Każdy, kto chociaż raz tworzył bloga, stronę, sklep z wykorzystaniem WordPressa zna kwestię tworzenia map witryny. Są one niezbędne do funkcjonowania stron w wyszukiwarkach, a dotychczas WordPress nie posiadał wbudowanej ich obsługi. To ma się jednak zmienić.

Chciałoby się wykrzyczeć NARESZCIE! WordPress doczeka się natywnej obsługi sitemap. Jednak czym one są? Mapy witryny to pliki XML, które pomagają robotom wyszukiwarek w indeksowaniu stron i ich zawartości. Zawierają adresy, powiązania z innymi stronami, a także mogą przekazywać informacje na temat aktualizacji. Są również uzupełnieniem pliku robots.txt, którego zawartość stanowi elementy pomijane przez wyszukiwarki. Sitemapy zgłaszane są do narzędzi wyszukiwarek odpowiedzialnych za indeksowanie strony, np. Google Search Console, czy Bing Webmaster Tool.

Mapy witryny dzięki wtyczkom

Dotychczas, aby uzyskać mapy witryny opierającej się na WordPressie, należało skorzystać z odpowiednich wtyczek. Najczęściej są to pluginy odpowiedzialne za wspomaganie pozycjonowania witryn, np. Yoast SEO, All in SEO Pack, The SEO Framework, gdzie możemy określić, które strony statyczne, wpisy, a także grafiki mają być zgłoszone do indeksowania.

WordPress z wbudowaną obsługą sitemap

Jak możemy się dowiedzieć ze strony WordPress.org, trwają prace nad wtyczką pozwalającą na tworzenie sitemap, a w efekcie jej implementację w rdzeniu systemu. Takie działanie pozwoli na automatyczne włączenie mapy witryny, w ramach której znajdą się takie elementy jak: strona główna, strona z postami, podstawowe typy postów, niestandardowe typy postów, taksonomie podstawowe i niestandardowe, a także archiwa autorów. Możliwe będzie stosowanie filtrów wykluczających treści z indeksowania. Autorzy podają, że plik sitemap będzie mógł zawierać maksymalnie 2000 adresów, a jeśli limit zostanie przekroczony, to zostanie utworzony nowy plik mapy.

Jestem ciekaw, jak wbudowane mapy witryny zostaną przyjęte przez użytkowników WordPressa. Sam jestem zwolennikiem stosowania możliwie najmniejszej liczby wtyczek, jednak należy pamiętać, że funkcje tworzenia map witryny dostępne są w pluginach związanych z pozycjonowaniem. Zatem mam mieszane uczucia. Z jednej strony cieszę się, że WordPress się rozwija, z drugiej nasuwa się pytanie, czy nie jest już może za późno na implementację takiego rozwiązania w rdzeniu WordPressa? Czytając dotychczasowe komentarze, widzę tradycyjne zjawisko podziału, jedni mówią, że fajnie, inni pytają po co, skoro już korzystają z map witryn zaoferowanych przez wtyczki do SEO.

Autorem artykułu jest Jarosław Konstantynowicz.

Źródło: WordPress