Sony PlayStation 5 została zaprezentowana już prawie 5 lat temu. Prawie 3,5 roku mogą cieszyć się nią już piersi klienci. To szmat czasu w świecie gamingu. Coraz więcej słyszymy więc o nadchodzącej Sony PlayStation 5, która pozwoli wycisnąć z konsoli jeszcze więcej.
Sony nigdy nie ograniczało się do jednej wersji swojej kontroli. Rekordzistą była chyba PS3, która na rynku występowała w bodaj 14 albo 15 wersjach. Teraz przyszła pora na kolejną wersję PS5 – po edycji cyfrowej (pozbawionej napędu optycznego) zobaczymy PlayStation 5 Pro, o której słyszy się coraz więcej.
W końcu można powiedzieć też coś o wydajności urządzenia. Okazuje się, że wydajność pod pewnymi względami będzie większa nawet o 45%.
Sony PlayStation 5 i nowe wieści
Wszystkie informacje (również z poprzedniego przecieku znajdziecie poniżej). Teraz dowiedliśmy się wreszcie czegoś na temat przybliżonej wydajności nadchodzącej wersji Pro. Za rewelacje, o których piszemy, odpowiada serwis Insider Gaming oraz Tom Henderson. Z tych informacji dowiadujemy się o procesorze, pamięci oraz audio.
Przepustowość pamięci Sony PlayStation 5 to wedle nowych informacji 576 GB/s (18GT/s), czyli 28% więcej niż w przypadku standardowej wersji (448 GB/s). Procesor w nowej wersji to ta sama jednostka co poprzednio. Taktowanie procesora wzrosło jednak dzięki nowej funkcji High CPU Frequency Mode do 3,85 GHz co stanowi 10% wzrost. Odbywa się to jednak kosztem GPU, którego taktowanie zostaje w tym trybie obniżone o 1,5% (ma to wpływ na 1% spadek wydajności GPU). Wzrost wydajności dotknie również układu audio — potwierdzono tu 35% wzrost wydajności bibliotek ACM.
Spodziewamy się, że Sony PlayStation 5 Pro powinna zadebiutować w grudniu tego roku.
Pamięć
- PlayStation 5 – 448 GB/s (14 GT/s)
- PlayStation 5 Pro – 576 GB/s (18GT/s) – wzrost o 28% w stosunku do standardowej konsoli
Procesor
PS5 Pro dysponuje typem High CPU Frequency Mode, zwiększając taktowanie do 3,85 GHz – to wzrost o 10% w stosunku do standardowego PS5.
Dźwięk
- Zwiększono o 35% wydajność w bibliotece ACM
- Można przetworzyć więcej pogłosów splotowych
- Więcej FFT lub IFFT przetwarzanych przez
Grafika
- Renderowanie o 45% szybsze niż PS5
- Dwu-, trzy-krotnie wydajniejszy ray-tracing (a nawet czterokrotnie w niektórych przypadkach)
- 33,5 TFLOPS
- Obsługa PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling) – rozwiązania do skalowania/antyaliasingu
- Wsparcie dla rozdzielczości do 8K jest planowane dla przyszłej wersji SDK
- Niestandardowa architektura uczenia maszynowego
- Akcelerator AI, obsługujący 300 TOPS i 67 TFLOPS.