[WYWIAD] Zapytałem Template Monster o ich pomysł na walkę bark w bark z Theme Forest | DailyWeb.pl

[WYWIAD] Zapytałem Template Monster o ich pomysł na walkę bark w bark z Theme Forest

Opublikowano 4 miesiące temu - 11


Potwór z Template Monster chyba w naszej branży znany jest każdemu. Nie mam pojęcia ile to już lat minęło, ale pamiętam jak dziś, kiedy marzeniem było kupno własnego, gotowego motywu. Najlepiej takiego, który był we Flashu, te animacje, te efekty, bajka! Od tamtego czasu wiele się na rynku zmieniło, pojawiła się chociażby konkurencja.

Ceny poszły w dół, zmienił się model dystrybucji szablonów. To jednak dopiero kilkanaście dni temu Template Monster postanowił, że otwiera się na społeczność, by to także ona tworzyła szablony, zamiast tworzyć je własnym sumptem. Coś co ThemeForest, owiany różną sławą, robi od dawna i w lepszych cenach.

Postanowiłem zapytać bezpośrednio u źródła, co mają do zaoferowania swoją usługą nazwaną jako Marketplace i czy zamierzają nieco mocniej ugryźć klientele Envato. Tym samym zadałem kilka pytań Januszowi Kamińskiemu, który reprezentuje markę Template Monster na naszym rodzimym rynku.

Strona templatemonster.com jest jedną z 2000 stron z najwyższych na świecie rankingiem według Alexa. Siedziba firmy mieści się na Brooklynie, w Nowym Jorku, zatrudniając ponad 800 pracowników.

Oto co mi powiedział.

Co było właściwie wyzwalaczem pomysłu na utworzenie marketplace?

Janusz Kamiński: W 2017 roku nasza firma obchodziła 15 urodziny. Jest to dojść długi okres z punktu widzenia branży, w której pracujemy. Tym bardziej, że jesteśmy jednymi z pierwszych firm, które stworzyły rynek gotowych szablonów i zamierzamy aktywnie go rozwijać. Ponadto, zostajemy jednym z największych marketów z szablonami dla różnych typów CMS oraz templatek HTML.

Od 2002 roku do dziś stworzyliśmy ponad 60 tysięcy różnych produktów zaczynając od szablonów, a kończąc elementami tożsamości firmy. Jednak wszystkie te produkty były stworzone wyłącznie przez własny dział deweloperów i grafików

I chociaż taki model pozwalał nam kontrolować jakość templatek, jednak ograniczał w liczbie sztuk, które mogliśmy wyprodukować. Dlatego w 2015 roku wynikła potrzeba, by zmienić ten model i praca w tym kierunku trwa do dziś.

Wynikiem tych zmian jest rozdzielenia firmy na 2 części: z jednej strony istnieje osobny dział produkcji, który będzie tworzył dobrze znane dla klientów produkty pod marką Jetimpex, z drugiej – marketplace w nazwie „TemplateMonster”. Innymi słowy TemplateMonster od teraz to nie jednolita firma, która produkuje szablony i sprzedaje ich na swojej stronie. TemplateMonster to marketplace, gdzie można znaleźć również własne, jak i produkty z zewnątrz. Wspólne pomiędzy nimi jest to, ze sprzedawane szablony będą nadał odpowiadały wysokim kryterium jakości, których trzymamy się podczas realizacji własnych rozwiązań.

Poznaliśmy zasady dystrybucji jak i fakt, że cały proces przygotowań do stworzenia Marketplace trwa już od 2 lat. Pojawia się pytanie jakie są zalety własnej produkcji motywów, a jakie wady?

J.K: Pierwsze własne motywy dla WordPress były stworzone wraz z naszymi deweloperami w grudniu 2006 roku. A więc, wychodząc z naszego 11-tu letniego doświadczenia w realizacji tego typu produktów, możemy wydzielić kilka kluczowych wad i zalet pod czas tworzenia własnych rozwiązań.

Do zalet można zaliczyć:

  • Możliwość używać własne rozszerzenia (wtyczki). Do tego celu stworzyliśmy Cherry Framework i wtyczki Cherry, które pozwalają użytkownikom korzystać  ze wszystkich popularnych opcji, bez stosowania zewnętrznych rozszerzeń. Jesteśmy dumni z naszego frameworku, ponieważ on jest na 100% GPL, ma modułową strukturę (wtyczki są niezależne od frameworku) i ciągle się rozwija. Na obecną chwilę korzystamy z Cherry Framework wersji 5.0.
  • Możliwość korzystania z najnowszych technologii w projektowaniu webowym. Na przykład stworzyliśmy pierwszy motyw dla WordPress, który korzystał z CSS Grid.
  • Możliwość tworzenia unikatowych projektó stron. Śledzimy ciągłe zmiany na rynku, ale także staramy realizować swoje śmiałe idea w projektowaniu webowym.

Co do wad:

  • Trzeba ciągle ulepszać własne wtyczki i pracować nad realizacją nowych rozwiązań. Muszą być aktualne i muszą spełniać potrzeby klientów.
  • Trzeba śledzić trendy w projektowaniu webowym i być na krok do przodu.
  • Trzeba ciągłe aktualizować motywy w zgodzie do zmian w WordPress’ie.

Co będzie właściwie motorem napędowym waszego marketplace?

J.K: Marketplace powstaje na bazie naszej strony (marketu). Będzie posługiwać się oprogramowaniem, które zdobyło zaufanie naszych klientów. Oprócz tego do strony zostały dodany szereg nowych opcji niezbędnych dla dodania produktów i zarządzania nimi, kierowania wypłatami itd.

