Aby skutecznie prowadzić sklep internetowy, nie wystarczy pasja i wiedza o produktach. W dobie wysokiej konkurencji w branży e-commerce szczególnie liczą się kompetencje w zakresie marketingu internetowego. Nie każdego stać na współpracę z agencją, ale każdy może pozwolić sobie na naukę podstaw marketingu internetowego. Od czego możesz zacząć promocję sklepu internetowego bez budżetu i dużego doświadczenia? Podpowiadamy.

Zadbaj o treści w sklepie internetowym

Zanim zdobędziesz wiedzę o tym, jak się reklamować, czy też jak optymalizować sklep, zacznij od opisów produktów. To nic nowego, że właściciele sklepów korzystają z gotowych opisów od producentów. Jednak to nie jest dobra metoda i w żaden sposób nie odróżnia Cię od konkurencji. Wybierz na początek najważniejsze produkty i przygotuj opisy, które nie tylko wyczerpująco przedstawiają specyfikację, ale również budują kontekst dla produktu. A może sprzedajesz produkty, które używasz i testujesz? Jeszcze lepiej. Napisz parę słów od siebie, dodaj opinie pierwszych zadowolonych klientów.

Możesz również wyjść poza ramy opisu tekstowego i dodać filmik, na którym prezentujesz produkty. Możliwości jest wiele. Pamiętaj, że treści takie jak opisy, poradniki, teksty “o nas” zastępują Twoim klientom kontakt bezpośredni ze sprzedawcą. Powinny więc pełnić nie tylko funkcję informacyjną, ale również budować relacje i zaufanie. A dodatkowo – dobre treści wpływają na pozycjonowanie sklepu w Google, ale o tym za chwilę.

Przeprowadź podstawową optymalizację

Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga wiedzy i doświadczenia. Agencje korzystają z płatnych narzędzi, a nad jednym sklepem pracuje sztab specjalistów. Jak możesz sobie poradzić, gdy nie stać Cię na razie na agencję SEO? Na szczęście są działania, których łatwo się nauczysz i wdrożysz na własną rękę. Nie, nie pomogą Ci prześcignąć konkurencji, która korzysta z usług SEO, ale na pewno są dobrym pierwszym krokiem w wyścigu po klienta.

Zajrzyj na początek do bezpłatnych źródeł wiedzy, np. do zasobów Akademii widoczni, która nie tylko ma bazę kilkuset artykułów o marketingu internetowym, ale również wydaje bezpłatne poradniki, webinary i cyklicznie organizuje wykłady z marketingu internetowego online i stacjonarnie. Dowiesz się m.in. jak optymalizować meta dane, dlaczego linki są ważne, jak wyszukiwać frazy i jak analizować ruch i konwersję w sklepie. Ta wiedza jest niezwykle cenna nawet wtedy, gdy już współpracujesz z agencją. Dzięki znajomości działań w procesie pozycjonowanie sklepu, łatwiej Ci zrozumieć raporty od agencji i wspólnie z nią planować strategię. Nie stać Cię na pozycjonowanie sklepu? Zainwestuj czas w naukę, a nie pożałujesz.

Dostarczaj wiedzę swoim odbiorcom

W pozycjonowaniu sklepów bardzo istotne jest pozyskiwanie linków. Nie jest to ani łatwe, ani możliwe do szybkiej realizacji. Jednak możesz już teraz pozyskiwać wartościowe linki, poprzez współpracę z blogerami, portalami czy nawet innymi sklepami. Bardzo dobrą metodą pozyskiwania linków jest tworzenie wartościowej treści – bloga, tutoriali, recenzji, szkoleń czy poradników. Takie materiały mogą same rozchodzić się w sieci, gdy użytkownicy docenią ich wartość. Przede wszystkim jednak możesz tworzyć je na zewnętrzne strony i w ten sposób pozyskiwać linki do swojego sklepu.

Nie będzie to działanie na dużą skalę, ale Twój przyszły specjalista ds. pozycjonowania sklepu z pewnością to doceni. Przy okazji uzyskasz wspaniały efekt uboczny – zbudujesz markę eksperta w swojej dziedzinie i stworzysz wartość dodaną dla swoich odbiorców. To tylko krok do zbudowania silnej i lubianej marki.

Skuteczna promocja sklepu? To możliwe

Powyższe pomysły na marketing to dobry początek na drodze to wypromowania sklepu internetowego. Z czasem, gdy zyskasz budżet warto zainwestować w takie działania jak:

Wszystko, co zrealizujesz wcześniej, sięgając po blogi o marketingu internetowym czy filmy na YouTube, pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji, zbudować markę i zrozumieć mechanizmy marketingu.

Tekst powstał przy współpracy z Agencją Widoczni