Baldur’s Gate 3 niebawem opuści wczesny dostęp. Nic więc dziwnego, że Larian Studios nie próżnuje i wyciąga z rękawa najlepsze karty, aby zachęcić graczy do zakupu.  

Deweloperzy coraz częściej wcielają się w rolę prowadzących transmisje. Ostatnie pokazy gier tylko to potwierdzają. Tym razem streamerami zostali pracownicy z Larian Studios. Ich najnowsza gra opuści wczesny dostęp na początku przyszłego miesiąca, więc trzeba grę jakoś zareklamować. A opowiadać jest o czym. Mamy do czynienia z kontynuacją legendarnej serii znanej na cały świat. Trudnego wyzwanie podjął się nie byle kto. Deweloperzy z Larian Studios mają w swoim dorobku Divinity: Original Sin 2, czyli jeden z najlepszych erpegów ostatnich lat. Jest na co czekać, prawda?

Rozbudowane tworzenie postaci w Baldur’s Gate 3

Na początku musimy wyjaśnić pewną kwestię. Wczesny dostęp gry omijałem szerokim łukiem, ponieważ chciałem od razu zagrać w pełną wersję. Każda informacja z pokazu jest dla mnie nowa, dlatego uprzedzam, niektóre z informacji są na pewno znane graczom, którzy uruchomili produkcję przed oficjalną premierą. Na szczęście pojawiają się także zupełne nowości.  

Wróćmy do pokazu, poza całą otoczką fantasy (pracownicy założyli stroje adekwatne do gatunku fantasy) należy zwrócić uwagę na najważniejszą część każdego erpega – tworzenie postaci. Fani powinni być zachwyceni. Do dyspozycji grającego jest wiele opcji do wyboru. Widać to na przykładzie kreacji – dbałość o najmniejsze szczegóły. Chcecie pomarszczonego elfa z widocznymi piegami? Bardzo proszę. Różowe, zawijane rogi? Nie ma problemu. Deweloperzy chcieli zapewnić unikalny wygląd każdej postaci. Wygląda na to, że to się udało nie tylko ze względu na 13 ras do wybrania. 

Subskrybuj DailyWeb na Youtube!

Wygląd postaci to dopiero wstęp. Do wyboru są także klasy, które mają tradycyjnie wpływ na określone umiejętności lub dzierżoną broń. Ciekawie zapowiadają się dodatkowe subklasy. Na przykładzie maga pokazano 3 dodatkowe opcje do wyboru. Wpłyną one nie tylko na zaklęcia bohatera, lecz także wygląd. Grający we wczesnym etapie mogą być zaskoczeni wyglądem kreacji bohatera, ponieważ nieco się w tej kwestii pozmieniało.  

Deweloperzy zdecydowali się na zmiany, ponieważ zależało im na wprowadzeniu dodatkowych możliwości do konkretnych klas. Dzięki jednej z trzech subklas gracz może znacząco zmienić sposób na rozgrywkę ulubioną postacią. Warto także rzucić okiem na animacje określonych klas. Każda z nich wyróżnia się własną, nawiązującą do określonych umiejętności animacją (druid związany jest z naturą i to widać).  

Zaskakuje jednak wybór, którego mało osób mogło spodziewać się po Larian Studios. W przypadku rozczarowania określoną klasą nie trzeba będzie zaczynać gry od nowa. W Baldur’s Gate 3 istnieje postać, która umożliwi grającemu reset własnej… postaci! Dzięki temu gracz połączy różne kombinacje klasowe, aby znaleźć coś dla siebie. Fajne! Jak łatwo się domyślić, granie innymi kategoriami ma nam zapewnić także zupełnie inne doświadczenie podczas eksploracji i historii.  

Baldur's Gate 3

Warto także zwrócić uwagę na Origin. Niektóre z postaci są już przygotowane i gotowe do wybrania. Charakteryzują się konkretną historią i umiejętnościami. Co ciekawe, postaci te można spotkać podczas rozgrywki. Dlaczego to takie interesujące? Niektóre z nich skrywają pewne sekrety. Mogą się z nimi podzielić w przypadku, gdy gracz rozwinie z nimi określoną relację (może staną się bardziej otwarci, jeśli polubią grającego). A jeśli gracz wybierze postać pełną tajemnic? Wolny wybór, możemy zdradzić wszystkie sekrety lub zamknąć się na naszą przeszłość. Znamy ten temat z DOS 2. Jestem jednak święcie przekonany, że tutaj został znacząco rozbudowany. 

Szereg ciekawostek od Larian Studios  

Przyszła pora na bardzo nietypową kwestię. Podczas rozgrywki posłuchamy głosu enigmatycznej narratorki. Z materiału wynika, że od czasu do czasu wygłosi kilka zdań, na które gracz będzie mógł zareagować na kilka sposobów. Umiejętności mogą odegrać tutaj istotną rolę, bo odblokują nowe kwestie dialogowe.  

