Volvo sprawdza bezpieczeństwo rowerzystów - testują kaski rowerowe

Volvo sprawdza bezpieczeństwo rowerzystów - testują kaski rowerowe

Opublikowano 4.06.2019 16:12 -


Dwie dobrze znane szwedzkie firmy — Volvo i POC przeprowadzą pierwsze na świecie bardzo zaawansowane testy zderzeniowe z udziałem rowerów, aut i kasków rowerowych. Ten projekt ma na celu lepszą ochronę rowerzystów, których akcesoria były dotąd testowane za pomocą dość prymitywnych metod.

O tym, że dla Volvo nasze bezpieczeństwo jest bardzo ważne, wszyscy chyba dobrze wiemy. W końcu to tej marce zawdzięczamy 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, do których zrzeczono się praw intelektualnych i udostępniono całej branży samochodowej i to już w 1959 roku. Volvo wprowadził na rynek bezpieczne dziecięce foteliki samochodowe, kurtyny powietrzne i szereg innych systemów bezpieczeństwa.

Programy bezpieczeństwa Volvo mają tylko jeden cel — zredukowanie wypadków drogowych do zera! Volvo nie chroni jednak tylko właściciela pojazdu i pasażerów, ma na uwadze pieszych oraz rowerzystów.

Volvo i POC razem w testach zderzeniowych

Gdybym miał wymieniać firmy pochodzące ze Szwecji, trochę by mi to zajęło, w końcu jest ich dosyć dużo na polskim rynku. Gdybym miał wymienić te, które kojarzą mi się z bezpieczeństwem, wymienił bym właśnie Volvo i POC.

Nie wszyscy znają jednak tą drugą firmę. POC to marka o ugruntowanej pozycji, która produkuje akcesoria sportowe. POC najbardziej dało się jednak poznać, produkując wysokiej jakości kaski narciarskie i rowerowe. Teraz obie firmy razem powalczą o bezpieczeństwo rowerzystów, prowadząc zaawansowane badania i testy zderzeniowe.

Volvo POC safety

Dość dużo o samej współpracy i testach zawarto w informacji prasowej:

Nowy rodzaj testów zderzeniowych będzie przeprowadzany z centrum bezpieczeństwa Volvo w Goeteborgu, które jest jednym z najnowocześniejszych tego typu centrów na świecie. Te badania pozwolą stworzyć długofalową strategię lepszej ochrony rowerzystów. Będzie to także cenna lekcja dla Volvo, które ma zamiar w dalszym ciągu udoskonalać swoje aktywne systemy bezpieczeństwa, w tym Cyclist Detection.

Podczas testów zderzeniowych, manekiny zwane crash test dummies, będą miały na głowach kaski rowerowe POC. Następnie zostaną umieszczone na stanowisku badawczym i wykonana zostanie seria zderzeń z samochodem, z różnych stron, pod wieloma różnymi kątami tak, by głowa manekina uderzała w różne części maski auta. Zmieniana będzie także prędkość zderzenia, aby zebrać bogatą bazę pomiarów. Będą też przygotowane badania porównawcze obrażeń, jakie rowerzysta odnosi w chwili zderzenia gdy nosi kask i gdy go nie ma.

Volvo i POC prezentują nowe, rewolucyjne podejście do tego tematu. Dotychczasowe badania kasków rowerowych były bardzo prymitywne. Polegały na upuszczaniu ich z różnej wysokości na płaską powierzchnię, albo na powierzchnię o pewnym nachyleniu. Producenci kasków nie brali pod uwagę kształtu samochodu oraz wielu innych zmiennych czynników, które da się zaobserwować podczas realistycznego i profesjonalnego testu zderzeniowego. Wspólny projekt Volvo i POC ma szansę znacząco przyspieszyć prace nad skuteczną i bardziej efektywną ochroną rowerzystów.

Nasz projekt realizowany wspólnie z firmą POC jest dobrym przykładem naszego pionierskiego podejścia do zagadnień bezpieczeństwa – powiedziała Malin Ekholm, kierująca Centrum Bezpieczeństwa Volvo Cars, jeden z najlepszych ekspertów bezpieczeństwa w naszej firmie. Często opracowujemy nowe metody testowania w trudnych i nietypowych scenariuszach drogowych. Naszym celem jest nie tylko spełnienie wymogów prawnych lub zaliczenie testów. Zamiast tego wykraczamy poza ratingi, wykorzystując rzeczywiste sytuacje drogowe, aby opracować technologię, która realnie poprawia bezpieczeństwo.

Firma POC ma na swoim koncie ponad 60 nagród przyznawanych jej produktom w różnych krajach za poziom bezpieczeństwa, innowacje i design. POC wielokrotnie łamał utarte konwencje i przyjęte przez swoją branżę rozwiązania, by zaprezentować świeże, innowacyjne spojrzenie na wiele zagadnień. W szczególności firma używa nowych badań i metod naukowych, by zmniejszyć liczbę wypadków i ograniczyć ich skutki.

W naszej firmie, podobnie jak w Volvo Cars, bezpieczeństwo jest naszą misją i myślenie o nim napędza wszystkie nasze pomysły i innowacje – powiedział Oscar Huss, szef rozwoju produktów w POC. Dzięki ścisłej współpracy z liderami naukowymi w laboratorium POC staramy się być liderem we wprowadzaniu nowych pomysłów dotyczących bezpieczeństwa. Standardy certyfikacji są niezbędne, ale nigdy nie powinny ograniczać naszej gotowości do spojrzenia poza ich parametry, aby znaleźć lepsze i bardziej innowacyjne sposoby zmniejszenia skutków wypadków.

Jeśli śledzicie informacje ze świata motoryzacyjnego, pewnie wiecie, że Volvo traktuje bardzo poważnie bezpieczeństwo. Dowodzą tego nie tylko powyższe testy, ale też plany ograniczenia prędkości maksymalnej do 180 km/h oraz ograniczania prędkości na podstawie geolokacji w miejscach wrażliwych (jak szkoły i szpitale).

Jesteśmy na #IFA2019 - zobacz naszą relację