TOP 10 najciekawszych nowych logo 2023 roku. Rozpoznasz wszystkie?
Początek roku to czas wszelakich podsumowań. Przyjrzyjmy się więc najciekawszym logo z 2023 roku.

Logo jest niezwykle ważnym elementem identyfikacji wizualnej każdej firmy. To właśnie logo jest pierwszą rzeczą, którą widzą konsumenci. To także jeden z najbardziej rozpoznawalnych elementów każdej marki. W zeszłym roku podobny wpis cieszył się dużą popularnością, więc pomyślałem, że warto coś podobnego przygotować w tym roku.
W niniejszym artykule przedstawiamy 10 najciekawszych zmian logo w 2023 roku, które zwróciły naszą uwagę. Obejrzymy nie tylko nowe projekty, lecz także przytoczymy motywy stojące za zmianami oraz opowiem o ich wpływie na marki. O części zmian pisaliśmy już na łamach DailyWeba, ale o pozostałych napiszemy po raz pierwszy.
10 najciekawszych nowych logo 2023 roku
- Android
- Bolt
- Burberry
- Nokia
- Max
- Pepsi
- X
- Warner Bros.
- 1Password
Android
Nie moglibyśmy zacząć od innego logo. W końcu to nowy znak najpopularniejszego mobilnego systemu operacyjnego na świecie. O nowości Androida plotki krążyły praktycznie od początku zeszłego roku – od targów CES 2023, na których pojawiła się głowa Androida w 3D. Pogłoski okazały się prawdziwe dopiero pod koniec marca, a oficjalnie informację potwierdzono dopiero w lipcu.
W nowym logo najbardziej rzuca się w oczy odświeżona głowa robota, którą przedstawiono w trójwymiarze. Po raz pierwszy w historii nazwa systemu operacyjnego będzie zapisywana jak nazwa własna – Android. Nowe logo Androida czerpie garściami z dobrodziejstw grafiki 3D. Robot ma nie tylko inny kolor, lecz też fakturę. Na wzór emoji Andy może mieć różne dodatki jak chociażby słuchawki.
Bolt
Amerykański fintech z siedzibą w San Francisco zaprezentował znak, który przeszedł w naszym kraju bez echa. Być może dlatego, że firma nie jest u nas zbyt znana – choć jedno z biur jest zlokalizowane we Wrocławiu i przegrywa w naszym kraju z taksówkopodobnym Boltem. Na logo warto jednak spojrzeć z kilku powodów.
Logo, z umieszczoną w przestrzeni negatywowej błyskawicą, prezentuje się bardzo dobrze, choć jest do bólu generyczne, dlatego też zarzucano firmie plagiat. Tego akurat doszukiwać się nie mogę, ale faktem jest, że znane studia (w tym przypadku Koto) przykładają się ostatnio gorzej do researchu. A może to po prostu decyzja projektowa i wszystko zostało zaprojektowane? Może nie warto bawić się w dogłębny research, jeśli zaprojektowano coś, co wygląda świetnie?
Burberry
2023 był ostatecznie rokiem, gdy domy modowe wreszcie przestały komunikować się w identyczny sposób. Z niezrozumiałym dla mnie trendem zerwał Burberry – ekskluzywny brytyjski dom mody założył w 1856 roku Thomas Burberry. Zajmuje się on produkcją oraz sprzedażą odzieży, perfum i akcesoriów mody męskiej oraz damskiej. Logo zwane Equestrian Knight, jak widać, przedstawia rycerza na koniu. Trzyma on flagę z napisem „Prorsum” (łacińskie słowo oznaczające naprzód) – nieprzerwanie towarzyszył od 1901 roku do 2008 roku, kiedy to zdecydowano się na porzucenie go na rzecz prostego logotypu.
Jedną z pierwszych decyzji nowego dyrektora kreatywnego, Daniela Lee, był swoisty powrót do przeszłości. Nowe logo Burberry spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem odbiorców. Mam wrażenie, że akurat w branży modowej minimalizm nie jest pożądanym trendem.
Max
HBO Max korzystało ze znaku HBO z dodanym członem max i złożonym krojem, który nijak nie pasował do podstawowego logotypu. Dodatkowo wypełniony był niezbyt przyjemnym przejściem tonalnym. Całość prezentowała się moim zdaniem na maxa słabo, co było dość zaskakujące, bo to jednak duży serwis.
Plotki o przemianie HBO Max w Maxa mówiły, że wizualny rebranding obejmie tylko odcięcie od znaku członu HBO. Tak się na szczęście nie stało i w kwietniu pokazano zupełnie nowe logo. Nowy znak odziedziczył bullseye z logo HBO i krągłości ze znaku Warner Bros. Całość wraz z intensywną kolorystyką i odświeżoną tożsamością wizualną prezentuje się naprawdę nieźle. Na debiut znaku w naszym kraju, wraz z serwisem Max, będziemy musieli jeszcze chwilę poczekać.
