W zeszłym roku Google zablokowało ponad 170 milionów fałszywych recenzji. Pomógł w tym algorytm oparty na sztucznej inteligencji.
Straszyłem ostatnio sztuczną inteligencją, która pomoże pracodawcom w jeszcze lepszym szpiegowaniu swoich pracowników. Teraz mam dla odmiany pozytywne zastosowanie AI. Powinno spodobać się każdemu z nas.
Od lat korzystam z Opinii Google w celu znalezienia ciekawych miejsc, zabytków czy wartych odwiedzenia restauracji. I to szczególnie w mieście, w którym jestem pierwszy raz. Wcześniej korzystałem z serwisu Tripadvisor, ale przyglądając się bliżej temu, jak działa, postawiłem na rozwiązanie od Google. Niestety, także i ono nie jest idealne. Często wychodząc z knajpy, zastanawiam się, jak to możliwe, że ma tak wysoką ocenę. Szkoda, iż często wynika to z fałszywych recenzji.
Google AI przeciwko fałszywym recenzjom
Google wykorzystuje nową technologię sztucznej inteligencji do blokowania fali fałszywych recenzji online, które wprowadzają klientów w błąd i szkodzą lokalnym firmom. Gigant usunął ponad 170 milionów krytycznych opinii w 2023 roku, co stanowi wzrost o 45% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Google chwali się, że ich systemy stale monitorują udostępniane treści i obserwują podejrzaną aktywność w miarę upływu czasu. W zeszłym roku firma uruchomiła nowy algorytm uczenia maszynowego, który jeszcze szybciej wykrywa wątpliwe wzorce recenzji. Robi to poprzez codzienne badanie długoterminowych sygnałów – na przykład, gdy recenzent pozostawia tę samą recenzję w wielu firmach lub gdy firma otrzymuje nagły wzrost liczby recenzji z 1 lub 5 gwiazdkami.
Dzięki algorytmowi i innym działaniom Google usunięto lub zablokowano również ponad 12 milionów fałszywych profili biznesowych. Ulepszenia algorytmów moderacji wideo (np. wykrywanie fałszywych nałożonych numerów telefonów) pomogły wyłapać 14 milionów filmów naruszających zasady w 2023 roku – o 7 milionów więcej niż w poprzednim roku. Właściciele firm byli chronieni przed ponad 2 milionami prób przejęcia profili firmowych, które do nich nie należały. O ponad 1 milion więcej niż w 2022 roku. To nie koniec, bo ponad 123 000 firm zostało objętych tymczasową ochroną po tym, jak systemy Google wykryły podejrzaną aktywność i próby nadużyć.
Jeżeli Opinie Google mają służyć zarówno klientom, jak i właścicielom firm, Google musi kontynuować swoje starania w celu pozbycia się jak największej liczby oszustw.