Na razie zakaz stosowania przez producentów dużych ekranów dotykowych w samochodach nam nie grozi, jednak Euro NCAP wprowadzi w 2026 r. nowe zasady testowania.
Euro NCAP to niezależna niedochodowa organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów, sponsorowana przez różne niezależne organizacje i wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Powstała w 1997 roku. Jej głównym celem było testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego.
Chociaż testy Euro NCAP są dobrowolne, są one szeroko wspierane przez kilka rządów UE, a firmy motoryzacyjne chętnie wykorzystują swoje pięciogwiazdkowe wyniki, aby pochwalić się bezpieczeństwem swoich pojazdów potencjalnym nabywcom.
Nowe zasady testowania Euro NCAP na pohybel dużym ekranom dotykowym
Euro NCAP wprowadzi w 2026 r. nowe zasady testowania, zgodnie z którymi pojazdy będą musiały być wyposażone w fizyczne elementy sterujące, aby uzyskać najwyższą ocenę bezpieczeństwa.
Duże ekrany i interfejsy dotykowe wypromowała Tesla w swoim modelu S, pokazanym w 2011 roku. Od tego czasu wiele firm oferuje większe lub mniejsze ekrany dotykowe do sterowania multimediami i innymi funkcjami, a Tesla poszła krok dalej, usuwając dźwignię kierunkowskazów, które przesunięto do postaci guzików na kierownicy, zlokalizowanych w jej lewej części.
Nadużywanie ekranów dotykowych jest problemem w całej branży, a prawie każdy producent pojazdów przenosi kluczowe elementy sterujące na centralne ekrany dotykowe, zmuszając kierowców do oderwania wzroku od drogi i zwiększając ryzyko wypadków spowodowanych rozproszeniem uwagi – powiedział Matthew Avery, dyrektor ds. rozwoju strategicznego w Euro NCAP, dla Times.
Aby kwalifikować się do maksymalnej oceny bezpieczeństwa po wejściu w życie nowych wytycznych testowych, samochody będą musiały używać przycisków, pokręteł lub drążków do świateł awaryjnych, kierunkowskazów, wycieraczek przedniej szyby, wezwań SOS i klaksonu. Lista nie jest długa, więc producenci nie będą raczej mieli problemów ze spełnieniem wymagań. Radiem czy nawiewami wciąż będziemy mogli sterować ekranami dotykowymi, czego nie można nazwać działaniem bezpiecznym.
Producenci promują interfejsy dotykowe, ponieważ nie tylko dobrze wyglądają, ale są one bardziej opłacalne w produkcji niż fizyczne przyciski i pokrętła. Czy wobec zmiany wymagań Euro NCAP jest możliwość, że Unia Europejska zakaże w ogóle interfejsów dotykowych w samochodach? Wydaje się, że nie, jednak ze strony UE widzieliśmy już masę absurdalnych działań, takich jak nazywanie ślimaków rybami czy zmuszenie Apple do zmiany portu w swoich sprzętach.