5 miliardów dolarów strat? CrowdStrike to największa awaria IT w historii
Czy awaria CrowdStrike to największa awaria IT w historii? Liczby wskazują, że tak.

Tydzień temu mieliśmy do czynienia z ogromną, globalną awarią, która dotknęła użytkowników systemów Windows na całym świecie. Winne było narzędzie CrowdStrike, narzędzie, które miało… zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników.
Więcej o awarii i jej skutkach, które były naprawdę dramatyczne, możecie przeczytać w tekście Marcina, a ja dziś skupię się na aspektach finansowych awarii.
CrowdStrike to najdroższa awaria IT w historii?

Axios szacuje, że całkowity koszt awarii tylko dla firm z listy Fortune 500 wyniósł 5,4 miliardów dolarów. Firma Parametrix, zajmująca się ubezpieczeniami cybernetycznymi, stwierdza, że najbardziej ucierpiały firmy medyczne wraz z liniami lotniczymi. W raporcie możemy przeczytać, że wszystkie linie lotnicze z listy Fortune 500 i około 75% największych organizacji opieki zdrowotnej i banków zostało dotkniętych awariami. Parametrix szacuje, że całkowite ubezpieczone straty w Fortune 500 wyniosły od 540 milionów do 1,08 miliarda dolarów. Zgodnie z analizą Parametrix sektor opieki zdrowotnej stracił na awarii około 1,9 miliarda dolarów natomiast linie lotnicze około 860 milionów dolarów. Te liczby świetnie pokazują skalę awarii, z którą mieliśmy do czyniania.
Dyrektor generalny CrowdStrike, George Kurtz, powiedział, że 97% dotkniętych maszyn jest już z powrotem online. Przy takich stratach nie jest to raczej za duże pocieszenie. Pocieszeniem nie będą prawdopodobnie także kupony do Uber Eats. Nie żartuję, jak donosi CNN firma Crowdstrike zaproponowała swoim klientom kupony o wartości 10 dolarów, by osłodzić im awarię.
5,4 miliardów dolarów dla samej listy Fortune 500 wygląda jak dziesiątki miliardów na całym świecie. Paradoksalnie najmniej ucierpiała branża IT, która od lat stawia na inne rozwiązania niż system Windows. W zeszły piątek dobitnie po raz kolejny dowiedzieliśmy się dlaczego.