Google czy Samsung według mnie nie mają się czego wstydzić, zwłaszcza drugi z nich który poprawił się na tyle, że można go stawiać za przykład. Za to niektóre marki nieco się pogorszyły jak na przykład OnePlus. Pewnie ma to związek z wypuszczaniem nowych modeli telefonów coraz częściej.

Wsparcie wygląda najczęściej w ten sposób, że telefon dostanie najczęściej dwie duże aktualizacje, może nieco poprawek bezpieczeństwa i to koniec. Niektórzy potrafią porzucić telefony po jednej większej aktualizacji, aby budżetowe telefony utknęły z wersją, którą miały w dniu zakupu.

Fairphone 2 z ponad sześcioletnim wsparciem

Firma Fairphone jest znana z tworzenia urządzeń, które są trwalsze i w efekcie mniej szkodzące środowisku. Są trwałe między innymi przez wsparcie aktualizacjami. Fairphone 2 który wyszedł w 2015 roku ze Snapdragonem 801 i Androidem 5.1 Lollipop. Telefon dostał aktualizację do Androida 6.0, 7.1 oraz do 10. Obecnie producent zapowiedział, że na ten model będzie dostępny Android 11. Testy beta oprogramowania rozpoczynają się dzisiaj. W planach jest wydanie stabilnego oprogramowania na początku 2022 roku. Dodatkowo w tym tygodniu wersje testowe dostaną modele 3 i 3+.

Producenci nie widzą sensu dłuższego aktualizowania urządzeń, ponieważ najprawdopodobniej oznaczałoby to dla nich zmniejszenie sprzedaży. Po co aktualizować sprzedane do tej pory telefony skoro można wyprodukować nowszy model z nowszym oprogramowaniem. Przykładowo Apple aktualizuje swoje telefony, bo wygląda to dobrze. Dwa mają dodatek, że są eko, ponieważ większa ilość aktualizacji = dłuższe życie telefonu. Plus dodatkowo większość usług, na których zarabiają najczęściej, wymaga konkretnego oprogramowania. Szybkie sparowanie nowych słuchawek? Najpierw zaktualizuj system, aby móc je połączyć z telefonem.

Dla mnie ostatecznie optymalną długością wsparcia były 4 lata plus dodatkowy rok poprawek bezpieczeństwa. Ja nie używam telefonu na tyle długo, aby był u mnie przez cały jego cykl aktualizacji. Co nie oznacza, że osoba używająca telefonu po mnie korzystając z niego martwiła się, przez jaki czas urządzenie będzie bezpieczne. Chociaż z drugiej strony jestem ciekaw, ile osób patrzy na aktualizacje i wsparcie od producenta przy wyborze telefonu. Czy nie jest to tylko przypadłość osób, które interesują się tematem.


Autorem artykułu jest Mikołaj Mucha