Czasami na nasze skrzynki redakcyjne trafiają dość ekscentryczne informacje prasowe. Tak też jest i w tym przypadku, bo dostaliśmy wiadomość na temat rozwiązania, które umożliwi doświadczanie dotyku w świecie wirtualnym. Brzmi dość abstrakcyjnie, ale faktycznie może się to przyjąć.

Za projekt odpowiada firma SoftServe, która pracuje nad rozwiązaniem TouchlessAI – neurokognitywnymi modelami doświadczania dotyku w środowisku wirtualnym. Co nam to da? Umożliwi interakcje z drugim człowiekiem, ale także z przedmiotami w świecie online. Urządzenie dodatkowo podczas wirtualnej rozmowy będzie puls rozmówcy i przekazywać go do drugiej osoby, co sprawi, że dotyk ten będzie bardziej realny.

Dotyk na odległość

Dotyk na odległość

Interakcje społeczne w świecie wirtualnym

Projekt TouchlessAI realizowany jest w ramach unijnego programu Horyzont 2020 i jest odpowiedzią na dużo większą niż jeszcze kilka lat temu popularność pracy zdalnej, a co za tym idzie – wideokonferencji. Zadaniem SoftServe jest stworzenie oprogramowania, dzięki któremu użytkownik będzie w stanie, w świecie wirtualnym, poczuć dotyk drugiej osoby, dla przykładu, podczas uściśnięcia dłoni. Umożliwi to specjalny pulpit, konstruowany przez firmę Ultraleap, również biorącą udział w projekcie. Prototyp urządzenia jest właśnie testowany.

R E K L A M A

Co więcej, w ramach projektu Touchless AI, SoftServe wraz z organizacjami biorącymi w nim udział, pracują także nad wykorzystaniem technologii haptycznych do nieinwazyjnego przekazywania biosygnałów. Oznacza to, że podczas wirtualnej rozmowy, urządzenie odczytywać będzie puls rozmówcy i przekazywać go do drugiej osoby, co sprawi, że dotyk ten będzie bardziej realny. Wyniki badań oraz prezentacja przekazywania biosygnałów zostały przedstawione na konferencji EuroHaptics 2022 w Hamburgu.

Dodatkowa informacja w postaci dotyku, wzmacnia zaangażowanie w rozmowę, pozwala na przekazywanie emocji. Tym samym sprawia, że nasz kontakt jest bliższy.

– mówi Daria Hemmerling, Senior R&D Engineer w SoftServe.

Zastosowanie technologii w wielu branżach

Opracowane technologie, jak z kolei podkreśla Maciej Szymkowski, R&D Engineer w SoftServe, może w przyszłości znaleźć zastosowanie nie tylko w przypadku nawiązywania relacji międzyludzkich, ale także w wielu branżach, takich jak m.in. retail, w którym to przedsiębiorstwa często działają wielokanałowo – zarówno offline, w placówkach fizycznych, jak i online. Dodaje także, iż jednym z największych obszarów, w którym coraz częściej wykorzystuje się haptykę, jest gaming. Według Newzoo, liczba graczy stale rośnie i w 2022 roku przekroczy 3 miliardy.