Kilka miesięcy temu Visa pokazała nowe logo, teraz przyszła wreszcie pora na odświeżenie całej identyfikacji.
W lipcu zaprezentowano odświeżony znak firmy Visa i zapowiedziano oddzielenie logotypu od znaku marki, w którym widnieć miała tylko karta w klasycznych barwach – niebieskim, białym i złotym. Cały czas za kulisami trwały jednak szeroko zakrojone prace nad nową tożsamością wizualną firmy.
Visa odświeżyła wizerunek
Projekt prowadziło hiszpańskie Studio Mucho ze wszystkimi swoimi oddziałami – z Barcelony, San Francisco, Paryża i Melbourne. To sprawić miało, że zespół będzie lepiej rozumiał potrzeby odbiorców z różnych krajów i kultur. Imponująca jest także liczba osób i firm, które współpracowały z Mucho przy projekcie. Firmie pomagały Commercial Type– w opracowaniu typografii, Ricard Jorge – w konceptualizacji idei ilustracji, Forma & Co – w opracowaniu całego systemu ikon i infografik, Mo Studio – w fotografii, Gimmewings – w animacji oraz field.io – w materiałach B2B. W prace nad rebrandingiem wciągnięto także Davida Beglera i Laurę Scholes oraz projektantów z Never Sit Still i Wieden+Kennedy.
Ilość osób współpracujących przy tym rebrandingu dobitnie świadczy o jego złożoności. Zaprezentowane w lipcu odświeżone logo, to tylko wierzchołek góry lodowej. Zresztą w przypadku logo Visy nie ma za bardzo o czym pisać. To ten sam znak, którym marka posługiwała się od 2014 roku w delikatnie zmienionych kolorach.
Nazwa Visa pojawiła się w logo pierwszy raz w 1977 roku. Już 17 lat wcześniej pojawiły się tak rozpoznawalne kolory – niebieski, biały i żółty. Teraz, po ponad 15 latach nieobecności, ta trójca wraca jako symbol marki (brand symbol), będący dodatkiem do logotypu (brand mark).
Motyw trzech pasków w barwach Visy przewija się przez wszystkie zaprezentowane elementy, czy są to gadżety i materiały promocyjne, czy elementy wayfindingu, czy wystroju wnętrz. Trzy kolorowe paski są stawiane na równi z logotypem, a czasem nawet są ważniejsze – jak w ikonie aplikacji, gdzie nie ma miejsca dla logo Visa.
Motyw linii przewija się także w ikonach, które firma wykorzystuje nie tylko w aplikacjach i innych interfejsach, ale również w siedzibie firmy i punktach partnerskich.
Większość zaprezentowanych materiałów sprawia wrażenie, że cała tożsamość wizualna firmy oparta jest na trzech kolorach. Nie jest tak do końca. Nowa paleta barw, poza trzema dominującymi kolorami, uzupełnionymi czarnym posiada jeszcze 12 dodatkowych barw, które jednak stosuje się w ściśle określonych przypadkach.
Odświeżona tożsamość wizualna to także zupełnie nowy krój pisma Visa Dialect. Został on zaprojektowany przez zespół Commercial Type, znany ze współpracy z Mailchimpem, muzeum MOMA czy Umbro. To kolejna duża marka, która zdecydowała się na własny krój pisma. Nic dziwnego – stworzenie nawet dużej rodziny jest często tańsze, niż opłacanie licencji.
Opisane przeze mnie elementy to tylko.wybrany, choć najbardziej widoczny, fragment rebrandingu marki Visa. Jest to bowiem jedna z największych i najbardziej kompleksowych przemian ostatnich lat. Choć do pojedynczych elementów można mieć zastrzeżenia, to całość prezentuje się dobrze i przede wszystkim spójnie.