Popularny youtuber JerryRigEverything oraz DBrand pozywają CASETiFY za podrabianie ich produktów
Jestem w szoku. Uwielbiałem kreatywność CASETiFY, ale okazuje się, że może za nią stać zupełnie coś innego niż talent jej pracowników. Popularny i lubiany youtuber Zack Nelson z kanału JerryRigEverything oraz firma DBrand pozywają wspomnianą firmę za podrabianie produktów.

Pisaliśmy o CASETIFY. To firma, która produkuje kejsy na telefony. Zasłynęła z dobrej jakości i naprawdę świetnych wzorów. Za przykład mogę podać chociażby te stworzone dzięki współpracy z DHL czy Nothing.
DBrand to natomiast firma, którą w naszym kraju kojarzyć może zdecydowanie więcej osób. Jeśli pamiętacie modę sprzed kilku lat na oklejanie smartfonów foliami (tak jak samochody), to informuję, że DBrand był jej pionierem. Firma produkowała gotowe zestawy, które wyróżniały się chyba najlepszą jakością na rynku. Od tamtego czasu firma znacznie urosła i oferuje dziesiątki różnych produktów. Wiele z nich to również efekt współpracy z popularnymi markami lub osobami.
JerryRigEverything i DBrand pozywają CASETiFY
W ostatnich artykułach naprawdę chwaliłem firmę CASETiFY, będąc pod wrażeniem jej kreatywności. Właśnie dzięki temu elementowi stała się bardzo dochodowa. W materiale JerryRigEverything, który znajdziecie powyżej, padła informacja o tym, że wartość firmy bliska jest miliona dolarów. W jednym z ostatnich wywiadów Wesley Ng, szef firmy, potwierdził, że CASETiFY zarobiło ponad 300 milionów dolarów. A firmę wycenia się na 2 miliardy dolarów!
Cała sprawa nie jest więc błahostką. Widzieliśmy wiele przykładów kopiowania cudzych prac przez wielki brandy. Firma DBrand boryka się z tym od dawna i dotyczy to zwłaszcza małych sprzedawców z Amazona i podobnych serwisów zakupowych. Często bywa tak, że firma nawet nie reaguje na takie zagrania. Po raz pierwszy zdarzyło się jednak, aby produkty DBrand skopiowano tak bezczelnie i przez tak wielką firmę, którą jest właśnie CASETiFY.
O co dokładnie poszło? DBrand stworzył serię etui i naklejek na urządzenia razem z twórcą kanału JerryRigEverything. Motywem przewodnim jest obraz, który pokazuje piękno elektroniki. Chodzi tu dokładnie o to, co znajduje się pod obudową naszego sprzętu — układy scalone, ścieżki, cewki i inne elementy. To wszystko pozwala zobaczyć piękny obraz, który bez przeźroczystej obudowy nie jest możliwy do zobaczenia. To tu właśnie wkracza produkt od DBrand będący dokładnym odwzorowaniem sprzętu.
Przykładowo skórka na na iPada i Google Pixela posiada grafikę 1:1 w stosunku do tego, co znalazło się pod obudową. Każda grafika to dziesiątki tysięcy godzin pracy wieloosobowego zespołu. Pracę zaczyna się od skanu sprzętu w ultra wysokiej rozdzielczości 2400 DPI (41000 na 30000 pikseli)! Tak wielki plik wymaga też wielu godzin edycji – poprawia się widoczność niektórych elementów i kolory. Następnie wszystko trzeba przygotować do druku i sprawdzić pokrywanie się grafiki z rzeczywistością. To naprawdę sporo pracy.
CASETiFY poszło na łatwiznę, nie ma tu mowy o inspiracji czy skopiowaniu pomysłu. To w pełni „zerżnięte” grafiki. To zaskakujące, bo firma, chociaż zretuszowała oczywiste odniesienia do kanału Zacka Nelsona, pozostawiła na swojej kopii jego słynne hasło „GLASS IS GLASS. AND GLASS BREAKS”. Dodatkowo CASETiFY nie zwróciło uwagi na wiele easter eggsów, które umieszczono dla żartu na produkcie DBrand. To np. data założenia firmy wyrażona jako pojemność baterii, oko opatrzności (które często pojawia się dla żartu na stronie DBrand) czy nawet logo DBrand.
DBrand i Zack Nelson długo rozmawiali na temat pozwania do sądu CASETiFY. Ostatecznie, jak widać, zrobili to. Warto tu również przypomnieć, że DBrand miało kiedyś swoje problemy. Sony groziło firmie pozwami za produkcje paneli do PS5. Obecnie firma produkuje je w zmienionej formie, co pewnie jest nie w smak Sony. Konsumenci mogą mieć jednak inne zadanie na ten temat (pomarańczowa, półprzeźroczysta obudowa jest rewelacyjna!).