Peter McKinnon mówi, że musisz sobie „odpuścić” myślenie o Instagramie jako platformie do zdjęć i „iść dalej”
Znany fotograf rozprawia się z mitem, że Instagram dalej jest miejscem do publikacji swoich zdjęć

Peter McKinnon to niewątpliwie gwiazda dla nowego pokolenia fotografów, który wyrośli w erze internetu i mediów społecznościowych. Jest nie tylko świetnym artystą i mistrzem fachu, potrafi też z dużą słusznością opowiadać o samej fotografii i tworzyć angażujące materiały edukacyjne. W najnowszym całkiem krótkim filmie rozprawia się z mitem Instagramu, jako narzędzia do publikacji zdjęć.
Muszę też powiedzieć, że długo nie dopuszczałem do siebie tej myśli i chyba dopiero Peter pomógł mi do niej dojrzeć. Instagram nie jest tym miejscem, którym był jeszcze 10-15 lat temu. Teraz to platforma, której bliżej do wideo niż fotografii, chociaż zdaniem szefa platformy, ta druga nigdy nie zostanie porzucona.
Peter McKinnon mówi, żebyś dał już spokój
Nowy film Petera nie jest odkrywczy, ale zmotywował wiele osób, takich jak ja, do których nie dociera ta prosta, wcale przed nikim nieukrywana prawda — Instagram teraz jest dla wideo!
Prawie 10-minutowy film mówi, czym był na początku Instagram i czym jest teraz. W zasadzie zaczęło się od platformy, która była miejscem dla szybkiego umieszczania zdjęć ograniczonych do formy kwadratu. Wkrótce profesjonalni fotografowie, zaczęli zakładać tam konta i prezentować tam kontent o naprawdę wysokiej jakości. Serwis szybko ewoluował — nowe standardy publikowania, algorytmy, zdjęcia o innych proporcjach a w końcu stories, reels, nowy układ zdjęć o proporcji 4:5 (które są przystępniejsze dla pionowych ekranów w smartfonach). Skończyło się na tym, że Instagram nie jest już nawet reklamowany jako miejsce dla zdjęć. To miejsce, które nie jest jeszcze TikTokiem, ale na pewno jest wideo first. Niestety wiąże się to z tym, że jest to miejsce wysokiej i szybkiej konsumpcji. Twój profil z pięknymi zdjęciami ma znaczenie, ale większe ma wideo z tym co możesz pokazać i co masz do powiedzenia.
Jak słusznie zauważył Peter, już nikt nie przegląda mojego i Twojego profilu. Trzeba zadać sobie pytanie, czy może jesteśmy tu by kreować się na ważnego fotografa w krótkich filmach, prezentować zdjęcia a może sprzedawać produkt. W każdym razie opierał się temu, aby grać w tę grę. Teraz jednak już najwyższy czas, żeby dać sobie spokój. Nie ma nic złego w posiadaniu siatki z pięknymi zdjęciami, które zrobią wrażenia na Twoich widzach — teraz chcą oni jednak widzieć również to, czym się zajmujesz, co robisz w danej chwili i kim jest naprawdę fotograf, którego śledzą.
Czy to, co myśli Peter Was przekonuje? Odpowiedź nie ma znaczenia, Instagram nie będzie już tym miejscem, którym był kiedyś, a wideo staje się wyższą wartością. Trzeba to po prostu zaakceptować.
Last modified: 24 marca 2025