Filmiki Instagram Reels rosną w siłę! Według najnowszego raportu właśnie taka forma wideo biznesowych treści wygrała w 2023 roku z popularnymi platformami, takimi jak Facebook Reels lub Tik Tok.

Badanie przeprowadziła firma Emplifi, która podjęła się analizy markowych kont z popularnych mediów społecznościowych. Instagram zawsze był miejscem wizualnym, nie podlega to żadnej dyskusji. Mimo wszystko platforma kojarzona jest głównie z segmentem zdjęć. Z kolei szybko rozwijający się Tik Tok stawia na wideo w pełnej krasie. Można byłoby stwierdzić, że to właśnie ta najmłodsza platforma będzie wiodła prym.

Stało się jednak inaczej! To właśnie Instagram przoduje w wyświetleniach rolek. Należy jednak pamiętać o jednym – badanie dotyczy jedynie markowych kont. Instagram Reels, czyli funkcja krótkich filmów dostępna na tej platformie, uzyskała lepsze wyniki niż materiały z TikToka, Facebooka i innych treści wideo powiązanych z marką na Instagramie. Co ciekawe, zmienił się też pewien trend, jeśli mówimy o długości filmów, które cieszą się największą popularnością.

Instagram Reels vs Facebook Reels vs Tik Tok

Instagram Reels
Dane porównawcze dostarczone przez firmę Emplifi


Facebook Reels zyskuje po raz pierwszy na popularności w dłuższych materiałach. Co ważne, firma Emplifi po raz pierwszy udokumentowała taką zmianę nawyków odbiorców. Zazwyczaj to właśnie krótsze treści (zarówno pisane, jak i wizualne) cieszyły się większą popularnością. Nie zmieniła się za to forma publikacji. Firmy w dalszym ciągu częściej korzystają z Instagram Stories niż z Instagram Reels. Dane mówią, że to właśnie rolki mają większą moc sprawczą od relacji. Zarnaz Arlia, CMO w Emplifi, zaznaczyła w swojej wypowiedzi, że firmy powinny opierać kampanie na popularniejszej formie odbioru.

Jeśli przyjrzymy się konkretnie treściom na Instagramie, marki nadal częściej korzystają ze Stories niż Reels. Prawdopodobnie dlatego, że tworzenie Stories zajmuje mniej czasu. Reels mimo wszystko przynoszą znacznie lepsze wyniki. Istnieją niewykorzystane możliwości dla marek, które chcą bardziej oprzeć się na swojej strategii wideo na Instagramie i włączyć Reels do swoich kampanii w mediach społecznościowych.

Popularność dłuższych treści na Instagram Reels to istotna zmiana w trendach

Instagram Reels

Porównując Instagram Reels z Tik Tokiem, można zauważyć, że firma widzi zdecydowaną różnicę między wyświetleniami treści z tego samego konta na obu platformach. Dłuższe filmy Instagram Reels uzyskały medianę wyświetleń 8372 w kontrze do 3379 wyświetleń na koncie TikToka. Myślę też, że wysokie wyniki Instagram Reels były możliwe, ponieważ wyświetlają się na Facebooku. Bardzo często podczas przeglądania rolki właśnie na FB, gdy chcemy wejść na konkretne konto z filmikiem, okazuje się, że zostaniemy przekierowani do Instagrama. Nigdy mi się nie zdarzyło, aby mechanizm ten działał w drugą stronę.

Sam Instagram może pochwalić się wspomnianą przeze mnie zmianą trendów. Krótkie klipy (poniżej 30 sekund) uzyskały medianę 6145 wyświetleń, a średniej długości klipy (od 30 do 90 sekund) uzyskały medianę 7830 wyświetleń. Daje to wiedzę, którą mogą wykorzystać firmy do tworzenia kampanii promocyjnych w social mediach. Nie warto ograniczać się do krótszych treści, bo zainteresowany użytkownik obejrzy klip do końca.

Huawei FreeClip to jedna z nowości firmy, którą miałem okazję zobaczyć dziś na żywo

Zdaje sobie również sprawę z tego, że niebawem Tik Tok będzie stał na podium w takich zestawieniach. To stosunkowo młode medium, do którego trudno było na początku się przekonać. Da się jednak zauważyć, iż ta platforma mediów społecznościowych rozrasta się w bardzo szybkim tempie. Co ważne, treści reklamowe czy biznesowe coraz częściej zaznaczają na niej swoją obecność.