18.10.2024 9:00

Apple w tajemnicy współpracowało z chińskim producentem samochodów elektrycznych

Choć samochodowy projekt Apple został ostatecznie skasowany w lutym tego roku, pewne informacje na jego temat wychodzą na jaw dopiero teraz. Jedną z ciekawszych wieści jest fakt współpracy Apple z Chińczykami.

Samochód elektryczny podłączony do ładowarki

Na wieść o anulowaniu owianego tajemnicą projektu „Apple Car” wielu fanów amerykańskiej marki poczuło zawód. W przeciwieństwie do inwestorów, którzy odetchnęli z ulgą, nie widząc w branży automotive perspektyw dla firmy z Cupertino. Zwłaszcza że prace nad samochodem pochłaniały mnóstwo pieniędzy.

Przez długi czas wydawało się, że przewijający się w mediach koncept faktycznie się urzeczywistni. Zwłaszcza gdy dwa lata temu, na temat projektu Titan wypowiadał się sam Mark Gurman. Auto miało kosztować mniej niż 100 tysięcy dolarów, co z jakiegoś powodu uznano za rozsądną cenę, a ponadto we wnętrzu miała się ostać kierownica oraz pedały po stronie kierowcy (wcześniej mówiło się o w pełni autonomicznym pojeździe). Odłożony do szuflady projekt kosztował kilkanaście miliardów dolarów, choć jak się okazuje, nie wszystkie prace poszły na marne.

Apple i BYD pracowali nad akumulatorami nowej generacji

Być może w projekcie Titan nie chodziło o to, by stworzyć auto z emblematem nadgryzionego jabłka na masce, ale o opracowanie systemów i komponentów dla innych firm, które powiedzmy, zawodowo zajmują się produkcją samochodów. Pewnym tropem w tej sprawie jest ujawniona przez dziennikarzy Bloomberga współpraca Apple z chińskim producentem aut elektrycznych BYD. Okazuje się, że oba przedsiębiorstwa intensywnie pracowały nad systemem niezwykle wydajnych baterii opartych o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP). Nadrzędnym celem inżynierów obydwu gigantów miało być opracowanie akumulatorów dających samochodom znacznie większy zasięg przy jednoczesnym ponadnormatywnym poziomie bezpieczeństwa.

Hybryda od BYD oficjalnie! Byliśmy, jeździliśmy i szok trzyma do dziś

Hybryda od BYD oficjalnie! Byliśmy, jeździliśmy i szok trzyma do dziś

Dailyweb jest serwisem powiązanym, mniej bądź bardziej, z elektroniką i technologią. Obecność na premierze auta może początkowo dziwić, ale czym, że jest teraz auto? W szczególności elektryki i hybrydy mają…

Zgodnie z opublikowanymi doniesieniami Apple miało wnieść do spółki swoje doświadczenie w zakresie konstruowania zaawansowanych zestawów akumulatorów oraz zarządzania uwalnianą przy korzystaniu z nich energią cieplną, natomiast BYD posiadał rozległą wiedzę na temat produkcji i rozwoju samych ogniw LFP. Prace zaczęły się w 2017 roku i jak donosi Bloomberg, Apple nie jest właścicielem technologii, którą chiński producent wykorzystuje obecnie w rozwijanych przez siebie bateriach BYD Blade. Jak można się domyślić, część know-how wykształciła się jednak podczas współpracy z Amerykanami. Z drugiej strony mówi się, że Apple także skorzystało na kolaboracji, bo zdobyte kompetencje wykorzystano przy projektowaniu gogli Vision Pro, a także tworzeniu Neural Engine AI.

Cztery produkty Apple AR/VR na horyzoncie. Będą tańsze Vision Pro oraz AirPods z kamerami

Cztery produkty Apple AR/VR na horyzoncie. Będą tańsze Vision Pro oraz AirPods z kamerami

Wiemy, że końcówka tego miesiąca przyniesie nam wiele nowości — komputery i tablet z procesorami Apple M4. Apple ma jednak również sporo innych planów, które wykraczają poza najbliższe ramy czasowe….

Różne doniesienia prasowe sugerują, że projekt Apple Car tudzież Titan przepalał miliard dolarów rocznie. Ostatecznie Apple zakończyło prace nad samochodem w lutym 2024 roku, uznawszy, że przedsięwzięcie jest nieopłacalne. Zaangażowani pracownicy zostali przekierowani do innych projektów, jak przekazywały osoby powiązane z Apple, inżynierowie trafili do zespołów skupionych nad Apple Intelligence. Zdobyte przez lata doświadczenie z pewnością zostało spożytkowane i błędem byłoby postrzegać Titan za zupełną porażkę. Mnie w całej sprawie dziwi jedynie fakt, że Amerykanie w dobie bezprecedensowego wyścigu technologicznego z Państwem Środka i jednocześnie stanie wojny handlowej zdecydowali się na współpracę z chińskim gigantem. Być może liczono na pewne polepszenie stosunków na linii Waszyngton – Pekin, lub co wydaje mi się bardziej prawdopodobne, współpraca z BYD miała pozwolić Apple na możliwość dalszej ekspansji na chińskim rynku.