W poszukiwaniu inspiracji dla nowego logo DailyWeb, odkryłem Mistrza. | DailyWeb.pl

W poszukiwaniu inspiracji dla nowego logo DailyWeb, odkryłem Mistrza.

Opublikowano 2 lata temu - 2


Ostatnio sporo myślałem o tym, czy aby faktycznie logo DailyWeb nie wymagałoby zmiany. Szczerze mówiąc nie uważam go za najgorsze, jednak mam świadomość, że niezależnie od gustu jeszcze wiele mu brakuje do stworzonego w głowie ideału. Oczywiście jako, że moje umiejętności graficzne ograniczają się do korekty czy prostej obróbki w popularnych rozwiązaniach marki Adobe, więc musiałem to dać do zrobienia komuś z większym talentem. Tak powstało nasze aktualne logo, które przygotowało dla nas Sixboxes i które nie zmiażdżyło naszego wiecznie małego budżetu.

Mimo, że designer ze mnie żaden, to często inspiruje się tym co charakterystycznego zauważę na ulicy. W kontekście nowego logo dla DailyWeb jestem na etapie wordmark, czyli logo w postaci napisu, no wiecie jak Coca Cola, Google czy inne tego typu. Ma być prosto, zrozumiale i charakterystycznie, najlepiej boldem z jakimś przekształconym elementem napisu, nadającym charakteru.

Takie rozwiązanie wpisuje się w to jak widzę nowy znak naszego bloga, ale jest też alternatywne rozwiązanie. Ostatnio podróżując po mieście myślałem sobie, co gdyby nowe logo miałoby być zwykłym, charakterystycznym znakiem, ikoną. Jaka by musiała być? Z pewnością prosta, minimalistyczna, oddająca charakter. Stojąc w korku i rozmyślając, spojrzałem na stację paliwową Orlen i mnie olśniło. Ich logo jest przecież genialne, wpisujące się idealnie w tą wizję. W końcu jest banalnie proste, mimo dwóch kresek i kropki ma ogromny charakter. Ciekawe uczucie odkryć pewną oczywistość, ale dopiero gdy się nad nią chwilę zastanowić.

DSC3963_small-640x480

Byłem bardzo ciekaw, jaka agencja stoi za jej produkcją, specjalnie nie zwlekając sprawdziłem czeluście internetu. Okazuje się, że twórcą jest wcześniej mi nieznana, ale z pewnością sylwetka bardziej znana branżowo: Pan Prof. Henryk Chyliński.

Henryk Chyliński, znany artysta grafik i malarz, zasłynął przede wszystkim jako twórca znaków firmowych wielu renomowanych firm i instytucji w Polsce i za granicą. Jest jednym z najwyżej cenionych grafików projektowych. Obecnie poświęcił się również malarstwu. Pochodzi z Podlasia, którego piękno wpłynęło na kształtowanie się jego wrażliwości i wyobraźni. Ukończył Liceum Plastyczne w Zamościu, następnie studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Realia powojennej rzeczywistości sprawiły, że wbrew swym zainteresowaniom malarstwem wybrał Wydział Grafiki, który ukończył w 1962 r. Od 1972 r. pracował w swej macierzystej uczelni zaczynając od asystenta aż do uzyskania w 1997 r. tytułu profesora zwyczajnego, gdzie stworzył i prowadził Pracownię Serigrafii, następnie Pracownię Projektowania Graficznego Reklamy, Opakowań i Wystawiennictwa; był dziekanem Wydziału Grafiki. Wykładał również na uczelniach w Damaszku, Ankarze, Łodzi. Obecnie prowadzi zajęcia na Wydziale Sztuk Nowych Mediów w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych.

Okazuje się, że prócz samego logo Orlenu, które odkryłem na nowo, Pan Profesor ma cała masę innych, bardzo znanych produkcji. Część z nich możecie zobaczyć poniżej, chyba żadnego z nich nie trzeba podpisywać z osobna?

To może groteskowa sytuacja, ale samo logo Orlenu jest dla mnie majstersztykiem, odkrytą oczywistością. Naturalnie twórczość Pana Profesora jest znacznie szersza, a ja powyżej zaprezentowałem tylko jej mikroskopijny fragment. Dla mnie to duże zaskoczenie, że tak rozpoznawalne prace, stworzył jeden człowiek, który z każdą swoją produkcją potwierdza swoje ogromne umiejętności, wyczucie i pewnie dużą dawkę wrażliwości. Zachęcam Was do zapoznania się ze wszystkimi pracami Pana prof. Chylińskiego, bo jest zdecydowanie na czym oko zawiesić.

Ja tym samym rozpoczynam intensywne budowanie budżetu, na to by nowe logo DailyWeb wyszło spod rąk Mistrza.