W tej chwili mogę zaskoczyć fanów wczesnego dostępu. Pokazany na transmisji fragment rozgrywki z początku gry pozwala rzucić okiem na tajemniczy portal, z którego w pewnej chwili wydobywa się ręka. Co wybierzecie?  

  • Rozmowa z właścicielem kończyny 
  • Odrzucenie łapy  
  • Wyciągnięcie siłą (kwestia statystyk) 
  • Zostaw w spokoju 
  • Fantazjuj o odcięciu ręki 

W przypadku ostatniej opcji usłyszymy głos narratorki. Powiem tak, widząc konsekwencje wyboru jednej z tych opcji, mogę powiedzieć, że będzie ciekawie. A takich opcji dialogowych z całą pewnością jest znacznie więcej, ponieważ jeden z deweloperów wspomina nawet o zabijaniu kompanów. A drugi chwilę później mówi, że jest więcej postaci do pomocy, sugerując, że śmiało można to zrobić. W najgorszym (a może najlepszym?) wypadku można pozbyć się wszystkich. W takiej sytuacji pozostanie zatrudnić kolejnych. Domyślam się, że są pozbawieni historii i reakcji na czyny głównego bohatera.   

Baldur's Gate 3

W Baldur’s Gate 3 pojawią się miejsca na obozowisko. Postacie nie będą poruszały się po nich w opancerzeniu. Co można w nich robić? Po prostu odpocząć. Co ciekawe, podczas drzemki narratorka nie pozwala o sobie zapomnieć. Dzięki niej zaczniemy kolejne tematy do rozważeń. Istotną rolą jest tutaj wybrana rasa. Deweloper wspomina, że jedna z nich może prowadzić bardzo brutalne życie. Stąd takie decyzje lub refleksje głównego bohatera. Do czego to wszystko doprowadzi? Zobaczymy. Na pewno będzie sporo różnic pomiędzy postaciami. 

Bliskie relacje rozwiniemy natomiast z czasem i kolejnymi etapami rozgrywki. Jak na pewno już słyszeliście, miłosne akty mogą odbyć się z niedźwiedziem ze względu na druidzkie umiejętności przemiany. Na całe szczęście to w rękach gracza leży rozwój relacji. Najzwyczajniej w świecie można być dupkiem. A co za tym idzie, postacie nie pozostaną nam dłużne. Zaskakuje mnie kwestia tak bardzo rozwiniętych uczuć. Do tej pory wiele gier unika takich tematów jak ognia. Wyjątkiem może być polskie studio znane z Cyberpunka 2077 lub Wiedźmina 3. Larian Studios musiało podchwycić pomysł, bo poświęciło sporo czasu na opowiadaniu o kwestiach miłosnych w swojej grze.  

Wracając do kwestii towarzyszy, może dojść do sytuacji, w której nasi kamraci postanowią odmówić wykonana jakiegoś zadaniu lub podejmą decyzję o odejściu. Jeszcze ciekawiej zapowiada się możliwość walki na śmierć i życie. Niektórzy zechcą w ekstremalnej sytuacji po prostu zabić głównego bohatera. Ciekawi mnie, co należałoby zrobić, aby doprowadzić do takiej sytuacji. Nie mogę się doczekać, żeby to sprawdzić. Konsekwencje rozbudowanych relacji będą wyjątkowo rozbudowane i różnorodne. Dlatego warto sprawdzać różne możliwości. Nie zawsze zalecane jest zgadzanie się na wszystko, bo można źle skończyć.  

Subskrybuj DailyWeb na Youtube!

Tak, czekam na Baldur’s Gate 3. Aż tak to widać? 

Oczekiwanie na najnowszą grę Larian Studios jest dla mnie trudne. Jeszcze przed wczesnym dostępem wielu graczy martwiło się, że w tym Baldurze nie będzie Baldura. Oglądając pokaz internetowy, można pomyśleć o oglądaniu zapowiedzi trzeciej części Divinity. Uwielbiam drugą część, spędziłem w niej kilkadziesiąt godzin. Jestem w stanie się podpisać pod stwierdzeniem, że to najlepsza gra RPG ostatnich lat. Nie martwię się więc o kiepską grę. Chociaż problemy techniczne na start są całkiem prawdopodobne. Obawiam się o Baldura. Najwięksi zapaleńcy mogą odbić się od trójki. W końcu Baldur’s Gate 2 zadebiutował w 2000 roku. Od tego czasu wiele się zmieniło. W tym oczywiście studio odpowiedzialne za kontynuację. Może jednak się mylę? Przekonamy się już 3 sierpnia na PC, ponieważ premiera gry została przyspieszona.