24.02.2025 11:00

NVIDIA ponownie pod lupą – wadliwe karty tracą do 11% mocy

Problem wadliwych jednostek ROP w najnowszych kartach graficznych NVIDIA przypomina sytuację z 2020 roku, gdy pierwsze modele RTX 3000 również zmagały się z usterkami technicznymi. Obecnie wykryto, że wybrane egzemplarze GeForce RTX 5090, 5080 oraz 5070 Ti mają niekompletną liczbę jednostek ROP (Raster Operations Pipeline), co istotnie wpływa na ich wydajność.

NVIDIA

Problem wadliwych jednostek ROP w najnowszych kartach graficznych NVIDIA przypomina sytuację z 2020 roku, gdy pierwsze modele RTX 3000 również zmagały się z usterkami technicznymi. Obecnie wykryto, że wybrane egzemplarze GeForce RTX 5090, 5080 oraz 5070 Ti mają niekompletną liczbę jednostek ROP (Raster Operations Pipeline), co istotnie wpływa na ich wydajność.

Testy przeprowadzone na wadliwym egzemplarzu RTX 5070 Ti ujawniły rzeczywistą skalę problemu. W popularnym teście syntetycznym 3DMark Time Spy odnotowano spadek wydajności sięgający nawet 11% w porównaniu z prawidłowo działającymi kartami. Przy wysokiej cenie tego modelu taka różnica stanowi ewidentną stratę dla użytkownika – niezależnie od tego, czy jest to efekt pomyłki, czy zamierzonego działania.

nvidia rtx 50 1

NVIDIA przyznaje, że problem dotyczy około 0,5% wyprodukowanych kart, co przekłada się na jeden wadliwy egzemplarz na dwieście sztuk. Firma uruchomiła program wymiany realizowany przez producentów partnerskich, takich jak ASUS, MSI czy Gigabyte.

Użytkownicy na forach internetowych, w tym na Reddicie, aktywnie weryfikują parametry swoich kart graficznych. Wielu z nich potwierdza, że po sprawdzeniu specyfikacji w programie GPU-Z odkrywa nieprawidłową liczbę jednostek ROP. Choć początkowo podejrzewano błędy w oprogramowaniu diagnostycznym, przeprowadzone testy wydajności jednoznacznie potwierdziły występowanie usterki sprzętowej.

Apple iPhone 17 Pro z lepszymi aparatami. Firma walczy o twórców wideo

Apple iPhone 17 Pro z lepszymi aparatami. Firma walczy o twórców wideo

Apple z roku na rok prezentuje coraz bardziej zaawansowane urządzenia. Od kilku ostatnich lat robi jednak wszystko, by iPhone stał się bezkompromisowym narzędziem do tworzenia treści fotograficznych i wideo. Apple…

Jednostki ROP stanowią kluczowy element architektury GPU, odpowiadając za końcowe etapy renderowania obrazu. Ich funkcje obejmują obsługę antyaliasingu, mieszania kolorów oraz operacji na buforze. Zredukowana liczba jednostek ROP może szczególnie wpływać na wydajność w grach wykorzystujących zaawansowane efekty graficzne przy wysokich rozdzielczościach.

Historia się powtarza – w 2018 roku GTX 1060 (ulepszona wersja z pamięcią GDDR5X) trapione były wadliwą pamięcią, w 2020 roku seria RTX 3000 dosłownie płonęła przez przegrzewające się komponenty, w serii RTX 4000 topiły się kable, a teraz flagowe RTX 5000 nie mają wszystkich deklarowanych jednostek obliczeniowych. NVIDIA zdaje się nie wyciągać wniosków z poprzednich wpadek, a system kontroli jakości wygląda jak fikcja. Kupujący karty za kilka tysięcy złotych stają się nieświadomymi uczestnikami loterii – nigdy nie wiadomo, czy nie trafił się wadliwy egzemplarz. Mimo kolejnych zapewnień producenta o udoskonalonych procesach produkcyjnych rzeczywistość brutalnie weryfikuje te deklaracje.