WordPress i tworzenie dobrych treści pod kątem SEO - porównanie dwóch najpopularniejszych wtyczek | DailyWeb.pl

WordPress i tworzenie dobrych treści pod kątem SEO - porównanie dwóch najpopularniejszych wtyczek

Opublikowano 3 lata temu - 11


W zasadzie miałem przygotować podobny materiał, ale jak się okazuje Mateusz Chorążewicz mnie uprzedził. Dzisiejszy artykuł na łamach DailyWeb jest jego autorstwa. Zapraszamy do zapoznania się z nim, jeśli macie ochotę opublikować także własne artykuły/wpisy na łamach DailyWeb, zapraszamy do odpowiedniego formularza Dodaj Wpis.

Nie da się ukryć, że tworzenie wartościowych treści to najistotniejszy czynnik, który skutecznie przyciąga użytkowników – nawet bez kampanii link buildingowych. Jednak znakomity, merytoryczny artykuł to nie wszystko. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo tego, że wpis z Twojego bloga znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania, musi zostać zredagowany pod kątem SEO.

Zanim zabierzesz się za zdobywanie linków, musisz wyeliminować wszelkie problemy z optymalizacją treści na stronie. Jeśli korzystasz z WordPressa, to masz ułatwione zadanie, ponieważ istnieje szereg wtyczek, które pomagają w tworzeniu treści przyjaznych Google. Dziś zajmiemy się opisem i porównaniem dwóch najpopularniejszych – WordPress SEO by YoastAll in One SEO Pack.

WordPress SEO by Yoast – kombajn SEOwca

Wtyczka ta (w momencie powstawania tego tekstu najświeższą jej wersją była 1.7.1) umożliwia wykonywanie większości najbardziej niezbędnych z punktu widzenia SEOwca operacji. W skład WordPress SEO wchodzą takie moduły jak:

  • Edycja znaczników title i meta tagów,
  • Integracja z portalami społecznościowymi,
  • Tworzenie mapy strony w formacie XML,
  • Edycja bezpośrednich odnośników,
  • Nawigacja okruszkowa,
  • Konfiguracja kanału RSS,
  • Obsługa przekierowań i kanonicznych URLi,
  • Analiza treści,
  • Edytor plików .htaccess i robots.txt.

Płatna wersja Premium zawiera dodatkowo takie funkcjonalności jak:

  • Zaawansowany menedżer przekierowań,
  • Integracja z Google Webmaster Tools,
  • Prezentacje szkoleniowe.

Możliwość dowolnej edycji znaczników title i meta tagów strony to jedna z najistotniejszych funkcjonalności tej wtyczki. Z punktu widzenia zarówno SEO jak i użytkowników, każda podstrona witryny powinna dysponować innym znacznikiem tytułowym. WordPress SEO umożliwia utworzenie reguł, które w pełni automatycznie ustawią odpowiednie znaczniki tytułowe poszczególnych podstron. Możemy także utworzyć szablony meta opisów oraz słów kluczowych (choć ten ostatni element jest praktycznie rzecz biorąc zbędny). W tym miejscu istnieje także możliwość definicji tagów meta dla robotów. Zaznaczenie odpowiedniego pola umożliwi wykluczenie danej podstrony z wyników wyszukiwania (np. w ochronie przed duplikacją treści). Wszystkie te ustawienia można definiować osobno dla różnych typów podstron. Przykładowo, wpisy, statyczne strony i archiwa autorów mogą mieć różne reguły ustalania znaczników title i meta tagów. WordPress SEO by Yoast posiada także tzw. edytor hurtowy, który umożliwi szybkie zmienianie większej ilości tytułów i opisów poszczególnych podstron.

1

Kolejną zakładką, do której mamy dostęp, są tzw. Społeczności. Jest ona dedykowana portalom Facebook, Twitter i Google+. Opcja „Dodaj metadane OpenGraph” dodaje do nagłówka witryny specjalne znaczniki, z których korzysta między innymi Facebook. Daje to kontrolę nad tytułem, opisem oraz miniaturką treści udostępnianych poprzez portal społecznościowy. Integracja z kontem w serwisie Facebook jest potrzebna głównie po to, by mieć dostęp do statystyk Insights. W zakładce Twitter możemy natomiast zintegrować naszą witrynę z kartami Twittera. Kolejna zakładka daje możliwość połączenia strony z profilem Google+. Jednak w chwili obecnej nie ma to większego zastosowania, ponieważ Google w wynikach wyszukiwania nie wyświetla informacji o autorze.

