We wtorek odbyła się debata Ikea pod nazwą „Domy przyszłości — relacje a innowacje”. Byliśmy tam.

Wraz z moim szanownym kolegą Marcinem, mieliśmy okazję pojawić się we wtorek na debacie Ikei „Domy przyszłości — relacje a innowacje”. Na spotkaniu goście dyskutowali o tym, w jakim kierunku będzie zmierzać design produktów Ikei oraz na co będzie stawiać marketing firmy. Oprócz tego podczas debaty pojawił się też wątek dotyczący tego, jak będą wyglądały przyszłe trendy społeczne.

Debata Ikea

Krótkie streszczenie debaty Ikea

Julia: W trakcie wydarzenia eksperci dyskutowali m.in. o tym, jak będzie zmieniał się dom oraz jak wpływają na niego aktualne zmiany społeczne, ekonomiczne i geopolityczne. Wśród nich znaleźli się prof. Radosław Markowski – Profesor nauk społecznych, Natalia Olszewska – Współzałożycielka Impronty, Specjalistka od zastosowania neuronauk w architekturze, Anna Cybulska – Dyrektorka ds. Projektowania Wnętrz i Rozwoju Rynku Wnętrzarskiego w IKEA, Katarzyna Piwowarczyk – Dyrektorka ds. Marketingu w IKEA, a także Agata Czachórska – Dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA. Dom w kontekście debaty Ikea oznaczał miejsce, w którym czujemy się bezpiecznie, spędzamy wspólny czas z bliskimi, czy też po prostu miejsce, gdzie odpoczywamy lub spędzamy czas z pupilami np.: z ulubionym osiołkiem profesora Radosława Markowskiego.

R E K L A M A

Debata Ikea

Ekologiczny i praktyczny design, który ma na celu łączyć ludzi, a nie dzielić

Julia: Nas osobiście najbardziej interesował panel związany z innowacjami w kontekście szeroko rozumianego designu produktów.  Okazuje się, że aktualnym trendem na rynku designerskim jest podejście indywidualistyczne, które w dużej mierze promuje tzw. koncept selfcare. W tym kontekście konsumenci są postrzegani jako odrębne i niezależne jednostki posiadające specyficzne wymagania wobec produktu. W związku z tym obecnie wiele firm tworzy dobra materialne w taki sposób, aby, każdy mógł czuć się wyjątkowy i oryginalny.

Julia: Teoretycznie nie ma nic w tym złego, ponieważ posiadając produkt o indywidualistycznej stylistyce, kreujemy się na osoby niezależne, a to podnosi nasze ego.  Jednak nadmierne stosowanie takiego podejścia może przyczynić się do nieodwracalnych szkód związanych z naturą człowieka np.: zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia fobii społecznej, depresji, czy też zachowań agresywnych. W związku z tym Ikea proponuje zmianę podejścia. Zamiast dzielącego nas pojęcia selfcare, powinniśmy zastosować idee communitycare. Podejście to wspiera biologiczny i ewolucyjny mechanizm łączenia się ludzi w grupy. Jak możemy wykorzystać pojęcie communitycare przy projektowaniu produktów? Przede wszystkim przy tworzeniu nowych dóbr materialnych powinniśmy pamiętać o tym, aby produkt był przystępny dla każdego, niezależnie od wieku, pochodzenia czy też stanu zdrowia osoby. Jest to oczywiście nic innego, jak słynne UXowe kryterium dostępności. Dzięki temu produkt staje się bardziej ekologiczny i praktyczny, ponieważ może z niego korzystać więcej osób z różnych grup społecznych.

Ikea Debata

IKEA wraca uwagę na problemy dzisiejszego świata

Marcin: To teraz czas na mój męski głos odnośnie całej debaty, a właściwie uzupełnienie tego, co napisała Julia. Jak można zauważyć padło dużo cool wyrażeń i takie też dominowały na spotkaniu. Oczywiście to nic złego – najważniejsze jest to, aby odbiorca, który nie jest bardzo związany z branżą czy psychologią mógł się odnaleźć. Poniekąd jestem taką osobą, ale wszystko było dla mnie zrozumiałe, no może poza jednym.

Marcin: Początkowo sądziłem, że debata IKEA ma na celu reklamę oferty sieci meblowej, a otrzymałem rozmowę o globalnym znaczeniu, poruszającą wiele zagadnień. Głównym była oczywiście architektura i odpowiedzenie na pytanie czym dla nas jest dom. Padły również komentarze odnośnie wojny na Ukrainie czy koronawirusa, co bezpośrednio otworzyło dialog na temat stanu kondycji zdrowia psychicznego, potrzeby szukania kontaktów międzyludzkich i niesienia (lub nie) pomocy innym. Wszystkie te poruszone tematy finalnie sprowadzały się do tego, co sieć może zaproponować.

