Widzieliście rebranding Radio Maryja? Zapytałem twórcy skąd taki pomysł | DailyWeb.pl

Widzieliście rebranding Radio Maryja? Zapytałem twórcy skąd taki pomysł

Opublikowano 3 lata temu - 7


Prima Aprilis to dzień pełen dobrego i tego gorszego poczucia humoru. To dzień także pełen wyzwań, kiedy każdy użytkownik internetu stoi przed zadniem, by rozróżnić spośród tony informacji, które zakrawają na kawał, te, które zdecydowanie nim nie są, niemniej jest jeszcze jedna kategoria - ta najgorsza. Czyli informacje, co do których nie mamy pewności, gdzie by je tu zakwalifikować. Okazuje się, że to także dzień, gdzie powstają naprawdę świetne materiały, które pomimo żartobliwego wydźwięku mogą nieść sobą naprawdę dużą wartość. Jednym z takich produktów Prima Aprilisowych jest projekt rebrandingu Radio Maryja.

Instytucja znana każdemu w naszym kraju, a i pewnie znana nawet poza granicami. Nie wiem jak to robią włodarze tej stacji, ale za każdym razem kiedy znajdę się poza zasięgiem jakiekolwiek radio, będąc w podróży, pewne jest jedno - Radio Maryja będzie czekać, aż je znajdę. płynąc jednak do brzegu ich logo z pewnością znacie. Jest ono chyba jeszcze gorsze niż program samej stacji i według moich najlepszych informacji, w żaden sposób nie zostało odświeżone i wygląda dokładnie tak:

193394_eb71560e98fefcc338ebc4b0e07f2ff2

Co tu dużo mówić - pięknota. Prawdopodobnie podobnego zdania był twórca projektu rebrandingu tej marki, który pojawił się właśnie w Prima Aprilis. Nie trzeba się wcale dobrze przyglądać materiałom, które znajdują się w nagłówku, by gołym okiem stwierdzić, że ten zamarznięty logotyp może wyglądać zdecydowanie lepiej. Mimo, że o gustach się nie dyskutuje, to jest to wniosek z pewnością bezapelacyjny.

Lekkość, kolory i świetny slogan - utrzymany w odpowiednim klimacie:

poszukaj Go

Całość świeża, subtelna i przyjemna w odbiorze. W sumie zupełnie przypadkiem na nie trafiłem, leniwie przeglądając fejsbukową oś czasu, ale nie da się koło tego materiału przejść obojętnie. Kolor zielony mi się bardzo podoba, jednak na niektórych materiałach nie wygląda najlepiej (gdybym miał już się na siłę czepiać). Można by do zestawu dorzucić jeszcze designerskie berety, byłby popyt ;-)

Za jego stworzenie odpowiedzialny jest Mateusz Siudak "Siud", który nie do końca spontanicznie przygotował go wraz z kolegą Pawłem Blutko. Czy pomysł spodobał się rozgłośni i czy złożyli tym Panom ofertę odkupienia praw do nowej kreacji? Dowiecie się z krótkiego wywiadu z Mateuszem poniżej:

Sebastian Łubik: Zacznę od początku, na rozgrzewkę: kto właściwie stoi za całą akcją projektu rebrandu? Przygotowałeś ją samodzielnie, czy to akcja większego zespołu, konkretnej marki?

Mateusz Siudak "Siud": Za stronę graficzną odpowiadam ja, zaprojektowałem logotyp i wkręciłem do tego kumpla -  copywritera Pawła Blutko, żeby pociągnąć cały projekt szerzej. Dzięki temu urodził się dwuznaczny claim/headline. Świetna zabawa, bo z jednej strony wiesz, że to typowo dla zajawki, a z drugiej próbowaliśmy podejść do tematu jak najbardziej serio - tak jakby to był nasz klient.

SŁ: Rozumiem, że data 1 kwietnia nie jest zupełnie przypadkowa? Wspomniałeś, że była to akcja spontaniczna, czyli wszystko zostało przygotowane tego jednego dnia?

Siud: Wszystko zaczęło się robić już w połowie marca, ale praca i wszystkie rzeczy wokół przeszkadzały to skończyć. Dopiero wieczorem 31 marca, orgnąłem się, że za chwilę będzie 1 kwietnia i to doskonały moment na dokończenie, a co za tym idzie publikacje projektu. No i to zmotywowało mnie, przez co siedziałem do 3 w nocy, a nazajutrz z Pawłem poskładaliśmy to w całość i poszlo.

SŁ:  Skąd właściwie pomysł na rebranding akurat Radio Maryja?

Siud: Pomysł strzelił do głowy przypadkowo. Siedziałem i oglądałem jakieś głupoty w TV i gdzieś tam padło kilka słów o Radio Maryja. Pomyślałem sobie przez moment o tej skostniałej instytucji i zadałem sobie pytanie: czy oni kiedykolwiek robili coś ze swoim Logotypem? "Jeżeli wybrać markę/instytucję, której rebranding byłby niespodziewany, to na pewno Radio Maryja było by na szczycie listy”. Od razu spojrzałem na to jak na coś awykonalnego/nie do wdrożenia - więc czemu nie spróbować? Poprzyglądałem się jak wygląda ich logo, zapaliłem papierosa i zacząłem kreślić ołówkiem.

SŁ: Zakładamy, że efekt końcowy i tak wielkie zainteresowanie z pewnością Was nieco zaskoczyło?

Siud: Szczerze temat jest mocno kontrowersyjny, więc spodziewaliśmy się, że może lekko poruszyć social media, ale o skali tego już nie myśleliśmy.

SŁ: Nie da się ukryć, że instytucja taka jak Radio Maryja to doskonały podmiot na rebranding, tak jak wspomniałeś do granic możliwości skostniały w swoich tradycjach. Pozostaje zapytać na koniec, czy przedstawiciele Radia czasem nie kontaktowali się być odkupić prawa do kreacji? ;-)

Siud: Nie nikt z nami się nie kontaktował, ale z chęcią odbierzemy jakiś telefon (śmiech).

Cóż tu dużo mówić? Autorowi gratuluje koncepcji, wypadło moim zdaniem naprawdę świetnie. Zaś właściciele popularnego radia nie powinni długo zwlekać z odkupieniem praw do kreacji, byle nie za popularne Bóg zapłać. Świetna robota!

Jeśli kogoś ominął projekt Mateusza może go znaleźć pod tym linkiem.