Popularne i rozpoznawalne podmioty, ze świata biznesu i sektora publicznego, uruchomiły wspólną kampanię, której na celu jest promowanie rozwiązania weryfikacji dwuetapowej (2FA – two factor authentication). Inicjatywa bardzo słuszna i bardzo potrzebna, tym bardziej że w sieci zagrożeń nie brakuje.

Gdyby sprowadzić weryfikację dwuetapową do absolutnego minimum, to tak naprawdę polega ona na dodatkowym kroku, który musimy dopełnić do logowania się do wybranych usług. Najczęściej jest to dodatkowy, kod, który wcześniej otrzymamy SMS, który należy podać w trakcie logowania. Taki zabieg powoduje, że ograniczamy możliwość przejęcia naszego konta przez osoby, które posiadają nasze hasło. A w sieci nie brakuje próby wyłudzeń haseł czy samych włamań. Bezpieczeństwo w sieci było ważne, jest i będzie jeszcze bardziej, jakby to boomersko nie zabrzmiało, ale sieć to przyszłość, a liczba usług, z których korzystamy – systematycznie rośnie.

– Skuteczna współpraca Ministerstwa Cyfryzacji, NASK oraz Google przy obecnej kampanii edukacyjnej stanowi wymowny dowód na to, jak ważne są tego typu działania. Wciąż istnieje ogromna potrzeba pogłębionego uświadamiania użytkowników internetu zarówno o różnego rodzaju cyberzagrożeniach, jak i skutecznych technikach zwiększających ich bezpieczeństwo w sieci, takich jak uwierzytelnianie dwuskładnikowe. W ostatnich miesiącach te potrzeby są bardziej aktualne niż kiedykolwiek wcześniej, gdyż wyraźnie
wzrosła aktywność cyberprzestępców w Polsce – mówi Janusz Cieszyński, Minister Cyfryzacji.

Z jednej strony ciągłe uświadamianie, z drugiej strony narzędzia. To wszystko ma ogromny sens i wspieramy całą naszą siłą tę inicjatywę. Nawet jeśli spot video, reklamujący inicjatywę jest dość enigmatyczny i nie do końca dobrze przygotowany, moim skromnym zdaniem. O co się czepiam? O nic wielkiego, w dobie TikToka, krótkich treści i konieczności przykuwania uwagi wysoką dynamiką, powolnie czytany tekst, zagłuszony muzyką uzupełniającą tło nie jest raczej najlepszym pomysłem. Powinno wybuchać, strzelać, nawet lub tym bardziej jeśli mówimy o mało wdzięcznym temacie 2FA.

Google 2

Po co mi weryfikacja dwuetapowa?

  • jest szczególnie ważna w przypadku logowania do serwisów, w których przechowujemy cenne dla nas dane i informacje;
  • użyteczna podczas korzystania z bankowości elektronicznej;
  • ma zastosowanie do różnych rodzajów kont, takich jak: konta bankowe, konta pocztowe, konta w mediach społecznościowych;
  • ma zastosowanie w procesach autoryzacji transakcji, dzięki czemu zwiększamy bezpieczeństwo operacji finansowych w bankowości elektronicznej i sklepach internetowych.

Kampania edukacyjno-informacyjna przygotowana przez Google, Ministerstwo Cyfryzacji
oraz NASK i CERT Polska, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, realizowana
jest w internecie, telewizji, radiu i prasie.

Powstała nawet strona internetowa, na której znajdziecie wspomniane video, a także informacje, w jaki sposób korzystać z dwuskładnikowej weryfikacji na najpopularniejszych platformach społecznościowych. Do czego osobiście bardzo zachęcam.