IKEA Debata Domy przyszlosci Fotorelacja 4

Marcin: IKEA pragnie zwrócić uwagę architektom odnośnie planowania mieszkań. Więcej okien – więcej przestrzeni. Mniej czerni – więcej zwiększonego pozytywnego samopoczucia. Poza tym, że IKEA słynie ze swoich legendarnych klopsików (zero lokowania produktu – uwielbiam ten przysmak) to kojarzy się głównie z prostotą, ale również z ciepłymi barwami. Kolorowe stoliki, krzesła, łóżka czy szafeczki. Pozornie możemy nie zwracać na to uwagi, ale wzbogacenie mieszkania takimi elementami korzystnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Czerń i biel sprawdza się w kinie noir i wiadomo – zdjęcia monochromatyczne wyglądają zawsze estetycznie ładnie, ale życie domowników powinno posiadać więcej barw i światła.

Marcin: Świadczy o tym nawet sama ekspozycja prezentacji – to bardziej film Wesa Andersona niż Obywatel Kane. Wybaczcie takie porównania, ale jako że nie wierzę w życie pozafilmowe skojarzenia miałem właśnie takie. Oczywiście wchodzi do tego również czynnik indywidualności – każdy z nas odnajduje się lepiej w innej tonacji, ale statystyki i badania mówią właśnie o wyżej wymienionych motywach.

COVID-19 mocno i jego wpływ na życie domowników

Marcin: Żyjemy w ciężkich czasach, które charakteryzują się częstymi zwrotami akcji. Kto by przypuszczał wiele lat temu, że zostaniemy zamknięci we własnych domach, skazani na samotność. Covid-19 wjechał na pełnym wirusie, powodując pustki na ulicach. To było też dosyć ważne zagadnienie debaty.  Musimy czuć się komfortowo w naszych czterech ścianach, ale też mieć możliwość skorzystania z miejsca do wspólnych spotkań. Model pracy też się zmienił – duża część pracowników przeszła na tryb niestacjonarny, wykonując swoją pracę z domu. To żadna prawda objawiona, że musimy czuć się komfortowo, wykonując swoje obowiązki z miejsca pracy. Sformułowanie „jak w domu” wpływa korzystnie na nas samych i zdanie to dosłownie ma sens nie tylko metaforyczny, ale również lokalizacyjny.

Marcin: Nie będę już powtarzał wszystkich słów Julii, która w wielu zakresach wyczerpała temat, w tym wspominając cudownego osiołka pana profesora. Zwierzęta w domu też muszą mieć swoje miejsce i to kolejny element zdrowego domu. Skoro jesteśmy przy zdrowiu – IKEA coraz bardziej wprowadza ekspansje polityki ECO. Debata zwraca uwagę na to, że globalnie musimy dbać o naszą planetę, bo w końcu jej źródła zostaną wyczerpane. Segregowanie odpadów, oddawania butelek czy korków, z których wytwarzane są kolejne produkty to dopiero początek. Nie wiem, czy wiecie, ale w restauracji IKEA pojawiły się klopsiki warzywne, co jest ewidentnym ruchem w stronę dbania o ekosystem. Przy okazji kolejnej wizyty na pewno skorzystam. Poczekam jeszcze moment, bo być może zrobię większe zakupy.

IKEA

IKEA i zbliżające się nowe kolekcje

Marcin: W październiku rusza nowa kolekcja OBEGRANSAD, obejmująca przedmioty ułatwiające pracę młodym, ambitnych twórców. VINERFINT startująca w tym samym czasie to z kolei oferta świąteczna, gdzie będzie dominował skandynawski klimat z mocnym zaakcentowaniem dzieciństwa. Będzie kolorowo i bajkowo. W listopadzie natomiast GAMING 2.0 zabierze nas – bez zaskoczeń do świata gier i środowiska, sprzyjającego fanom wirtualnej rozgrywki.  Natomiast w 2023 roku rozpocznie się BASTUA i VARMBLIXT, gdzie oba style połączą spokój z kreatywnością i zabawą kolorami. Z obecnych nowości szczególnie mnie zaciekawiły antysmogowe zasłony o nazwie Gunrid.

Debata IKEA to ciekawe spojrzenie w przyszłości. To przestroga, aby dbać o siebie, własne środowisko i inne osoby. Statystycznie Polacy mają problem z pomocą innym, oczywiście poza bliskim otoczeniem rodziny i przyjaciół. Może przyjaźniejsze otoczenie wpłynęłoby pozytywnie na naszą empatię? Może i to dosyć przesadne wnioski, ale jedno jest pewne –więcej przestrzeni, więcej kolorów – więcej komfortowego spędzania wolnego czasu. Co jak co – IKEA charakteryzuje się minimalizmem, prostotą oraz bogatą kolorystyką. Julia i Marcin lubią to!

DailyDesigner: Jak Ikea to robi, że od klientów się roi?