3

Choć mapa strony w formacie XML nie jest rzeczą niezbędną w przypadku mniejszych witryn, to nie da się ukryć, że jej istnienie na pewno nie zaszkodzi. Wtyczka WordPress SEO daje możliwości automatycznego jej wygenerowania. Wystarczy kilka kliknięć, by stworzyć sitemapę dowolnie dopasowaną do naszych wymagań. Możemy np. wykluczyć z mapy podstrony z archiwami autorów, kategorii, statyczne strony czy wpisy (wykluczenie dwóch ostatnich oczywiście nie jest zalecane).

4

Zakładka odpowiadająca za bezpośrednie odnośniki nie jest aż tak istotna z punktu widzenia SEO. Jedną z najbardziej przydatnych opcji jest usunięcie zbędnego prefiksu /category/ z adresów URL poszczególnych wpisów. Poza tym, mamy tu możliwość dodania ukośnika na końcu adresów czy przekierowania adresu URL załącznika do adresu URL wpisu, do którego jest załączony. W tym miejscu możemy także zamienić adresy URL z parametrami na takie, które są przyjazne wyszukiwarce. W większości przypadków jest to oczywiście pożądane, jednak część wtyczek może korzystać z tych parametrów, zatem opcji tej należy używać z rozwagą.

5

Nawigacja okruszkowa jest niezwykle istotnym elementem zwłaszcza w przypadku bardziej rozbudowanych witryn. Pomaga ona nawigować po stronie nie tylko robotowi wyszukiwarki, ale również zwykłym użytkownikom. Jej zastosowanie jest w stanie w znaczącym stopniu poprawić drożność nawigacji serwisu (pamiętać należy o zasadzie, według której dostęp do każdej podstrony witryny liczącej do 10 000 podstron powinien być możliwy po maksymalnie 2, 3 kliknięciach). Wtyczka WordPress SEO daje możliwość łatwej konfiguracji nawigacji okruszkowej. Należy jednak pamiętać, że do poprawnego jej działania niezbędne będzie umieszczenie wewnątrz szablonu odpowiedniego fragmentu kodu:

<?php

if(function_exists('yoast_breadcrumb')) {

yoast_breadcrumb('<p id="breadcrumbs">','</p>');

}

?>

6

Stosowanie kanałów RSS w przypadku blogów jest niezwykle pożądanym elementem. Trzeba jednak pamiętać, że narażamy się w ten sposób na kradzież treści. Wielu pozycjonerów tworzy zaplecza w sposób automatyczny, kradnąc materiały z kanałów RSS. Wtyczka WordPress SEO daje możliwość umieszczenia dowolnej treści przed każdym wpisem i po nim. Dodanie np. informacji o autorze czy pochodzeniu stanowi dodatkowe zabezpieczenie przed złodziejami naszych artykułów.

7

Analiza treści to jedna z najprzydatniejszych funkcji wtyczki WordPress SEO by Yoast. W łatwy i czytelny sposób są nam prezentowane informacje na temat przygotowania danej podstrony pod kątem SEO oraz metody poprawy sytuacji. Do poprawnego działania tej funkcji w oknie edycji wpisu wystarczy podać najważniejszą frazę kluczową. Reszta dzieje się automatycznie i po wykonaniu analizy pozostaje nam już tylko poprawa treści zgodnie z udzielonymi wskazówkami.

8

9

10

Edytor plików .htaccess i robots.txt nie jest aż tak bardzo istotną funkcją, ponieważ wszystkie operacje na nich równie dobrze możemy wykonywać z poziomu zwykłego notatnika. Jeśli chodzi o wersję Premium, to szczególnie przydatną opcją jest menedżer przekierowań. Dzięki niemu możemy masowo wykonywać przekierowania ze starych adresów URL na nowe. Ma to zastosowanie np. w momencie zmiany polityki nadawania adresów URL na naszym blogu. Wykonanie odpowiednich przekierowań przyspieszy indeksację nowych URLi przez wyszukiwarkę.

All in One SEO Pack – godny uwagi konkurent

To największy rywal wcześniej opisanego WordPress SEO by Yoast. W momencie pisania tego tekstu, najświeższą wersją była 2.2.4. All in One SEO Pack daje w większości przypadków podobne możliwości co produkt od Yoast. Tym, co wyróżnia omawianą teraz wtyczkę (na tle darmowej wersji WordPress SEO), jest na pewno:

  • Integracja z Google Analytics,
  • Integracja ze stronami opartymi o WP e-Commerce,
  • Automatyczne unikanie wewnętrznego duplikowania treści na blogach.

