Składki ZUS to obowiązkowe składki płacone przez pracowników, pracodawców i przedsiębiorców do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Obejmują zarówno składkę zdrowotną, jak i składki na ubezpieczenia społeczne: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe. Dowiedz się, w jaki sposób sprawdzić wysokość składek ZUS!

Składki ZUS, a własna działalność gospodarcza

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą są objęci obowiązkowo ubezpieczeniami: zdrowotnym, emerytalnym, rentowym i wypadkowym. W tym przypadku składka na ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolna. Wysokości składek na ubezpieczenia społeczne są wyrażone w procentach i wynoszą:

  • ubezpieczenie emerytalne – 19,52% podstawy,
  • ubezpieczenie rentowe – 8% podstawy,
  • ubezpieczenie chorobowe – 2,45% podstawy,
  • ubezpieczenie wypadkowe – wysokość zależy od liczby osób ubezpieczonych i branży, w której działa dana firma.

Składka zdrowotna nie podlega odliczeniu od podatku, a jej wysokość jest zależna od wybranej przez przedsiębiorcę formy opodatkowania. Miesięczna wysokość składki zdrowotnej na skali podatkowej wynosi 9% dochodu, a na podatku liniowym – 4,9% dochodu. Przedsiębiorca na ryczałcie opłaca składkę, której wysokość zależy od konkretnych przedziałów przychodów i waha się od 419,46 zł aż do 1258,39 zł. W obliczeniu wysokości składki zdrowotnej pomoże Ci między innymi kalkulator składki zdrowotnej.

Składki ZUS na umowie o pracę

Zatrudnienie pracownika na umowę o pracę wiąże się z obowiązkiem opłacania składek ZUS. Wysokość składek na ubezpieczenia społeczne jest analogiczna do wysokości składek opłacanych na jednoosobowej działalności gospodarczej. Składka na ubezpieczenie zdrowotne jest w tym przypadku jednak wartością stałą i zawsze wynosi 9% podstawy wymiaru. W przypadku umowy o pracę, zarówno pracownik, jak i pracodawca mają obowiązek opłacania składek ZUS.

Składki opłacane przez pracownika są potrącane z wynagrodzenia brutto, podczas gdy składki opłacane przez pracodawcę należą do kosztów pracodawcy. Składki na ubezpieczenie emerytalne są współfinansowane w równych częściach po 9,76% przez pracownika i pracodawcę. W przypadku składki na ubezpieczenie rentowe pracownik pokrywa tylko 1,5% podstawy wymiaru, a pracodawca pozostałe 6,5%. Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie chorobowe leży po stronie pracownika, a składek na ubezpieczenie wypadkowe po stronie pracodawcy.

Składki ZUS na umowie zlecenie

Koszt umowy zlecenia zależy od kilku czynników, takich jak status ubezpieczonego, wysokość wynagrodzenia oraz to, czy zleceniobiorca posiada inne źródła dochodu. Co do zasady, wysokość składek pokrywanych przez zleceniodawcę i zleceniobiorcę dzieli się między nich w ten sam sposób, jak w przypadku umowy o pracę. 

Jeżeli zleceniobiorca pracuje także na podstawie umowy o pracę lub ma kilka umów zlecenie, to składki ZUS muszą być opłacane tylko od tej umowy, która zapewnia wynagrodzenie równe lub wyższe od wynagrodzenia minimalnego. Pozostałe umowy mogą być objęte jedynie ubezpieczeniem zdrowotnym.