Jeśli dzwoni do Ciebie numer oznaczony na smartfonie jako „Infolinia”, „Policja” czy inny – najlepiej w ogóle nie odbieraj. To nowa metoda spoofingu, przed którą ostrzega polska policja.

Oszustwo metodą spoofingu jest coraz częściej powodem strat oszczędności całego życia. Spoofing to nowa metoda wyłudzania danych wrażliwych lub pieniędzy. Spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar.

Spoofing – co to? Jak się uchronić przed oszustwem?

Co to spoofing? Metoda oszustwa polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzimy na telefonie. Oszuści mogą więc dzwonić do nas, widniejąc na ekranie jako „Infolinia”, „Policja” czy praktycznie dowolny numer telefonu.

Policjanci podają przykład:

Na wyświetlaczu telefonu widzimy, że ktoś do nas dzwoni. Numer wskazuje na infolinię. Odbieramy. Przemiły pan (lub pani) informuje nas, że jest pracownikiem banku, w którym mamy konto. Ostrzega przed planowanym atakiem hakerskim i prosi, żeby przelać pieniądze na wskazany rachunek. Tam oszczędności mają być bezpieczne. Liczy się oczywiście czas, im szybciej tym lepiej. Nie tracąc czasu, bez zastanowienia stosujemy się do podanych instrukcji i po chwili już możemy odetchnąć z ulgą. Czy na pewno? Nie! Właśnie zostaliśmy oszukani przez sprawców spoofingu!

Policjanci apelują o ostrożność przy tego typu kontaktach i weryfikację tożsamości dzwoniących do nas osób. Pamiętajmy! Oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać naszą naiwność. Mogą zatem podszywać się pod policję, prokuraturę, konsultantów banków i firm ubezpieczeniowych, urzędników, prawników, lekarzy, itp.

Jak to działa?

Sprawcy wykorzystują różne legendy i historie po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie, jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem.

spoofing

Oszuści do połączeń telefonicznych wykorzystują technologię VoIP zamiast standardowej sieci telefonicznej. Oznacza to, że rozmowy prowadzą z wykorzystaniem wyłącznie internetu – są przez to bardzo trudno wykrywalni.

Dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej.

W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto.

Uważaj na kierunkowy +44, dlaczego połączenia z tego numeru mogą być niebezpieczne?

Nie daj się oszukać!

Jeśli dzwoni do nas nieznany numer lub na wyświetlaczu telefonu pokazuje się nazwa „Infolinia”, „Policja” czy „Bank” – lepiej w ogóle nie odbierać.

Oszuści są na tyle przebiegli, że potrafią wyświetlać na telefonach ofiar numery komend policji, np. 47 77 131 11 (Poznań) albo 22 62 102 51 (Warszawa). Profilaktycznie lepiej nie odbierać połączeń z takich numerów.

Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.