To pierwsza od ośmiu lat taka zmiana w tej popularnej przeglądarce. Zmiany pojawiły się już w Chrome Canary – eksperymentalnej wersji przeglądarki Chrome, z której korzysta niewielka liczba programistów.  

W związku z tym mogły one dla większości przejść niezauważone. W mainstreamie pojawiły się one dzięki Elvinowi Hu, projektantowi Google Chrome, który podzielił się nim na Twitterze.

Logo Chrome odświeżone

Poza samym znakiem Elvin wytłumaczył także motywacje stojące za zmianą logo. Jak pisze projektant „Uprościliśmy główną ikonę marki, usuwając cienie, poprawiając proporcje i rozjaśniając kolory, aby dopasować ją do bardziej nowoczesnej ekspresji marki Google”. Trzeba przyznać, że Google raczej nie podchodzi do swoich marek kompleksowo i na dopasowanie niektórych elementów do całości tożsamości wizualnej, każe długo czekać.

R E K L A M A

logo Chrome

Nowe logo, w którym pozbyto się zbędnych gradientów imitujących cienie, rzeczywiście wygląda lepiej. Jeżeli zauważyliście zmianę logo Chrome’a to jesteście bardzo spostrzegawczy. Jeżeli jednak dostrzegacie w nowym logo przejścia tonalne, to czapki z głów! Hu tłumaczy tę decyzję następująco: „Odkryliśmy również, że umieszczenie obok siebie pewnych odcieni zieleni i czerwieni powodowało nieprzyjemne wibracje kolorów, więc wprowadziliśmy bardzo subtelny gradient do głównej ikony, aby to złagodzić, czyniąc ikonę bardziej dostępną.”

chrome kolory

Nowa ikona Google Chrome różnić się będzie, w zależności od systemu operacyjnego tak, by bardziej pasowała do jego charakteru. I tak ikona w Chrome OS jest najbardziej płaska, ikona w Windowsie ma dużo bardziej widoczne przejście tonalne, a ikona w MacOS, ku mojej rozpaczy, jest paskudna.

Elvin Hu poinformował także, że zespół pracował nad ikoną, w której poszczególne kolory były rozdzielone białymi liniami. Projekt ten nie przeszedł, bo zdaniem zespołu, ta ikona wymagała białego obrysu, który ogólnie skurczył ikonę i utrudnił jej rozpoznanie, zwłaszcza obok innych aplikacji Google.

chrome biel

Nie jestem fanem podejścia Google do designu. O ile materiał design to w większości kawał dobrej roboty, to brak spójności w poszczególnych usługach moim zdaniem wygląda kiepsko. Tym razem moim zdaniem wszystko poszło zgodnie z planem, a dodatkowo mnie jako projektanta cieszy, że dostaliśmy trochę insajderskiej wiedzy. Tylko tej ikony na MacOS żal.


Posłuchaj nas!