W ostatnim czasie Google dosyć intensywnie zaskakiwał pod względem zmian w swoich algorytmach. Chociaż żadna z zauważonych zmian nie została oficjalnie potwierdzona, uważni obserwatorzy świata SEO trzymają rękę na pulsie.
To, co obecnie dzieje się w świecie wyszukiwarek internetowych, to zdecydowanie komediodramat połączony z wyścigiem szczurów pomiędzy największymi podmiotami. O czym mowa? Zbiegiem okoliczności na początku lutego, użytkownicy Google zaobserwowali masowe spadki w ruchu, a zbiegło się to w czasie z dniem oficjalnego startu algorytmu BARD, czyli sztucznej inteligencji od Google.
Aktualizacja algorytmu? Brak oficjalnych wieści od Google
W oficjalnej dokumentacji Google nie ma ani słowa o aktualizacji algorytmu wyszukiwania w 2023 roku. Ostatnia odnotowana zmiana miała miejsce 14 grudnia i była związana ze zwalczaniem spamujących linków. Od tego momentu przebojem wdarł się na języki ChatGPT, który znalazł zastosowanie w niemal każdej internetowej branży. Tym dziwniejszy jest fakt, że ostatnie wielkie spadki zbiegły się w czasie z oficjalną datą startu odpowiedzi Google na ChatGPT, czyli algorytmu BARD.
Internet nie dla sztucznej inteligencji
Wszystko wskazuje na to, że w pierwszej kolejności ze swoich pozycji spadły strony, które zawierały w sobie content tworzony przez sztuczną inteligencję. W tym samym czasie, użytkownicy zgłaszali, że nawet bez tego, ich strony zaliczyły drastyczny spadek jakości ruchu.
Czujni obserwatorzy świata SEO
Niezależni konsultanci i eksperci SEO zaczęli masowo publikować swoje wnioski i obserwacje, z wydarzeń dziejących się od początku lutego. Patrząc na zakres dat, zdecydowanie występuje bardzo wysoka korelacja z rozpowszechnieniem się narzędzi AI. Myślę, że w dużej mierze Google usiłuje ukrócić działania użytkowników, mających na celu obniżenie jakości produkowanej treści czy przejścia do konkurencyjnych wyszukiwarek.
Nic dziwnego, że Wielki G wprowadza dynamicznie i chaotycznie kolejne algorytmy. Bing właśnie zadebiutował z nową wyszukiwarką opartą o ChatGPT, co oznacza że BARD od Google będzie miał dosyć trudne wejście aby przyciągnąć użytkowników.
Here's the product review site that surged on 1/26 like others I saw. It reversed on 2/3… The other I shared remains up. Again, whatever Google is pushing is impacting some product review sites heavily. It's like they creep in/out of the gray area for a short time & surge/drop: pic.twitter.com/nUd6M0JgGc
— Glenn Gabe (@glenngabe) February 6, 2023
Kiedy oficjalna aktualizacja?
Zazwyczaj każda większa aktualizacja algorytmu Google jest skrupulatnie monitorowana i ogłaszana na oficjalnej stronie. Tym razem jest jednak inaczej i żadna z wielkich zmian nie została oficjalnie potwierdzona. Trzeba przyznać, że analityka internetowa i bardzo uważne obserwowanie czy monitorowanie pozycji w wyszukiwarce, stanie się w następnych miesiącach coraz bardziej kluczowe.
Google goni ChatGPT i rozwija swoje AI – poznajcie BARD