Zakładanie firmy w CEIDG niebawem może być realizowane tylko w formule online. Do konsultacji trafił właśnie projekt Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Od dłuższego czasu cyfryzacja spraw urzędowych w Polsce postępuje w coraz szybszym tempie. Nie wszystko prezentuje się idealnie, ale trzeba przyznać, że starania są efektywne. Dla przykładu – zakładanie firmy online realizowane jest w całości online (z małymi wyjątkami, o czym za chwilę), natomiast w dalszym ciągu istnieje możliwość przejścia tradycyjnego procesu wymagającego wizyty w Urzędzie Skarbowym i ZUS, a także złożenia fizycznej dokumentacji. Wiceminister, Olga Semeniuk zauważyła, że w ostatnich latach zainteresowanie formułą online wzrosło z 20% przed pandemią COVID-19 do aż 60%. Bazując na doświadczeniach oraz postulatach przedsiębiorców i urzędników, Ministerstwo Rozwoju i Technologii postanowiło działać. W efekcie przygotowano nowelizację ustawy o Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Zmian jest kilka, natomiast nas najmocniej interesuje część „pełna cyfryzacja zakładania działalności gospodarczej”.

Zakładanie firmy

Zakładanie firmy w CEIDG tylko online – istotne informacje

Ostatnie lata pandemii pokazały, jak ważne jest funkcjonowanie e-usług publicznych w obszarze przedsiębiorczości. Pandemia przyśpieszyła cyfryzację polskich przedsiębiorców – ponad 60% z nich korzysta dziś z CEIDG online. Przed pandemią było to zaledwie 20%. Nowelizacja ustawy to kolejny krok w stronę pełnej cyfryzacji usług publicznych oraz znaczące usprawnienie w prowadzeniu firm

– zaznacza wiceminister Olga Semeniuk

Portal CEIDG, który umożliwia założenie działalności gospodarczej online, przyjmuje 180 tys. spraw dziennie. Miesięcznie odwiedza go przeszło 1,5 mln użytkowników, którzy chcą zrealizować wnioski i wygodnie załatwić sprawy urzędowe. Bazując na prośbach i sugestiach interesantów oraz urzędników postanowiono wnieść projekt zmian. Oto najważniejsze:

  • Usprawnienie funkcjonowania spółek cywilnych – utworzenie „jednego okienka” dla rejestracji spółki cywilnej, czyli zastąpienie osobnych wniosków do urzędu skarbowego, GUS i ZUS jednym wnioskiem zintegrowanym
  • Pełna cyfryzacja zakładania działalności gospodarczej na Biznes.gov.pl tj. odejście od składania wniosków papierowych podczas rejestracji firmy w CEIDG, przy zachowaniu wsparcia Centrum Pomocy Przedsiębiorcy
  • Wzmocnienie i usprawnienie jednego okienka CEIDG – pełniejsza integracja z innymi rejestrami publicznymi oraz publikacja danych na temat spółki cywilnej w rejestrze CEIDG, a także stworzenie możliwości pobrania zaświadczenia elektronicznego spółki czy rozszerzenie CEIDG o wizualizację danych adresowych z wykorzystaniem geoportalu
  • Zmiany dla pełnomocników – – ułatwienia dotyczące publikacji w CEIDG informacji o pełnomocniku, w szczególności dotyczy to pełnomocników innych niż osoby fizyczne
    Usprawnienie przepisów dotyczących syndyka, zarządcy sukcesyjnego itd.

Chciałbym skupić się na części „Pełna cyfryzacja zakładania działalności gospodarczej na Biznes.gov.pl tj. odejście od składania wniosków papierowych podczas rejestracji firmy w CEIDG, przy zachowaniu wsparcia Centrum Pomocy Przedsiębiorcy”. Otóż uważam to za genialny ruch, a mam w tej materii porównanie. Część moich znajomych decydowała się na zakładanie firmy w tradycyjny – stacjonarny – sposób i wiem, że bywa to frustrujące. Jako że stosunkowo niedawno miałem okazję uruchamiać swoją DG, wybrałem opcję online i przyznam, że lwia część procesów została przeprowadzona w mniej niż godzinę. Przeglądając opinie przedsiębiorców widoczne w sieci, a także konsultując się z osobami, które „zjadły na tym zęby”, mogę śmiało stwierdzić, że odejście od metody offline ma całkiem sporo sensu.

Zakładanie firmy

Czy to oznacza, że rejestrując działalność gospodarczą, nie będziesz już odwiedzać urzędu? Zapomnij!

Mimo że przeprowadziłem cały proces przy pomocy księgowej i dopełniłem wszelkich formalności… zawiódł czynnik ludzki. Otóż zostałem wezwany do US celem wyjaśnienia, czym tak naprawdę się zajmuję. Widocznie wyczerpujący opis kodów PKD nie jest klarowny dla części osób. W efekcie muszę odwiedzić fizycznie lokalną jednostkę, złożyć dodatkowe dokumenty i wyjaśnić sprawę. Niby niewiele, ale to organizacyjna przeszkoda, która odbije się na płynności realizacji codziennych zadań.

Dobijamy do brzegu. Reasumując – jeśli myślicie, że zakładanie firmy wyłącznie online, uregulowane nowymi przepisami, będzie remedium na zawirowania w procesach urzędowych, nie łudźcie się. Wiele będzie zależeć tak naprawdę o sprawności konkretnej jednostki i… szczęścia. Mimo to, gorąco kibicuję projektowi. MRiT rozpoczęło konsultację projektu ustawy. Można się z nim zapoznać na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Data Mesh, świeże spojrzenie na zarządzanie danymi w firmie. Kompendium wiedzy