Nokia
Niedawno pisaliśmy o ponownej śmierci marki Nokia. Mowa jednak o produkcji telefonów komórkowych pod egidą HMD Global. Sama firma ma się jednak bardzo dobrze, co miał podkreślać zeszłoroczny rebranding. Poprzednie logo Nokii powinno być raczej znane każdemu czytelnikowi DailyWeba. Myślę, że nawet młodsi spotkali się choć raz z ikonicznymi modelami, jak 3310 czy 6310i, na których mogliśmy oglądać logotyp fińskiej firmy.
Nowy logotyp marki jest dość futurystyczny. Obawiam się jednak, że takie powycinanie istotnych części liter może sprawić, że znak podzieli losy marki Kia, którą amerykanie czytają jako KN Car. Nowy znak ma także zupełnie nowy, zdecydowanie cieplejszy kolor. Nowa identyfikacja łączy minimalistyczny logotyp z ciepłymi, jasnymi barwami oraz innymi elementami, z bogatymi fakturami.
Pepsi
Zmiana logo Pepsi to jeden z najgłośniejszych i moim zdaniem najlepszych rebrandingów zeszłego roku. Amerykańska firma zerwała z wizerunkiem i logo wprowadzonym na rynek w 2008 roku, stawiając na odważną tożsamość, kierowaną do młodych odbiorców.
Nowy znak jest syntezą pomysłów z kilku poprzednich logo. Kolorystyka nawiązuje do tej, z której marka korzystała w latach 1969-1991. W typografii możemy doszukiwać się nawiązania do logotypu z 1965 roku, a obrys widzieliśmy już w logo z 2008 roku. Ważną rolę w nowej tożsamości wizualnej marki odgrywa rytm i pulsowanie odzwierciedlające energię muzyki, która jest ważną i trwałą częścią spuścizny Pepsi.
Serwis odświeżając wizerunek, poszedł trochę drogą Androida. Tu i tu mamy do czynienia z robotem. Dodatkowo w obu przypadkach postawiono na 3D. Podobnie jak w przypadku robota od Google, Snoo, bo tak ma na imię robot Reddita, ma zaktualizowane pozy, wyrazy twarzy i reakcje.
Sporo zmieniło się jednak w typografii. Zaoblony krój bezszeryfowy zastąpiono bardziej klasycznym groteskiem, w którym rzuca się w oczy pewien ozdobnik – oko w literach „d” zamieniono na dymek kojarzący się z czatem.
X
Z wypiekami na policzkach śledziliśmy i relacjonowaliśmy dla Was rebranding Twittera. Serwis X, bo tak mamy teraz go nazywać, w lipcu przeszedł sporą przemianę wizerunkową – choć przygotowaną i przeprowadzoną dość nieudolnie.
Logo przedstawiające niebieskiego ptaka na dobre zakorzeniło się w świadomości internautów i wielka szkoda, że zniknęło. Nowy znak nie mógł opędzić się od krytyki, w tym zarzutów o plagiat. To dość generyczny znak, ale jak Elon Musk nie zabije Twittera, a mocno stara się to zrobić, to przynajmniej będzie kojarzony z najgorszym rebrandingiem roku 2023, a może nawet dekady.
Warner Bros.
Warner Bros. po zaledwie czterech latach zdecydował się na zmianę logo, co jest trochę przyznaniem się do błędu. Poprzedni znak zrywał z charakterystycznymi dla studia kolorami i wyniósł nazwę studia pod tarczę, rezygnując z szarfy. Logo zostało przyjęte dość chłodno zarówno przez branżę designerską, jak i innych odbiorców.
W nowym logo, będącym adaptacją klasycznego emblematu Warner Bros. z 1948 roku, najbardziej rzuca się w oczy powrót do obrysu w tarczy i jej pogrubienie – na wzór najbardziej chyba rozpoznawalnego logo Warner Bros. z 1993 roku. Wnętrze tarczy jest niebieskie, a jego obrys i litery WB zyskały złoty kolor. Nowy znak jest moim zdaniem znacznie lepszy.
1Password
O ile skeumorfizm, czyli odtworzenie właściwości, kształtu, tekstury, barwy lub funkcji przedmiotu oryginalnego w materiale zastępczym, wraca do łask zarówno w ikonach aplikacji, jak i w ich interfejsach, o tyle trend ten w logo nigdy nie był moim zdaniem dobrym pomysłem.
O ile w przypadku Warner Bros. czy Burberry krytykowałem minimalizm, o tyle nowy znak 1Password prezentuje się znacznie lepiej od poprzednika. Bardzo ciekawie prezentuje się także odświeżona tożsamość wizualna narzędzia.
To już wszystkie najciekawsze logo 2023 roku. Zapraszam Was do sprawdzenia mojego zestawienia najciekawszych rebrandingów 2023 roku, które stanie się świetnym uzupełnieniem tego artykułu. Czy zgadzacie się z moimi wyborami? Co myślicie o przedstawionych przeze mnie znakach? Zapraszam do dyskusji w komentarzach.