Wirtualna rzeczywistość czy to nieuchronna przyszłość? | DailyWeb.pl

Wirtualna rzeczywistość czy to nieuchronna przyszłość?

Opublikowano 4 miesiące temu -


W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy w świecie nowych technologii niezwykle głośno zrobiło się o nowej dziedzinie, która już za kilka lat może zrewolucjonizować współczesny świat. Za sprawą tej technologii zmienić ma się przede wszystkim sposób w jaki ludzkość konsumuje treść. Nowa technologia ma przynieść rewolucyjne zmiany w wielu branżach. Czy tak rzeczywiście się stanie? Poznajcie wirtualną rzeczywistość oraz nadzieje, jakie pokłada w niej wiele dziedzin współczesnego świata nauki, techniki i usług.

Wirtualna rzeczywistość nie jest nową dziedziną. Na świecie w prymitywnej formie pojawiła się ona już w latach 60. ubiegłego wieku. Ze względu na niski poziom rozwoju ówczesnej technologii wirtualna rzeczywistość pozostawała aż do drugiej dekady naszego wieku raczej ciekawostką naukową. Prawdziwa rewolucja dla branży VR (ang. Virtual Reality) zaszła dopiero w roku 2012 kiedy zaprezentowano pierwszy prototyp gogli VR Oculus Rift. Porównując go z dostępnymi obecnie na rynku goglami VR, można śmiało stwierdzić, że jakość doznań jaką oferował prototyp była słaba. Mimo to użytkownicy gogli byli w stanie w pełni zaangażować się w wirtualną rozgrywkę przy pomocy gogli, które zacierały granicę między światem wirtualnym a realnym.

Potentaci rynku nowych technologii oraz producenci sprzętu elektronicznego szybko zrozumieli jak wielki potencjał drzemie w tej technologii. Zaczął się niezwykle dynamiczny wyścig, który trwa do dziś. Stawka jest wielka. Ten kto osiągnie największe wpływy w dziedzinie wirtualnej rzeczywistości, za kilka lat będzie dyktował warunku jej rozwoju.

Gogle VR z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Możemy zakupić je w Internecie, w hipermarketach czy salonach operatorów telefonii komórkowej. Istnieją rozwiązania tańsze, opierające się na wkładaniu smartfona w plastikową lub tekturową nakładkę. Na ryku są dostępne również rozwiązania droższe wykorzystujące specjalne gogle podłączane do komputera.

Wirtualna rzeczywistość otwiera ludzkość na wiele nowych możliwości. Już teraz możliwe są np. wirtualne spotkania za pomocą Facebooka. Posiadacze gogli VR są w stanie wspólnie spędzać czas w wirtualnych światach, rozmawiać ze sobą, grać wspólnie w gry czy bawić się. I to wszystko w zasięgu ręki i założonych na głowę gogli VR. Nie trzeba wychodzić z domu, by znaleźć się (wirtualnie) na drugim końcu świata. Oczywiście przeciwnicy tej technologii stwierdzą (być może słusznie), że VR to kolejne medium stworzone przez ciemne siły rządzące światem po to by izolować ludzi od siebie i sprawować nad nimi jeszcze większą kontrolę.

Wirtualna rzeczywistość ma jednak różne oblicza. Są ludzie, którzy za pomocą VR umilają sobie czas graniem w różnego rodzaju gry. Są fani filmów, którzy otrzymują nowy sposób oglądania filmów, za sprawą filmów 360. Są również naukowcy, którzy wykorzystują wirtualną rzeczywistość w symulacjach i badaniach. W wirtualnej rzeczywistości każdy znajdzie coś dla siebie.

Świat biznesu, zwłaszcza branża reklamowa i marketingowa od początku dostrzegła wielki potencjał drzemiący wirtualnej rzeczywistości. Agencje marketingowe specjalizujące się w tworzeniu treści VR regularnie wykorzystują wirtualną rzeczywistość w tworzeniu skutecznych kampanii marketingowych. Dlaczego akurat VR? Ponieważ wirtualna rzeczywistość to medium, które niezwykle silnie oddziałuje na psychikę widza. Człowiek, który zakłada na głowę gogle VR oraz słuchawki całkowicie odcina się od bodźców świata zewnętrznego, co sprawia, że jego dwa najważniejsze zmysły poznawcze – wzrok i słuch skupiają się tylko i wyłącznie na przekazie, który jest do nich kierowany. Żadne bodźce zewnętrzne nie są w stanie rozproszyć uwagi widza, który aktualnie korzysta np. z aplikacji VR czy filmu 360.

Oprócz gier i aplikacji VR, silną stroną wirtualnej rzeczywistości stają się filmy 360. Widz oglądający film 360 może uczestniczyć w jego akcji tak jakby był jednym z jego bohaterów. Jak działają filmy 360? Tworzymy je przy użyciu specjalnych kamer 360, które rejestrują całe pole widzenia wokół kamery. Tradycyjna kamera służąca do kręcenia zwykłych filmów 2d zazwyczaj filmuje tylko wąski wycinek obrazu. Za pomocą kamer 360 możliwe jest sfilmowanie całej przestrzeni jaka otacza kamerę. Widz, który potem ogląda taki film 360 w goglach VR - może swobodnie rozglądać po nagranej scenie dookoła, mając wrażenie jakby sam uczestniczył w akcji filmu.

Coraz więcej firm sięga po reklamy stworzone w oparciu o technologię wirtualnej rzeczywistości. Filmy 360 oraz aplikacje VR są w stanie skutecznie zaangażować uwagę widza i wciągnąć go w sam środek opowiadanej historii. Nie od dziś wiadomo, że „słowo-klucz” dla branży reklamowej to „zaangażowanie”. Współczesny odbiorca, do którego kierujemy dziś przekaz reklamowy jest rozpraszany przez wiele różnych czynników. Zastanówmy się nad naszym życiem. Prawdopodobnie większość z nas siedząc wygodnie przed telewizorem na kanapie przegląda jednocześnie smartfona lub tablet. Nie skupiamy się w pełni na treści reklamowej, która płynie do nas z telewizora. Równie skutecznie nauczyliśmy się blokować wszelkie docierające do nas w internecie reklamy. Wszelkie treści informacyjne jakie docierają do naszego mózgu są starannie filtrowane i tylko niewielka ich ilość ma skuteczną szansę wpływania na nasze decyzje zakupowe. Dlatego śmiało mogę powiedzieć, że wirtualna rzeczywistość to klucz do reklamy przyszłości. Dzięki temu, że VR skutecznie angażuje naszą uwagę, ma szansę już za kilka lat stać się najbardziej pożądaną formą przekazu wszelkich treści, nie tylko w biznesie, czy reklamie ale również i w nauce i wielu innych dziedzinach naszego życia.


Adrian Łapczyński, www.epicvr.pl – filmy 360, aplikacje VR.