wiedzy programistycznej chcą udoskonalić witrynę i wykonać testy samodzielnie. Czasem wydawać by się mogło, że tak nie duża zmiana, jak na przykład Instalacja wtyczki, czyli gotowe rozwiązanie wzbogacające możliwość Twojego sklepu, nie powinna stanowić problemu. Nic bardziej mylnego.
Z pozoru prosta czynność, może się znacznie skomplikować i mieć nieplanowane znaczenie dla sklepu. Dlatego warto uprzednio sprawdzić czy nowa zmiana nie będzie powodować niekorzystnych zmian na witrynie produkcyjnej. Możesz to zrobić samodzielnie na witrynie testowej.

Rozwijasz swój e-commerce. Patrzysz strategicznie. Skupiasz się na tym, co możesz poprawić i rozwinąć w swoim sklepie, aby Klienci pozostali na Twojej witrynie i dokonali określonej konwersji. Zdajesz sobie sprawę, że nawet chwilowa niedostępność, czy błąd w jej funkcjonowaniu to realna strata dla Ciebie. Tak wizerunkowa – bo szanse, że Klient wróci po raz kolejny są znikome, jak i finansowa – błędy na stronie to większa liczba porzuconych koszyków.

Staging dostępny w hostingu WooCommerce rozwiązuje problem niedostępności strony. Po prostu dzięki tej funkcji taka sytuacja nigdy nie będzie miała miejsca. Zanim zaktualizujesz wersję WooCommerce czy wprowadzisz nową wersję PHP – zachowanie strony sprawdzisz w bezpiecznym środowisku.

Źródło:
[1] Raport. Co (u)gryzie e-commerce 2021
[2] Raport. Porzucony e-koszyk