Uniwersytet Łódzki z nowym, bardzo smacznym brandingiem | DailyWeb.pl - codziennie o sieci

Uniwersytet Łódzki z nowym, bardzo smacznym brandingiem

Opublikowano 8 miesięcy temu - 5


Święta za pasem, nie przeszkadza to na kolejne interesujące zmiany w naszym polskim świecie uczelni wyższych. Najpierw z interesującą kreacją pojawiła się Politechnika Warszawska, której Agata przygotowała recenzję, a teraz czas na Łódź, a dokładnie tamtejszy uniwersytet. Jak całość wygląda? Czy jest na podobnym poziomie jak kreacja owianej dobrą sławą Politechniki? Sprawdźmy.

Politechnika Warszawska zmienia identyfikacje i robi to dobrze jak nikt inny!

Na początek może zacznijmy od tego jak prezentuje się aktualne rozwiązanie. Szczerze mówiąc po pierwszym wrażeniu, zobaczeniu miniaturki, do złudzenia skojarzyło mi się ze starym logo komunikacji miejskiej z Warszawy. Nie wiem skąd to skojarzenie, ale to pierwsza myśl, która pojawiła mi się w głowie. To chyba przez zbliżone kolory, bo cała reszta nie do końca się zgadza.

logo-uniwersytet-lodzki

ztm_nowe_logo_1

Będąc bardziej konkretnym, nie oszukujmy się, że gdyby aktualne logo UŁ mogło mówić, z pewnością litościwym głosem błagałoby o aktualizację. Ani ono ładne, ani eleganckie, sam font nieco ratuje całość, ale decyzja o odświeżeniu z pewnością była właściwa. Tym bardziej, że ostatnio uczelnie zaczynają dbać o tak ważny element jak znak rozpoznawczy. Oczywiście przyjęcie takich zmian zawsze wiążę się z bardzo skrajnymi opiniami, sam miałem podobne wrażenie widząc nową identyfikację Politechniki Gdańskiej, która swoje majestatyczne logo, zmieniła na proste i bardzo wyraziste, bardzo mocno odbiegające od aktualnej stylistyki. Przyzwyczajenie się oczywiście do nowego wzoru zajęło jednak chwilę.

źródło: rebrandblog.pl
źródło: rebrandblog.pl

Oczywiście patrząc na portale społecznościowe UŁ opinie są bardzo różne. Sporo narzekania, sporo niezadowolenia, ale także i tych pochlebnych opinii nie brakuje. Osobiście uważam, zaczynając od samego początku, że zmiana była konieczna. Nowa kreacja moim zdaniem wygląda naprawdę interesująco i z pewnością zdecydowanie lepiej niż aktualna propozycja. To z czym mam problem to przede wszystkim skojarzenie. Przez zastosowanie strzałki przy literze U moje pierwsze nieuniknione skojarzenie, to znane Wam doskonale logo Polsat News.

01_anim

Wraz z nowym logo i szeroko pojętą komunikacją pojawia się także nowy slogan Uwolnij umysł. Skąd idea?

Nowe oblicze Uniwersytetu Łódzkiego nawiązuje do misji uczelni oraz wartości, jakie leżą u jej podstaw - wspólnota, innowacyjność dla rozwoju, otwartość, czy jedność w różnorodności. Silną inspiracją dla wdrażanej identyfikacji stanowiła też postać pierwszego rektora Uniwersytetu Łódzkiego, profesora Tadeusza Kotarbińskiego – „człowieka dobrej roboty”, którego niezwykły intelekt ukształtował całe pokolenia polskich naukowców i ludzi kultury. Jego wpływ na formowanie się uczelni przejawiał się w odważnych rozwiązaniach, zagwarantowaniu wolności badań i nauki, a także w nastawieniu na przyszłość – wprowadzaniu zmian służących następnym pokoleniom. Jego światopogląd i doświadczenia odzwierciedla nowy slogan szkoły wyższej – Uwolnij umysł.

05

Od samego początku prac nad nową koncepcją miałam świadomość, że będzie to dla nas trudne zadanie. Dotychczas każda z jednostek Uniwersytetu sama projektowała swoje materiały graficzne, stanęliśmy więc przed koniecznością pogodzenia wielu interesów. Od początku byłam jednak przekonana, że uda nam się wypracować koncepcję nadającą nowy wymiar marce Uniwersytetu Łódzkiego. Nową, spójną koncepcję, dzięki której zwrócimy uwagę na nasz potencjał i dzięki której identyfikowani będziemy jako silna i profesjonalnie podchodząca do wyzwań przyszłości Uczelnia. Pierwszy rektor bez wątpienia nadał kierunek, w jakim obecnie zmierza nasza uczelnia. Wyraża się to w kreatywnym podejściu do kształcenia, otwartości na to, co nowe i nieoczywiste, a również w odważnym dążeniu do innowacyjności. Dlatego też wprowadzanym zmianom wizualnym towarzyszy zmiana hasła, na bardzo trafne i doskonale dopasowane do charakteru naszego uniwersytetu, „Uwolnij umysł”. - Anna Rolczak, dyrektor Centrum Promocji UŁ

Oczywiście cała zmiana będzie wymagała czasu. Jak zapewniają osoby odpowiedzialne za zmianę, na pierwszy ogień pójdą jednostki administracji centralnej, w których nowa identyfikacja będzie implementowana od lutego przyszłego roku. Za kreacje odpowiedzialne jest studio projektowe Ortografika.

Jak ocenić całość? W mojej skromnej opinii bardzo dobra zmiana, mimo tego że sama strzałka jest już dość popularnym motywem, a samo jej wykorzystanie do złudzenia przypomina rozwiązanie znane z logo Polsat News. Jest ono proste i przede wszystkim bardzo wyraziste. Patrząc na same fonty, nie jestem pewien czy oddają one powagę instytucji, jednak doskonale wpisują się do zaokrągleń samego sygnetu. Można się czepiać, można narzekać, ale trzeba pamiętać, że trzeba iść z duchem czasu. Brawo UŁ za odważną i jak to zwykle bywa, niepopularną decyzję o zmianie.