Szykują się spore zmiany dla graczy, którzy w obecnej generacji wybrali Playstation.
Choć oficjalne ogłoszenie ze strony Sony jeszcze się nie pojawiło, przecieki i dokumenty dla deweloperów coraz wyraźniej pokazują obraz nadchodzącej PlayStation 5 Pro. To odświeżenie konsoli w połowie jej cyklu życia ma przynieść znaczącą poprawę wydajności, szczególnie w kwestii ray tracingu i płynności rozgrywki.
Dokumenty pozyskane przez Eurogamer rzucają nowe światło na architekturę PlayStation 5 Pro. Upgrade będzie polegał zarówno na zwiększeniu mocy obliczeniowej, jak i wprowadzeniu nowych funkcji. Jednym z kluczowych elementów jest wzrost jednostek obliczeniowych GPU z 36 w standardowej PS5 do 60 w Pro. To brzmi obiecująco, ale warto zauważyć, że bazowa częstotliwość taktowania w Pro będzie nieznacznie niższa (2.18 GHz vs 2.23 GHz w PS5). Różnica jest niewielka, a Pro posiada możliwość podkręcenia do 2.35 GHz w specyficznych sytuacjach. Co ciekawsze, nowa konsola może pochwalić się podwojeniem pamięci podręcznej L1 do 256 KB w porównaniu do 128 KB w pierwowzorze.
PS5 – więcej powahhhhhh!
Te teoretyczne parametry przekładają się na moc obliczeniową sięgającą 33.5 TFLOPs, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w standardowej PS5 (10.23 TFLOPs). Jednak dokumenty Sony sugerują, że rzeczywisty wzrost wydajności w tradycyjnym renderowaniu powinien wynieść ok. 45%. Natomiast kluczowym aspektem dla poprawy ray tracingu jest dwukrotnie większa pamięć podręczna L0 (32 KB vs 16 KB). Wcześniejsze przecieki wskazują, że operacje RT w Pro mogą być nawet od dwóch do czterech razy szybsze. To prawdopodobnie zasługa nowej architektury GPU AMD RDNA 4, która według informatorów znacząco różni się od RDNA2.
Oprócz surowej mocy, nowe funkcje otwierają drzwi do lepszej grafiki. Jedną z nich jest sprzętowe wsparcie dla Variable Rate Shading (VRS). Technologia ta pozwala na oszczędzanie zasobów poprzez obniżanie rozdzielczości w mniej istotnych fragmentach ekranu, na przykład obszarach pokrytych całkowitą ciemnością. Drugą nowością są mesh shadery, umożliwiające renderowanie znacznie bardziej szczegółowych obiektów. To właśnie one odpowiadają za wysokie wymagania sprzętowe gry Alan Wake 2 na PC.
Warto jednak zadać sobie pytanie, czy twórcy gier wykorzystają te funkcje w pełni z myślą wyłącznie o PlayStation 5 Pro. Konsola ta prawdopodobnie będzie stanowić mniejszą część rynku w porównaniu do standardowej PS5.
Optymistyczny scenariusz zakłada połączenie tych ulepszeń z technologią PlayStation Spectral Super Resolution (odpowiednikiem Nvidia DLSS). Technologia ta wykorzystuje uczenie maszynowe do skalowania gier z niższych rozdzielczości, co powinno przełożyć się na wyższą płynność animacji. Sony, chcąc zachęcić twórców do implementacji tej funkcji, stara się maksymalnie uprościć jej integrację z istniejącymi tytułami.
Oficjalna data premiery PlayStation 5 Pro pozostaje tajemnicą, ale spodziewana jest ona jeszcze w tym roku. Szczegółów dotyczących ceny i obecności napędu płyt Blu-ray wciąż brakuje. Mimo to, jedno jest pewne – posiadacze PS5 mogą szykować się na solidny upgrade wizualny i techniczny.
W tej generacji wybrałem PS5 i myślę, że zdecyduję się także na wersję Pro – szczegóły, dlaczego akurat PS5, wymagałyby napisania całego artykułu, więc tutaj nie będę się nad tym rozwodził, ale może kiedyś taki artykuł powstanie ;) Jak to wygląda u was? Obóz PS, Xbox czy może pełnoprawny PC?