Vero - co to jest? Aplikacja chce walczyć z Facebookiem




Vero - co to jest? Aplikacja chce walczyć z Facebookiem i Instagramem

Opublikowano 12 miesięcy temu -


Być może zauważyliście, że coraz więcej osób na Instagramie, Twitterze i Facebooku udostępnia tajemnicze karty ze swoim zdjęciem i napisem "Join me on Vero". O co chodzi? Spieszę z wyjaśnieniami.

Vero to serwis społecznościowy, który powstał w odpowiedzi na coraz większe skupienie konkurencji - przede wszystkim Facebooka i Instagrama  - na monetyzacji i wkurzających reklamach. Social media doprowadziły do braku równowagi między interesem użytkowników a swoim własnym - czytamy na oficjalnej stronie aplikacji. Potem jest jeszcze coś o tym jak to media społecznościowe "trywializują nasze relacje z ludźmi". Vero oczywiście ma być tutaj lekarstwem na całe to przebrzydłe zło.

Czym Vero różni się od Instagrama i Facebooka?

Nie zmienia to jednak faktu, że coraz więcej influencerów zakłada konta na tej platformie. Co ich do tego skłania? Vero postawiło przede wszystkim na to, za czym wiele osób tęskni choćby na Facebooku. Timeline jest chronologiczny, wyświetlają nam się wszystkie posty (a nie tylko te, które wybierze algorytm), w aplikacji nie ma też żadnych reklam. Appka na dodatek ma też nowoczesny, wręcz futurystyczny design.

Widzieliście już nowy design Snapchata? Użytkownicy go nienawidzą

Sami twórcy mówią, że stawiają przede wszystkim na 3 rzeczy:

  • użytkowników (to oni i ich relacje mają być w centrum zainteresowania, stąd właśnie np. brak reklam);
  • "organiczne" treści (Vero deklaruje, że w żaden sposób nie manipuluje, nie kontroluje ani nie selekcjonuje wyświetlanych postów - widzisz tylko to, co przesyłają obserwowani przez ciebie ludzie);
  • model biznesowy oparty na subskrypcjach.

Aplikacja Vero
vero - Czy aplikacja jest płatna?

No właśnie, model subskrypcyjny. Domyślnie Vero będzie płatne - tak jak np. Spotify czy Netflix. Póki co jest jednak darmowe, ponieważ aplikacja jest w fazie testów (można ją pobrać z Google Play i App Store). Twórcy opłaty argumentują tym, że dzięki nim użytkownik może się cieszyć serwisem bez obecności jakichkolwiek reklam.

Większa prywatność na Instagramie? Trwa testowanie nowej funkcji!

Jak wygląda Vero?

Poniżej znajdziecie kilka screenów z aplikacji w wersji na iOS. W porównaniu do innych mediów społecznościowych nie ma tu rewolucji. Sama appka jest niejako połączeniem Facebooka, Instagrama i Spotify.

Aplikacja Vero na iPhone

Aplikacja Vero na iPhone

Aplikacja Vero na iPhone

Kilka przemyśleń

Czy to wypali?

Trzeba przyznać, że plan twórców Vero - konkurować z gigantami społecznościowymi - to bardzo ambitne przedsięwzięcie. Sam jestem nawet zdania, że to raczej marzenie niż plan. Szczególnie obawiam się modelu subskrypcyjnego, do którego w przypadku social media użytkownicy są wybitnie nieprzyzwyczajeni.

Jednak Vero pod pewnym względem już osiągnęło sukces, choć symboliczny. Ta aplikacja to bowiem najlepszy znak, że nie żyjemy już w "czasach Facebooka", a na pewno nie wszyscy. Coraz więcej (szczególnie młodych) ludzi albo usuwa konta w mediach społecznościowych, albo w ogóle ich nie zakłada. Co więcej, ten trend cały czas przybiera na sile. I właśnie przede wszystkim o tych użytkowników chcą zawalczyć twórcy Vero - sfrustrowanych lub niewierzących w media społecznościowe. Co prawda wątpię, że im się to uda, ale przynajmniej potrafili odnotować tę tendencję i na tej podstawie obrać kierunek swojej działalności.