All in One SEO Pack zostało jednak również pozbawione kilku istotnych elementów:

  • Konfiguracja nawigacji okruszkowej,
  • Edycja bezpośrednich odnośników,
  • Konfiguracja kanału RSS,
  • Analiza treści.

Z punktu widzenia SEO, najbardziej bolącym brakiem będzie na pewno brak analizy treści, co znacznie utrudni rozeznanie, czy napisany przez nas artykuł ma się dobrze pod względem SEO. Oczywiście bardziej zaawansowani użytkownicy już niemal intuicyjnie rozpoznają, co należy poprawić, jednak początkujący blogerzy mogą mieć z tym problem.

Najważniejszą zakładką w przypadku wtyczki All in One SEO Pack jest General Settings. Mamy tam możliwość ustawiania:

  • kanonicznych URLi,
  • definicji znaczników title i meta strony głównej,
  • słów kluczowych,
  • szablonów znaczników title dla wszystkich typów podstron,
  • integracji z narzędziami dla webmasterów Google i Bing,
  • połączenia z Google+,
  • tagu noindex dla wszystkich rodzajów podstron,
  • i kilka innych mniej potrzebnych funkcji.

11

Funkcja konfiguracji mapy strony w formacie XML wygląda w zasadzie bardzo podobnie jak w przypadku wtyczki WordPress SEO. Tak samo jest z integracją z portalami społecznościowymi oraz edytorem pliku .htaccess. Nieco bardziej rozbudowany jest na pewno edytor pliku robots.txt, choć gdyby tej funkcji nie było, to nie odczulibyśmy za bardzo jej braku.

12

13

14

 

Podsumowanie

Obie zaprezentowane wtyczki są do siebie dość podobne, jeśli chodzi o podstawowe zastosowanie, jednak różnią się pod kilkoma kluczowymi względami. Jeśli jesteś mniej doświadczonym użytkownikiem i nie miałeś okazji obcować z tematyką SEO, warto wybrać wtyczkę WordPress SEO by Yoast ze względu na niezwykle przydatną funkcję analizy treści. Z drugiej jednak strony, All in One SEO Pack po instalacji nie wymaga dodatkowej konfiguracji celem uniknięcia wewnętrznej duplikacji treści – to również jest duże udogodnienie dla początkujących. Produkt Yoast może się okazać lepszym wyborem, jeśli zależy Ci na nawigacji okruszkowej. Korzystanie z All in One SEO Pack wymaga bowiem instalacji dodatkowej wtyczki odpowiedzialnej za nawigację okruszkową. To jednak nie oznacza, że All in One SEO Pack stoi na straconej pozycji. Jeśli zależy Ci na integracji z Google Analytics bądź prowadzisz sklep internetowy oparty o WP e-Commerce, wówczas lepszym wyborem może być druga z zaprezentowanych SEO-wtyczek.

W poniższej tabeli znajduje się porównanie obu narzędzi.

 

Funkcjonalność WordPress SEO by Yoast All in One SEO Pack
Edycja znaczników title i meta tagów  tak
 tak
Integracja z portalami społecznościowymi  tak  tak
Tworzenie mapy strony w formacie XML  tak  tak
Edytor plików .htaccess i robots.txt  tak  tak
Obsługa przekierowań  tak  tak
Obsługa kanonicznych URLi  tak  tak
Analiza treści  tak  nie
Konfiguracja kanału RSS  tak  nie
Nawigacja okruszkowa  tak  nie
Edycja bezpośrednich odnośników  tak  nie
Integracja z Google Analytics  nie  tak
Integracja z WP e-Commerce  nie  tak
Automatyczne unikanie wewnętrznej duplikacji treści  nie  tak

Kilka słów o autorze artykułu:

 

15

Mateusz Chorążewicz – założyciel firmy Jazz SEO zajmującej się kompleksową obsługą stron internetowych pod kątem widoczności w wyszukiwarkach. Mateusz ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu kampanii link buildingowych. Z pozycjonowaniem ma styczność od 2006 roku, kiedy to powstała jego pierwsza strona WWW. W branży SEO pracuje już od czasów licealnych (2008 rok), dzięki czemu na bieżąco obserwuje rozwój algorytmów wyszukiwania. W ofercie firmy znajdują się również audyty SEO pozwalające zidentyfikować problemy z widocznością w wyszukiwarce leżące po stronie badanej witryny. Mateusz jest także autorem bloga o pozycjonowaniu i optymalizacji.

DailyWeb poleca Kurs Wordpress dla początkujących

Zobacz