Dbanie o zdrowie to zbiór różnych działań, takich jak: redukcja spożycia słodzonych napojów, regularna aktywność fizyczna, wybieranie mniej przetworzonej żywności oraz odpowiednia ilość snu. Nie wyeliminujemy w ten sposób wszystkich schorzeń, ale zminimalizujemy ryzyko zachorowania na jedno z nich. W Światowy Dzień bez Papierosa pamiętajmy również o tym, jak zgubnym nałogiem jest palenie. Warto rozważyć, jak technologia może wspomóc nasze starania o zdrowie.

Według danych IHME, około 13 procent światowej populacji, czyli około 971 milionów ludzi cierpi na zaburzenia psychiczne. Pandemia dodatkowo zwiększyła u wielu ludzi poziom stresu oraz podatność na depresje. W związku z tym oraz wysokimi kosztami leczenia za prywatne wizyty u specjalistów – to technologia może w najbliższych latach stać się przyjacielem naszego zdrowia psychicznego oraz fizycznego.

zdrowie

8 mln obywateli z zaburzeniami psychicznymi

W Polsce nawet 8 milionów osób cierpi z powodu różnych rodzajów zaburzeń psychicznych. Jedynie 16 procent z nich miało możliwość skorzystania z pomocy psychiatrycznej lub psychologicznej.  Według Światowej Organizacji WHO depresja jest czwartą najpoważniejszą na świecie chorobą i jedną z głównych przyczyn samobójstw. Eksperci przewidują, że do 2030 roku stanie się ona także pierwszą najczęściej diagnozowaną jednostką chorobową na świecie.

Według przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, pandemia spowodowała w Polsce wzrost liczby palaczy. Jednak państwo, zamiast realnych rozwiązań, mogących pomóc w ograniczeniu szkód zdrowotnych związanych z paleniem, proponuje jedynie kolejne odsłony kampanii edukacyjnych. Tego typu działania podejmowano już wcześniej, a liczba palaczy pozostawała na tym samym poziomie.

zdrowie

Palenie papierosów zabija

Z kolei w ostatni dzień maja obchodzimy Światowy Dzień bez Papierosa. Palenie, pomimo promowania zdrowego stylu życia nadal stanowi jeden z poważniejszych problemów w dziedzinie zdrowia. Większość krajów Unii Europejskiej wprowadza kolejne metody walki z tym nałogiem, takie jak: drastyczne podwyżki cen papierosów czy programy informujące ludzi o szkodliwości nałogu. Pomimo tego,  problem nadal pozostaje nierozwiązany, a liczba zgonów spowodowanych paleniem tytoniu wynosi około 4 milionów rocznie. Blisko 49 procent palaczy w Unii Europejskiej deklaruje, że nie zamierzają rozstać się z nałogiem. Obecnie przyjęte strategie nie są więc wystarczająco skuteczne.  W naszym kraju mamy  ponad 8 milionów palaczy. To wyjątkowo wysoki wskaźnik, a Ministerstwo Zdrowia przyznaje się do porażki w walce z tym uzależnieniem.

Rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie tzw. polityki “harm reduction”. Stosuje się ją w krajach takich jak Czechy, Szwecja czy Wielka Brytania. Polega ona na wykorzystaniu zamienników dla klasycznych papierosów, czyli produktów takich jak tytoń do żucia, podgrzewacze czy e-papierosy. Dzięki takim rozwiązaniom w Szwecji pali jedynie 5,6% społeczeństwa. WHO potwierdza, że nikotyna, choć szkodliwa, nie jest rakotwórcza i stanowi mniejsze zagrożenie niż pozostałe składniki dymu papierosowego. Dlatego zaawansowane technologicznie i przebadane pod kątem wpływu na organizm podgrzewacze czy e-papierosy są mniejszym zagrożeniem dla zdrowia, choć oczywiście zawsze lepiej jest całkowicie rozstać się z nałogiem.

zdrowie

Co każdy z nas może zrobić dla zdrowia?

Poza rozstaniem się z paleniem istnieje wiele działań, które możemy podjąć sami, by powalczyć o lepsze zdrowie. W utrzymaniu kondycji oraz pozbyciu się złych nawyków może nam pomóc także technologia.

Nie trenuj sam, ale z innymi ludźmi (choćby wirtualnie)

Nasz czas wolny ma swoje granice, często więc wybieramy między zajęciami na siłowni a aktywnością na świeżym powietrzu. Możemy  również połączyć te dwa obszary  poprzez korzystanie z aplikacji takich jak Sweatcoin. Popularność zyskują także interaktywne, podłączone do internetu trenażery rowerowe i bieżnie, które dają możliwość rywalizowania z kolarzami z całego świata w wirtualnych wyścigach.

Treningi za pomocą stymulacji mięśni                                                                               

Stymulacja mięśni wcześniej wykorzystywana była w rehabilitacji fizycznej do stymulacji mięśni za pomocą sygnałów elektrycznych (EMS). Teraz jednak coraz więcej siłowni oferuje stroje EMS dla osób, pragnących zoptymalizować efekty swoich treningów.

Ćwiczenia w domu

W czasie pandemii niezwykle popularne stało się ćwiczenie w domu. Dla wielu osób jest to wyjątkowa oszczędność czasu. Wystarczy wybrać u siebie odpowiednie pomieszczenie do aktywności, a w internecie, dostępnych jest wiele programów treningowych prowadzonych przez wykwalifikowanych trenerów oraz trenerki.

Technologia w służbie zdrowia

Warto korzystać z najnowszych technologii, które pomogą nam utrzymać odpowiednie zdrowie, bo rozwiązań systemowych od naszego państwa brak. Niezwykle ważne jest również korzystanie z pomocy ekspertów.  Najważniejsze, abyśmy dbanie o zdrowie rozpoczęli już dzisiaj.  Nie ma żadnego rozwiązania, które gwarantowałoby nam doskonałą kondycję. Jednak odpowiednie nawyki, dieta i wysiłek fizyczny wsparty technologią to nasi najwięksi sprzymierzeńcy w walce o odpowiednie zdrowie. W dbaniu o nie ważna jest jeszcze jedna zasada: nie odkładajmy wdrażania dobrych nawyków na później.

Logitech MX Keys S i MX Anywhere 3S – pierwsze wrażenia premierowego, bezprzewodowego zestawu biurowego