Temat brandingów samorządów terytorialnych w naszym kraju, to zdecydowanie temat na książkę, obszerną i pewnie pełną takich samych, często lichych produkcji. Oczywiście tych udanych też nie brakuje, ale niestety stanowią one zdecydowanie mały odsetek. Powiat Lubaczowski postanowił nieco zamieszać w kotle, prezentując swój nowy branding, zachęcając do tego, byśmy polubili Roztocze.

Gdybym miał opisać nurty w brandingach samorządowych, to z pewnością wyróżniłbym kilka głównych. Logotypy pełne kolorów, te, które cechuje mnogość elementów nawiązujących do lokalnych atrakcji turystycznych lub przyrodniczych. Jest też i trzecia kategoria: miks poprzednich dwóch. Głównym problemem zdaje się być to, że decyzje o brandingu oddawane są w ręce społeczności lub lokalnych artystów, którzy (nie ujmując) mają umiejętności w swojej wąskiej specjalizacji, ale o brandingu nie wiedzą niestety wiele. Innym, dość popularnym problemem jest wybór logotypu przez lokalnego włodarza, który szczyci wszystkich swoim gustem.

Problem w tym, że profesjonalny branding wymaga profesjonalisty i wiąże się z kosztami.

I właśnie to wydaje się być przeszkodą nie do przeskoczenia, przynajmniej dla małych samorządów.  Dlatego każdy orze jak może, a w efekcie często dostajemy brandingowe koszmarki. Nie chce oceniać całej produkcji dzisiejszego bohatera, powiatu Lubaczowskiego, a skupić się tylko na samym copy,  który przynajmniej dla mnie budzi dość spore wątpliwości (jako dla osoby, która nie jest związana z tym powiatem w żaden sposób). Rzućmy okiem.

R E K L A M A
logo powiatu images thumb medium667 400 2
Logo powiatu Lubaczowskiego

 

Jak to mam poLubić Roztocze? Te kojarzą mi się tylko z tymi małymi, raczej nieurodziwymi stworzeniami, które wyglądają mniej więcej tak:

Rust Mite Aceria anthocoptes

A te nie wyglądają zbyt przyjaźnie. Zdaje się, że jestem w błędzie, bo powiat tłumaczy zastosowanie takich rozwiązań w następujący sposób:

Zbudowane na zasadzie „gry słów” hasło  „PoLub Roztocze” to zachęta  do poznania  i polubienia- w dosłownym tego słowa znaczeniu, jak i w postaci znaczka „like” na Facebooku- (podkarpackiej) krainy turystycznej „Roztocze”, która swoim zasięgiem obejmuje Powiat Lubaczowski. To również skrót od pierwszych liter tworzących nazwę „Powiat Lubaczowski”.

Być może jestem zatem ignorantem? Niewykluczone, tym bardziej że ta lokalizacja wg Google jest bardzo popularna. Dla mieszkańców powiatu sprawa pewnie nie jest do końca rażąca, jak dla mnie, ale wydaje mi się, że to nie załatwia problemu. Brandingi oczywiście mają służyć lokalnym mieszkańcom, ale przede wszystkim zachęcać do odwiedzin wszystkich innych i tutaj może pojawić się problem, bo pomijając już dość tanią zagrywkę ze słowem PoLub, to samo Roztocze będzie się kojarzyć  z pajęczakami z obrazka. A chyba nie taki miał być efekt?

Chyba że twórcy tego zestawu są bardziej przebiegli i właśnie o taki efekt chodziło?  By wzbudzić ciekawość, by kliknąć i zobaczyć? To niegłupie, ja o Powiecie Lubaczowskim poczytałem sporo. Sprytnie.