Co dalej ze wtyczkami AdBlock? Kontrowersyjna nowa platforma rozszerzeń do Chrome, zwana Manifest V3, pojawi się w 2023 roku. Jej wprowadzenie może znacząco wpłynąć na dodatki blokujące reklamy na stronach www.

Google jest coraz bliżej wprowadzenia nowej platformy rozszerzeń o nazwie Manifest V3 dla swojej przeglądarki. Począwszy od Chrome 112 w styczniu 2023 roku firma może zacząć wyłączać obsługę Manifest V2 w kanałach Canary, Dev i Beta. 115, stabilna wersja przeglądarki, planowana na czerwiec 2013, ma już wyłączyć obsługę Manifest V2 także w tym kanale dystrybucji. Wraz z debiutem Manifestu V3 wszystkie rozszerzenia przygotowane w poprzedniej wersji V2 w sklepie Chrome Web Store zostaną przełączone na niepubliczne, by w styczniu 2024 roku zostać całkowicie usunięte.

R E K L A M A

AdBlock

Manifest V3 w przeglądarce Google Chrome a AdBlock

Sam Manifest V3 przynosi wiele zmian w imię prywatności i bezpieczeństwa, jednak jego wpływ na narzędzia blokujące reklamy może być druzgocący. Większość aktualnych narzędzi do blokowania reklam, takich jak uBloc Origin i AdGuard, używa bowiem interfejsu API „webRequest” przeglądarki Chrome, aby blokować wykonywanie całych kategorii żądań HTTP. Powodować to może znacznie spowolnienie ładowania stron oraz pracy samego Chrome, co nie podoba się Google. Zamiast tej metody, Manifest V3 wymaga od programistów użycia „declarativeNetRequest”, co zmusza ich do korzystania z listy blokowania określonych adresów URL. Nie byłoby to najgorsze, gdyby nie fakt, iż taka lista ograniczona jest do 30 000 wpisów. To bardzo mało, bo na przykład moja lista blokowanych reklam i skryptów ma ponad 80 000 elementów.

Manifest V3  został ogłoszony przez Google w 2018 roku i od tego czasu jest dość mocno krytykowany przez branżę. Google nic sobie z tego nie robi i wydaje się, że właśnie twórcy narzędzi do blokowania reklam ucierpią na jego wprowadzeniu najbardziej. Czy jest to w jakiś sposób zaskakujące? Niestety nie. Google, będąc potentatem ryku reklamowego i zarabiającemu rocznie dziesiątki miliardów na reklamach w sieci, nie zależy na tym, by użytkownik je blokował. Czy jesteśmy więc skazani na zalanie reklamami na początku 2023 roku? Niekoniecznie, bo AdGuard pracuje nad nowym rozszerzeniem, dostosowanym do Manifestu V3. Trzymam mocno kciuki!

Google faworyzuje swoje reklamy? Komisja Europejska wszczęła dochodzenie