Firma kurierska GLS już za cztery lata planuje dostarczać 40 proc. paczek przy pomocy elektrycznych samochodów dostawczych.

Elektryfikacja motoryzacji właściwie dopiero wystartowała, a rozpędu nabiera stopniowo. Jednak do widoku samochodów z elektrycznym napędem – łatwo je rozpoznać po zielonych tablicach rejestracyjnych – zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Systematycznie rozbudowywana jest też niezbędna infrastruktura.

Dlatego coraz częściej można spotkać samochody osobowe tego typu, jak również pojazdy elektryczne dostawcze. Są one najlepszym rozwiązaniem zwłaszcza na terenach gęsto zabudowanych. Świetnie sprawdzają się zwłaszcza tam, gdzie kurierzy nie pokonują dużych odległości, średnie prędkości są stosunkowo niewielkie, a samochody często się zatrzymują i ruszają. Pojazdy z napędem elektrycznym nie tylko nie emitują żadnych spalin, ale są też bardzo ciche. W środowisku miejskim obie te zalety są bardzo ważne.

R E K L A M A

Wprowadzają czyste vany

Elektryfikują się m.in. floty kurierskie. Na przykład GLS ma ambitne plany: już w 2026 roku, a więc całkiem niedługo, elektryczne samochody dostawcze mają przewozić 4 na 10 paczek dostarczanych przez tę firmę kurierską w Polsce. W kolejnych latach będzie ich z pewnością coraz więcej. A już teraz e-vany kurierskie w barwach GLS jeżdżą w kilku miastach Polski. Tego rodzaju pojazdy regularnie obsługują przesyłki m.in. w Warszawie i Krakowie, Siedlcach czy Wodzisławiu Śl.

A co z ciężarówkami?

Elektryczne vany kurierskie to tylko jedno z ekologicznych rozwiązań wprowadzanych przez GLS. Firma konsekwentnie stawia na zero lub niskoemisyjne środki transportu. Jeśli chodzi o wybór rodzajów napędu, wiele zależy od dostępności technologii.

Na przykład dalekodystansowe trasy pomiędzy dużymi sortowniami obsługują samochody ciężarowe, przewożące jednorazowo bardzo dużo paczek. W przypadku tej klasy pojazdów napęd elektryczny nie jest jeszcze wystarczająco rozwinięty, podobnie jak niezbędna infrastruktura. Dlatego GLS zdecydował się na inne rozwiązanie: pojazdy ciężarowe z napędem na skroplony gaz ziemny. Są przyjazne dla środowiska. Przede wszystkim emitują o wiele mniej dwutlenku węgla niż podobne ciężarówki z silnikami Diesla. Takie samochody już od kilku lat obsługują część dalekich tras GLS, w tym międzynarodowych.

Skąd ta czysta energia

Na najkrótszych dystansach firma również zdecydowała się na ekologiczne rozwiązanie. Doskonałym uzupełnieniem dla elektrycznych vanów są tu rowery kurierskie. W 2020 roku GLS Poland – jako pierwsza firma z tej branży w Polsce – uruchomił rower tego typu do regularnej obsługi przesyłek. Funkcjonuje w centrum Krakowa, a dokładniej w strefie w znacznej mierze wyłączonej z ruchu kołowego. Takie rowery w barwach GLS pojawiły się również we Wrocławiu, a już wkrótce w Warszawie. Oczywiście, pojazdy tego typu mają też elektryczne wspomaganie i są specjalnie zaprojektowane do przewozu paczek.

Można podać jeszcze inny przykład ekologicznego zaangażowania GLS Poland. W 2021 roku firma rozpoczęła zamawianie energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Zakres zamówień obejmuje 85 proc. całkowitego zużycia energii elektrycznej w filiach i sortowniach należących do GLS Poland. Dodatkowo, rozpoczął się już również montaż instalacji fotowoltaicznych na własnych obiektach firmy. Inwestowanie w OZE sprawia też, że elektryczne vany kurierskie korzystające z ładowarek w takich obiektach, są zasilane w 100 proc. czystą energię.

Ostatnia mila elektrycznych vanów

Wprowadzanie rozwiązań ekologicznych jest konieczne z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju i, w nieco dalszej perspektywie, na drodze do osiągnięcia klimatycznej neutralności. Dziś jest to wyzwanie właściwie dla każdej branży, a zwłaszcza dla tych związanych z transportem. W przypadku firm kurierskich pierwszoplanową rolę odgrywa przestawienie flot na elektryczne vany. Dlaczego? Pojazdy tej wielkości pozostaną przecież podstawą dostaw paczek na tzw. ostatniej mili, czyli już do drzwi odbiorcy. A takich przesyłek jest coraz więcej, ponieważ coraz częściej robimy zakupy online.

Odbierzesz jak chcesz

Dodajmy, że odbiór paczki dostarczanej przez GLS jest możliwy na wiele różnych sposobów. Jedna z opcji polega na wskazaniu bezpiecznego miejsca, w które kurier może odstawić paczkę. Można wybrać dostawę m.in. do jednego z punktów Szybkiej Paczki/ParcelShop. W Polsce działa ich już ok 4,5 tys. Są otwarte w dogodnych godzinach i bardzo dobrze zlokalizowane. Co dla wielu osób ważne, w ramach usług GLS, przesyłkę można przekierować właściwie do ostatniej chwili, nawet wtedy, gdy jest już w drodze. Wystarczy skontaktować się bezpośrednio z kurierem i ustalić z nim formę oraz szczegóły doręczenia.

Technologia przyszłości

Elektryfikacja pojazdów wydaje się być trendem nieodwracalnym. Nie jest jednak jeszcze przesądzone, jaka technologia się upowszechni. Być może będą to auta ładowane z gniazdek, zakładając, że takie „tankowanie” będzie przebiegało bardzo szybko, a ładowarki będą dostępne co najmniej tak łatwo jak dziś zwykłe stacje benzynowe. Być może wygra inny rodzaj napędu elektrycznego, z ogniwem paliwowym, czyli na wodór. Przyszłość pokaże.