Czasem zmiany proponowane przez korporację spotykają się z dużym sprzeciwem społeczności.
Unity to jeden z najpopularniejszych silników do tworzenia gier. Szczególnie ważny jest dla sektora mobilnego, w którym wręcz dominuje. To nie jest tak, że jest to idealne narzędzie.

Ma swoje plusy i minusy, normalna sprawa, co generuje pytania użytkowników o różnym poziomie zaawansowania. Stack Overflow bywa toksyczny dla początkujących, zresztą nawet zaawansowani woleli korzystać z czegoś, co jest bliżej samego Unity. Właśnie dlatego osoby pracujące w tym silniku często odwiedzały portal Unity Answers. Też nie jest idealny, ale stanowi ważny cel podróży dla ludzi poszukujących odpowiedzi na pytania dotyczące Unity.

R E K L A M A

Unity Answers nagle zniknie?

Co by się stało, gdyby Unity Answers nagle zniknęło? Dużo wskazywało na to, że twórcy gier wkrótce się o tym przekonają. 10 czerwca na forum ogłoszono, że czas zamknąć ten portal. Dlaczego? Z powodu ma lejącej aktywności, po prostu. Myślę, że gdyby to było przejście w tryb tylko do odczytu, to nie wywołałoby takiej fali oburzenia. Unity postanowiło pójść krok dalej. 23 czerwca wszystkie treści miały wyparować. W takim razie gdzie mieli skierować swoje kroki twórcy gier? Otrzymali dwie propozycje. Forum, które, jak samo Unity przyznało, nie posiada funkcji podświetlenia ważnego tematu lub Discord. Na tym ostatnim ludzie mieli otrzymywać odpowiedzi szybciej i w bardziej komfortowych warunkach.

Nie dziwię się, że ludzie się wściekli! Prawda jest taka, że Unity Answers istnieje od 2010 roku i stanowi olbrzymie źródło wiedzy. Jasne, że niektóre odpowiedzi trudno nazwać aktualnymi, silnik przez lata przeszedł wiele zmian. Mimo to ludzie wciąż korzystali z tego portalu.

Z prostej przyczyny — stanowił świetne uzupełnienie oficjalnej dokumentacji, w której nie wszystkie przykłady są jasne. Wtedy zawsze warto było odwiedzić Unity Answers i zobaczyć, jak ludzie używają danej funkcjonalności. Niepotrzebnie piszę w czasie przeszłym, bo portal będzie działał dalej. Tak, już 15 czerwca pojawiła się aktualizacja posta, w której jasno stwierdzono, że to jednoznaczna opinia społeczności uratowała Unity Answers. Oczywiście twórcy uznali ten portal za ważny i potrzebny. Zero zaskoczenia. Zresztą sam nie wyobrażam sobie, jak miała wyglądać ta wymuszona migracja. Ludzie mieliby ponownie zadawać te same pytania? Co z historią odpowiedzi, co z duplikatami?

Tak samo nie rozumiem tej mody przenoszenia forów na Discroda. Wiem, że pewnie koszty są mniejsze, ale z wielkim trudem przychodzi mi uznanie takiej formy komunikacji za lepszą, niż zadanie pytania na forum. Może to się sprawdza w przypadku zarządzania społecznością, ale jak ma się konkretny problem, to zaczynają się schody.

Będzie dowód anegdotyczny, więc niewiele wart. Przytaczam go, bo mocno wbił mi się w pamięć. Gdy uczyłem się obsługi dataframe’ów w Pandas, to czasem zadawałem pytania na Discordzie. Otrzymywałem odpowiedź, często bardzo pomocną, ale potem nijak nie mogłem do niej wrócić. Wklepywać w wyszukiwarkę słowa kluczowe i przeglądać setki wiadomości? Niespecjalnie miałem na to czas. Dlatego zacząłem sobie tworzyć własną bazę wiedzy, łącząc ją z dokumentacją oraz wątkami na Stack Overflow. Na forum mam zawsze dostęp do zadanych przez siebie pytań. Ludzie, którzy mają podobny problem, również mogą je zobaczyć. Jakoś nie widzę tutaj przewagi Discorda. Wprowadzenie pytania do Google’a zawsze dawało mi optymalne rozwiązania.

Wiem, że to jakieś problemy pierwszego świata, ale niszczenie olbrzymiej bazy wiedzy trudno mi uznać za rozsądne. Chyba że ktoś miał plan podobny do tego opisanego w poniższym Tweecie. Wtedy rozumiem, że chodziło o optymalizację zysków.