Tylko 7% fotografów ufa influencerom, a 26% nie rusza się z domu bez aparatu

Autor:

Cyferki w odniesieniu do branży to zawsze łakomy kąsek.

picography flat lay desk camera lens

Organizacja TIPA (Technical Image Press Association) udostępniła wynik swojej ankiety, przeprowadzonej w wakacje, wśród osób zainteresowanych w świecie fotografii. Wyniki może i zaskakujące nie są, ale jest na czym zawiesić oko.

TIPA, czyli Technical Image Press Association to organizacja zrzeszająca magazyny internetowe, które skupione są na tematyce związanej z fotografią. Próbka danych opiewa na ponad 3000 głosów, co może nie jest zawrotną wartością, ale na pewno na tyle dużą, że można wyciągnąć kilka interesujących wniosków. Pierwszym z nim na pewno jest fakt, że tylko 7,3% osób ufa branżowym influencerom. Czy to zaskoczenie? Absolutnie żadne.

Z drugiej strony, jeśli jednak spojrzymy na to badanie i informacje o tym, że powszechnie influencerom ufa 61% (2023 rok) osób i wartość ta wzrosła z 51% od roku 2019, to robi się nad wyraz interesująco. Branża foto bardzo mocno od tego trendu odstaje, a to w praktyce oznacza, że albo influencerzy branżowi są marni, albo społeczność skupiona wokół fotografii bardziej świadoma. To oczywiście duże uproszczenie, bo diabeł najpewniej tkwi w szczegółach (np. wiek respondentów, próbka danych itp). Niemniej w efekcie skali, pewne wnioski można wysunąć. To jednak nie wszystko, bo smaczków jest więcej.

26% nie rusza się z domu bez aparatu

Ponad co 4 osoba z ankiety TIPA nie rusza się bez aparatu z domu. To robi wrażenie, chociaż widzę tutaj potencjalne ryzyko mataczenia, bo to jak z pytaniem: jak często regularnie ćwiczysz. Niemniej wynik robi wrażenie. Co jednak ponadto?

  • Fotografia pasją – 70% identyfikuje się jako zapaleni fotografowie, a ponad 25% skupiona jest z fotografią mody, sportu czy natury z głębokim zakorzenieniem w szeroko rozumianej sztuce;
  • Aparaty rosną – 54% respondentów planuje zakup aparatu cyfrowego w przeciągu najbliższych 2 lat. 53% korzysta z mocy pełnej klatki, 44% z APS-C, a 14% okazjonalnie korzysta ze średniego formatu;
  • Magazyny online i drukowane – są głównym źródłem zaufania jeśli chodzi o wiedzę, przynajmniej dla 49% respondentów. Ten punkt jest szczególnie interesujący, ale odpowiada publika wokół tych mediów skupiona, więc wartość ta relatywnie może być mocno zawyżona.

Więcej informacji znajdziecie bezpośrednio w raporcie TIPA, do którego odsyłam.

Śledź stałkę na:

Last modified: 28 października 2024