Wchodząc z tego można powiedzieć, że markeplace od TemplateMonster będzie łączyć lepsze cechy naszego marketu i zawierać nowy funkcjonalny panel dla sprzedawców. Dzięki temu klienci otrzymują wygodny serwis dla poszukiwania produktów, a deweloperzy – do zamieszczenia własnych rozwiązań i ich sprzedaży.

Co was wyróżnia na tle konkurencji?

J.K: Proponujemy naszym sprzedawcom nie tylko wygodny serwis, lecz także najlepsze umowy. Pokażemy główne z nich na tle dobre znanego konkurenta – Theme Forest (dalej TF).

  • Możliwość sprzedawania wyłącznych i niewyłącznych szablonów na jednym profilu użytkownika. TF nie daje takiej możliwości. Na tym serwisie użytkownik musi posiadać profile tylko z wyłącznymi oraz niewyłącznymi tempatkami.
  • Szybkie sprawdzanie i dodanie produktów. Dla prostych produktów akceptacja wniosku odbywa się w ciągu 12 godzin. Dla rozbudowanych szablonów – do 1-3 dni. Na TF proces sprawdzenia produktów trwa do 2 tygodni.
  • Brak limitu na dodanie szablonów do działu weryfikacji produktów. Na TF jest limit: 1 produkt dla kategorii.
  • Darmowy system wsparcia technicznego. Nie musicie instalować własnego systemu wsparcia technicznego dla klientów, a możecie skorzystać z naszego darmowego rozwiązania. Dzięki temu będziecie mogli w wygodny sposób odpowiadać na zapytania klientów.
  • Możliwość dodania dowolnej ilości produktów do kategorii. To pozwoli rozszerzyć listę działów, w których będzie pojawiać się wasz szablon.
  • Możliwość bezpośredniego kontaktu z działem weryfikacji produktów. Dzięki temu sprzedawcy mogą zadać pytanie przed dodaniem produktu. A w przypadku odmowy w akceptacji wniosku, zapytać o przyczyny takiej decyzji.
  • Możliwość zarobku 30% od klienta, który skorzysta z naszego serwisu. W przypadku, gdy klient chcę wprowadzić dodatkowe zmiany do templatki, a sprzedawca nie ma na to czasu, można skierować klienta do naszego serwisu. Przy udanej realizacji usługi, sprzedawca otrzyma prowizje 30% od jej wartości.
  • Uczestnictwo w akcjach na ogólnych zasadach z innymi sprzedawcami. Bez różnicy na ranking profilu sprzedawca wszystkie produkty będą mieli jednakowy priorytet podczas naszych akcji. Dzięki temu nowe użytkownicy nie muszą martwić się, że ich szablony nie będą promowane.
  • System wypłat NET 15. Serwis TF korzysta się z systemu wypłat NET 30.
  • Na obecną chwilę nie pobieramy dodatkowej opłaty od sprzedawców przy transakcjach. W przyszłości ona będzie zależała od rozmiaru transakcji, jednak nie będzie większa za ustawioną kwotę. W przypadku TF ona jest fiksowana.
  • Program partnerski. Sprzedawcy mogą być jednocześnie uczestnikami Programu partnerskiego i zarabiać dodatkową komisję za zachęcenie klientów do zakupu własnych szablonów sprzedawanych na naszym marketplace.

Mamy jeszcze kilka ciekawych idea i one będą realizowana z czasem. Dlatego na pewno ilość tych przewag dla sprzedawców się zwiększy.

Czym jest NET 15 i jak właściwie realizowane będą wynagrodzenia? Czy jest minimalna kwota wypłaty?

J.K: NET 15 należy rozumieć tak: wniosek na wypłatę środków będzie realizowany w ciągu 15 dni kalendarzowych. Dla przykładu, TF korzysta się z systemu NET 30.  Nasz marketpalce oferuje następne serwisy do wypłaty Skrill, PayPal, Wire. A minimalna kwota dla realizacji wypłaty wynosi $100.

Piszecie, że twórca może zarobić nawet do 70% prowizji, to jednak po spełnieniu szeregu warunków, ile dostanie prowizji gwarantowanej w scenariuszu minimum?

J.K: Korzystamy się z prostego schematu:

  • Użytkownicy, którzy będą sprzedawać niewyłączne produkty będą  dostawać gwarantowane 40% prowizji;
  • Gwarantowana prowizja od sprzedaży produktów na wyłączność wynosi 50%. Będzie ona zwiększać się w zależności od rankingu profilu. Ten ranking liczy się od ilości sprzedaży produktów za cały czas istnienia. Korzystamy się z poniższej skali:
    • $0+ — 50%
    • $1 000+ — 53%
    • $2 000+ — 55%
    • $4 000+ — 57%
    • $8 000+ — 58%
    • $16 000+ — 60%
    • $32 000+ — 62%
    • $64 000+ — 64%
    • $75 000+ — 65%
    • $100 000+ — 70%

Dołaczyć się do grona sprzedawców na marketplace od TemplateMonster można na odpowiedniej stronie. A wszystkie dodatkowe pytania o serwisie można zgłosić na nasz czat.

Czyli jednym słowem, trzeba sprzedać naprawdę wiele motywów, by złapać się na najwyższą prowizje. Dziękuje za udział w wywiadzie.

J.K: Dziękuje

Całość wygląda dość przejrzyście i czytelnie. Szkoda, że 70% prowizje, które przewijają się w materiałach promocyjnych, to jak zwykle zagrywka marketingu. Napędzenie sprzedaży za ponad $100 000, to z pewnością praca na pełny etat, dużo umiejętności i jeszcze więcej szczęścia.