To już kolejna próba zmiany poprzedniego znaku. W 2005 roku, przy okazji 35-lecia uczelni, a ostatnio w zeszłym roku, przy okazji 50 urodzin próbowano wprowadzić zmiany, jednak nie zyskały one akceptacji władz uczelni i środowiska akademickiego. Wreszcie wydaje się, że rebranding zostanie przeprowadzony do końca.

Poprzedni znak Uniwersytetu Gdańskiego towarzyszył uczelni od lat. Widniała w nim litera G, z wpisanymi w jej kształt krzyżami w koronie, symbolem zapożyczonym z herbu Gdańska, otoczona dość rozciągniętą literą U. Całość prezentowała się dość archaicznie i sprawiała ponoć sporo problemów przy skalowaniu i ekspozycji na różnego rodzaju materiałach.

uniwersytetgdanski logo

Nowe logo bazuje na tarczy herbowej, której kształt nawiązuje do herbu Gdańska. W środku znalazło się miejsce dla liter U i G, udekorowanych pikselowymi krzyżami. Krzyże i równie rozpikselowana korona, umieszczona nad tarczą, są znów nawiązaniem do herbu miasta. Jak piszą autorzy znaku, takie były założenia projektowe: „Wytyczne projektowe zakładały m.in.: wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter „U” oraz „G” oraz kolorystyki nawiązującej do morskości.”. Jak widać, autorzy znaku spisali się bezbłędnie, w wypełnianiu założeń projektowych. czy wyszło to na dobre samemu znakowi? Nie byłbym taki pewny.

Cezura pięćdziesięciolecia Naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej Uniwersytetu. Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. księgi znaku, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi, zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG – mówi Rektor prof. Piotr Stepnowski.

Nowe logo uczelni wybrane zostało w dwuetapowym konkursie. Zaproszono do niego pięć firm: Tatastudio, BrandScope, TOFU, Studio Spectro oraz Wojtek Radtke Studio. Ciekawym pomysłem, który należy pochwalić, było ograniczenie firm do tych zlokalizowanych w Gdańsku, choć ich wybór może dziwić. Studia przedstawiły swoje propozycje znaku, z których Senat Uczelni wybrał jedną, nad którą dalej pracowano. Senatowi doradzał zespół ds. projektu nowego godła Uniwersytetu Gdańskiego w składzie: prof. Krzysztof Polkowski (Rektor ASP), dr Adam Świerżewski (Prorektor ASP, specjalista ds. identyfikacji graficznej), prof. UG Aneta Oniszczuk – Jastrząbek (Dyrektor Centrum Komunikacji i Promocji UG). Zespół do swoich prac zaangażował dodatkowo dwóch ekspertów: prof. Jana Buczkowskiego (Kierownika Katedry Sztuk Wizualnych PG) oraz mgr. Patryka Hardzieja (Katedra Projektowania Graficznego ASP).

ug 4

Nowe logo to jedynie zalążek identyfikacji wizualnej i początek dużej pracy, która czeka studio Spectro i Uniwersytet Gdański w nadchodzącym czasie. Na razie, poza samym znakiem, mieliśmy okazję poznać nowy kolor, który dominować będzie w identyfikacji uczelni. Intensywny niebieski, z jednej strony nawiązuje do dziedzictwa morskiego, a z drugiej  do tradycyjnego uniwersyteckiego granatu. Jest on jednak świeży i bardziej nowoczesny. Mam jednak wątpliwości jak sprawdzi się on w druku, zwłaszcza tam, gdzie z oszczędności nie będzie się używać farb z palety Pantone.

Rebranding Uniwersytetu Gdańskiego to na razie głównie wątpliwości. Będę się temu procesowi jednak bacznie przyglądał, bo z jednej strony mieszkam w Gdańsku, a z drugiej aktualnie pracuję w uczelni, więc ta tematyka jest mi wyjątkowo bliska. A Wy co sądzicie o zmianie logo Uniwersytetu Gdańskiego?