Polacy kochają Allegro! Nie jedna platforma usiłowała już zdetronizować polskiego króla e-commerce. Z kolei Vinted przoduje w budowaniu silnej społeczności, która w duchu łowienia okazji i wyjątkowych ofert, spędza na platformie długie godziny. Jak kupują Polacy?

Polski e-commerce jest jednym z najciekawszych przypadków w Europie, bo Allegro nieprzerwanie od lat broni swojej pozycji lidera w tej kategorii. Wyparł nawet ze świadomości Polaków swoich globalnych konkurentów, takich jak E-bay czy Amazon. Kupujemy najchętniej właśnie na nim, dlatego to właśnie ta platforma cieszy się największym uznaniem Polaków.

//dzisiaj na dailyweb

W zestawieniu najchętniej odwiedzanych e-commerce znalazły się także czołowe marki, takie jak MediaExpert, Aliexpress, Empik czy Amazon. Najbardziej szokuje drugie miejsce, które przypadło nowej platformie Temu. Swój debiut zaliczyła w Polsce ponad rok temu. Co stoi za sukcesem tej platformy?

Ranking polskich platform e-commerce

Ranking opublikowany przez firmę badawczą Gemius wskazuje na platformy sprzedażowe, które stają się naszymi ulubionymi miejscami na wirtualne zakupy. Bez zaskoczenia na miejscu numer jeden, platforma Allegro po prostu wygrywa. Największy marketplace w Polsce odwiedza miesięcznie prawie 20 milionów Polaków, co statystycznie oznacza że ponad 50% populacji Polski kupuje właśnie tam (mowa także o użytkownikach, którzy wracają częściej po swojej pierwszej wizycie). 

e-commerce

Wielkim zaskoczeniem w rankingu jest miejsce numer dwa, które przypada platformie Temu. Sklep powstał w 2022 roku w Stanach. Przez obecny rok wydano wielkie budżety marketingowe na skalę globalną, aby zyskać jak najszerszy odgłos. Pomimo że mówimy o amerykańskiej siedzibie, właścicielem jest chińska firma PDD Holding. Marka Temu przypomina chińską markę Shein, wyróżniając się bardzo niskimi (wręcz dumpingowymi) cenami w porównaniu do konkurencji i względnie szybką dostawą (jak na zagraniczną możliwość). W Polsce przyciąga miesięcznie 10 milionów użytkowników! Jednak robi to na bardzo krótką chwilę, ponieważ czas trwania jednej wizyty nie wynosi nawet pół minuty. 

Allegro króluje, Temu zalicza debiut, zaskoczeniem Empik

Ranking Gemiusa pokazuje, że niskie ceny nadal są dla nas atrakcyjne. Cenimy polskie marki i chińskie platformy oferujące skromne ceny. I chociaż wieszczono, że pewne firmy, takie jak Shein czy Aliexpress, podzielą los Shopee, który upadał w blasku fleszy i w bólach, chińskie platformy wciąż kuszą swoimi ofertami.

Kto skorzysta na wyjściu Shopee z Polski?

Pełna lista wiodących platform e-commerce w październiku 2023:

  1. Allegro
  2. Temu
  3. MediaExpert
  4. Empik
  5. Amazon
  6. Vinted
  7. Shein
  8. Allegro Lokalnie
  9. Rossmann
e-commerce
Źródło: Gemius

Na szczególną uwagę zdecydowanie zasługuje tutaj platforma Vinted. Mimo że jest poza pierwszą trójką pod względem liczby użytkowników, to jedyna platforma, na której przeciętnie spędza się ponad 2 godziny podczas jednej wizyty. O czym świadczy tak wysoki czas zaangażowania użytkowników? „Vintedzianki” (społeczność Vinted, która sama się w ten sposób określa) to mistrzynie łowienia okazji i unikalnych ofert. Jedyną możliwością upolowania upragnionej zdobyczy jest nieustanne przeczesywanie najnowszych ofert, osiąganie wyżyn możliwości negocjacyjnych ze sprzedającą i szczere dzielenie się opinią oraz komentarzem po transakcji. Wizerunkowy sukces Vinted zdecydowanie zawdzięcza bardzo trwałej społeczności.

PS.1. Chińska firma PDD Holding, która posiada markę Temu, była oskarżana o szpiegowanie swoich użytkowników (w innej firmie).

PS.2. Marka Shein wytoczyła proces przeciwko firmie Temu w grudniu 2022, oskarżając ją o zatrudnianie influencerów, którzy mieli oczerniać markę konkurencji. W odwecie Temu pozwało Shein w lipcu 2023 r. w sprawie zastraszania dostawców i sprzedawców, których chciano zniechęcić do współpracy z Temu.