TikTok, platforma do tworzenia i udostępniania krótkich filmów, potwierdziła, że testuje nową sekcję zakupów w aplikacji o nazwie „Trendy Beat”. W tej sekcji oferowane będą produkty na sprzedaż, które są wysyłane i sprzedawane przez spółkę zależną od ByteDance, firmy-matki TikToka.
Funkcja ta jest obecnie testowana w Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że platforma spogląda na segment e-commerce i szykuje się na dalszą ekspansję nowych możliwości. Decyzja wydaje się dosyć zaskakująca, patrząc na działania konkurencji, która krok po kroku wycofuje kolejne funkcje sprzedażowe ze swojej platformy i powraca do społecznościowych korzeni.
Zakupy na TikToku #TikTokmademebuyit
Wiralem rozchodzi się popularny hashtag „TikTok made me buy it”. O co chodzi? Siła tej platformy społecznościowej pokazuje, że coraz chętniej i częściej kupujemy produkty, które świadomie bądź nie, zauważyliśmy na TikToku.
TikTok ma już znaczący wpływ na nawyki zakupowe użytkowników. Fraza „TikTok made me buy it” („TikTok sprawił, że to kupiłem”) stała się popularna ze względu na zdolność aplikacji do generowania impulsywnych zakupów. Nowa funkcja zakupów w aplikacji zdecydowanie zwiększyłaby liczbę takich sprzedaży, oferując użytkownikom łatwy i bezpośredni dostęp do odkrywania i doświadczenia zakupowego.
Nowa inicjatywa e-commerce nie jest jeszcze testowana w Stanach Zjednoczonych, gdzie TikTok koncentruje się obecnie na dodawaniu nowych sprzedawców do swojej oferty TikTok Shop, która pozwala markom sprzedawać przedmioty na platformie. Zaskakuje to o tyle, że to właśnie w USA zazwyczaj platforma testuje wszystkie nowości i na bazie tych testów wprowadzają dalsze funkcje. Zapewne gigant technologiczny chciał przetestować nowe rozwiązanie na gruncie europejskim (chociaż poza UE, czyli luźniejsze regulacje w zakresie prawa).
Nowa funkcja „Trendy Beat” może jednak w przyszłości trafić do USA. TikTok złożył wniosek o rejestrację znaku towarowego nowe aplikacji w USA w zeszłym miesiącu.
Być może kiedyś TikTok będzie konkurował z Amazonem
Nowa funkcja stanowi wyzwanie dla gigantów handlowych, takich jak Amazon i Shein, i wskazuje na zmianę w strategii e-commerce TikToka. Obecnie głównym elementem tej strategii jest marketplace TikTok Shop, który pozwala markom sprzedawać swoje produkty bezpośrednio w aplikacji.
Na czym polega zasadniczo fenomen TikToka? Aplikacja wdarła się gwałtownie na rynek i natychmiast podbiła serca użytkowników na całym świecie za sprawą swojej autentyczności, swobody i wolności twórczej, a także idealnie dopracowanej personalizacji. Aplikacja bawi, uczy, edukuje, śmieszy, kształci i wypełnia czas, a zarazem jest niezwykłą formą ekspresji dla wielu twórców czy zwykłych użytkowników internetu, którzy czują się ważną częścią społecznościowej grupy. TikTok jest świeżym i energicznym formatem, który wepchnął format video na jeszcze wyższy poziom, zmuszając tym samym Facebooka, Instagrama czy YouTube do błyskawicznej adaptacji do nowych przyzwyczajeń użytkowników. Co tu dużo mówić, TikTok przyłożył też rękę do tego, że przeciętny człowiek internetu nie potrafi już utrzymać uwagi na niczym dłużej niż kilka sekund. Takie czasy, miejmy nadzieję, że nie będziemy musieli niedługo wytańczyć swoich artykułów w rytm muzyki techno i obsypać się brokatem, aby ktoś je przeczytał. Chociaż chciałabym zobaczyć takiego „tiktoka”.