Szykują się kolejne problemy Apple – tym razem w… Polsce!

Apple nie ma ostatnio dobrych miesięcy. Firma straciła pierwsze miejsce wśród najwyżej wycenianych firm świata, a także została oskarżona, że ich produkt pomaga złodziejom. Najgorzej jest w kontekście prawnym.

Przegrany spór patentowy z Optis Wireless Technology, przegrana z Epic Games czy wreszcie plany Komisji Europejskiej dotyczące wprowadzenia USB-C, jako jedynego portu w smartfonach na terenie całej UE. Teraz firma ma kłopoty równie w naszym kraju.

R E K L A M A

iOS 14 nie podoba się europejskiej branży internetowej, która apeluje do Apple

UOKiK przygląda się Apple

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce sprawdzić, czy wprowadzone wraz z iOS 14.5 zmiany dotyczące polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach marki Apple są zgodne z prawem.

– Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak informuje UOKiK „Na podstawie analizowanej zmiany rozszerzone zostały obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. W praktyce oznacza to, że  na systemach operacyjnych iOS znacząco ograniczona została możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm.

Nie oznacza to jednak, że informacje o użytkownikach przestały być zbierane i nie otrzymują oni zindywidualizowanych reklam. Pojawiły się jednocześnie wątpliwości czy ustanowione przez Apple zasady nie miały na celu promocji własnej usługi reklamowej Apple Search Ads, co mogłoby naruszać reguły konkurencji.”. Urząd informuje również, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko Apple, a celem działań Prezesa Urzędu jest sprawdzenie, czy w tej sprawie mogło dojść do ograniczenia konkurencji.

Okiem PraWWWnika #8: Zapłacić za produkt, oglądać reklamy czy pozwolić na śledzenie? Czy Apple właśnie wypowiada wojnę takim praktykom?

Jak widzicie polski Urząd tym razem zdecydował się zabrać za ochronę konkurencji, trochę kosztem użytkowników. Nie wiem jak Wy, ale ja jestem bardzo zadowolony ze zmian zaserwowanych nam przez Apple w kontekście personalizowanych reklam. Pełen komunikat i wystąpienie prezesa UOKiK znajdziecie tutaj.


Posłuchaj nas!