Xiaomi kopiuje wszystko, nawet reklamę, za którą przepraszało Apple i którą wyśmiał Samsung
Niedawno Apple zaprezentowało nową serię iPadów. W trakcie prezentacje wyświetlono bardzo kreatywną reklamę, która pokazywała jak wielka, hydrauliczna prasa zgniata różne sprzęty, do postaci iPada. Pomysł reklamy przysporzył Apple kłopotów. Samsung go wyśmiał, a Xiaomi kopiuje.

Reklama zaczyna się od metronomu wyznaczającego takt i gramofonu, który nadaje melancholijnej toni. Dalej widzimy olbrzymią prasę hydrauliczną, która zaraz zniszczy setki rzeczy — instrumentów muzycznych, głośników, odtwarzaczy, rzeźb, butelek z farbą, a nawet flipera do gry w Spece Invaders. Sprasowane przedmioty w następnym kadrze wyglądają jak nowy iPad.
Reklama miała być zabawną alegorią tego, że iPad daje nam wiele możliwości i zastępuje dziesiątki przedmiotów i urządzeń. Zwłaszcza tych wykorzystywanych do twórczej pracy. Prasa odnosi się tu do dwóch motywów — popularnych ostatnio filmów w serwisie YouTube, gdzie prasy zgniatają wszystko, co popadnie, dając satysfakcjonujące efekty oraz do nowej, znacznie smuklejszej formy iPada. Reklama Apple o tytule Crush! To jedna z najważniejszych reklam ostatnich lat. Już tłumaczę dlaczego.
Apple, Samsung, Xiaomi i ich status quo
Reklama nie przeszła bez echa. Jedni byli pod wrażeniem jej szczegółowości i tego, że nie była efektem CGI a prawdziwą sceną, wypełnioną prawdziwymi rzeczami, których proces niszczenia był zapewne trudny do sfilmowania.
Szybko pojawiła się druga grupa osób. Tych niezadowolonych z procesu niszczenia nadal przydatnych rzeczy. Ma się to kłócić z ekologią i poszanowanie nurtów, które mówią o dłuższym cyklu życia produktów, upcyklingu czy zero waste. Ja mam jednak sporo pretensji, do tych osób. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy nie używają produktów Apple lub postanowiły je bojkotować z powodu jednej reklamy. Czy to nie hipokryzja, nie korzystać ze sprzętu Apple i zamiast tego wybierać azjatyckie marki jak Samsung, czy Xiaomi, które szorują po dnie i zamykają rankingi jako najmniej ekologiczni producenci. Wskazówka dla osób, które chcą wiedzieć na ten temat więcej — raporty roczne Greenpeace i kilku innych organizacji. Może i Xiaomi tańsze, ale różnicę w cenie pokrywa natura!
Wszystko pozostaje po staremu. Samsung chyba poczuł się, że może się ogrzać problemami wizerunkowymi Apple. Ponownie postanowił zaatakować amerykańską firmę, tworząc odpowiedź na reklamę Apple. Pisał o tym Gustaw, a samą reklamę widzicie poniżej.
#CinematicVision – Coming Soon! pic.twitter.com/Exnu9If9Da
— Xiaomi India (@XiaomiIndia) May 21, 2024
Teraz pomysł Apple wykorzystało również Xaiomi. Nie znamy jej dokładnych motywów, wszystko przez to, że premiera dopiero przed nami. Wiemy jednak, że będzie ona dotyczyć Xiaomi 14 Civi, który zadebiutuje w Indiach (Model w Chinach znany jako Civi 4 Pro).
#CinematicVision – Coming Soon! pic.twitter.com/Exnu9If9Da
— Xiaomi India (@XiaomiIndia) May 21, 2024
Jak widzicie wszystko nadal po staremu. Samsung szydzi z Apple. Xiaomi je kopiuje. Mnie natomiast brakuje marki LG, które zawsze produkowało oryginalny sprzęt. Zresztą pomysł na zgniatanie przedmiotów w prasie LG wykorzystało już ponad 15 lat temu reklamując LG Renoir (to był pierwszy telefon, który dostałem na redakcyjne testy).