Jeżeli tytuł artykułu wydaje Wam się trochę niedorzeczny, to trochę rzeczywiście tak jest, ale trochę też nie jest.
Nie jest to pewnie także temat, którego spodziewalibyście się na DailyWebie, ale w idei księżycowego pociągu, jest całe mnóstwo technologii. Kolej nie jest nam także obojętna, Dancio przepracował sporo na kolei, a ja napisałem nawet pracę licencjacką, w której kolej odgrywała znaczącą rolę. Pomińmy, że była to praca na kierunku grafika.
Wracając do tematu artykułu, Northrop Grumman opracowuje plany księżycowej linii kolejowej w ramach prowadzonego przez DARPA projektu LunA-10, badającego możliwości budowy księżycowej infrastruktury.
Pociąg na Księżycu
Firma Northrop Grumman Corporation, która opracowuje plany kolejowe, została wybrana przez Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA) do opracowania koncepcji budowy sieci kolejowej na Księżycu w ramach 10-letniego badania możliwości DARPA Lunar Architecture (LunA-10). Przewidywana księżycowa sieć kolejowa będzie miała za zadanie transportować ludzi, zaopatrzenie i zasoby dla komercyjnych przedsięwzięć na powierzchni Księżyca – przyczyniając się do rozwoju gospodarki kosmicznej dla USA i partnerów międzynarodowych.
Badanie LunA-10 rozwija podstawowe koncepcje technologiczne, które odchodzą od indywidualnych wysiłków naukowych w ramach odizolowanych, samowystarczalnych systemów, w kierunku serii współdzielonych, skalowalnych systemów, które współpracują ze sobą.
Badanie Northrop Grumman dotyczące potencjalnej linii kolejowej na Księżycu obejmie:
- Zdefiniowanie interfejsów i zasobów wymaganych do zbudowania księżycowej sieci kolejowej.
- Ustalenie krytycznej listy przewidywalnych kosztów, zagrożeń technologicznych i logistycznych.
- Określenie prototypów, demonstracji i analiz w pełni działającego projektu koncepcyjnego i architektury księżycowego systemu kolejowego.
- Zbadanie koncepcji budowy i obsługi systemu za pomocą robotyki, w tym równania i przygotowania fundamentów, umieszczania i wyrównywania torów, łączenia i wykańczania, inspekcji, konserwacji i napraw.
Ta inwestycja w kluczowe badania rozwojowe utrzymuje naszą technologię w czołówce rozwiązań nowej generacji (…) Dzięki naszemu udokumentowanemu doświadczeniu w integracji złożonych systemów i komercjalizacji autonomicznych usług, będziemy nadal tworzyć trwałe zmiany na rzecz zrównoważonego ekosystemu kosmicznego – powiedział w oświadczeniu Chris Adams, wiceprezes i dyrektor generalny ds. strategicznych systemów kosmicznych w Northrop Grumman.
Przez 65 lat DARPA była pionierem i ograniczała ryzyko związane z technologiami służącymi rozwojowi cywilnej przestrzeni kosmicznej, od technologii rakietowej w Saturn V, która po raz pierwszy zabrała ludzi na Księżyc, po niedawne partnerstwo DARPA-NASA w celu wspierania szybszych podróży kosmicznych na Księżyc i nie tylko za pomocą jądrowego silnika rakietowego. LunA-10 kontynuuje to dziedzictwo, identyfikując i przyspieszając kluczowe technologie, które mogą być wykorzystywane przez rząd i komercyjny przemysł kosmiczny, a ostatecznie do katalizowania wysiłków gospodarczych na Księżycu.
Choć dziś chodzenie po Księżycu wydaje się znów bardzo odległe, bo NASA straciła know-how do produkcji rakiet, przy okazji gubiąc oryginalne nagranie z lądowania na księżycu, to prędzej czy później prawdopodobnie człowiek znów postawi stopę na naszym naturalnym satelicie. Powinniśmy być do tego przygotowani, stąd programy typu LunA-10. Pociąg na Księżycu brzmi niedorzecznie, ale czy byłby lepszy sposób na uczczenie 200. rocznicy uruchomienia pierwszej międzykontynentalnej linii kolejowej w Stanach Zjednoczonych w latach 60-tych XIX wieku?