TikTok w Polsce zyskuje na popularności. To nie domysły, lecz fakty, które potwierdzają twarde liczby. Miesięcznie z medium korzysta 10,6 mln Polaków! Nie jest to jednak tylko miejsce dla bezmyślnej rozrywki. TikTok służy także promowaniu marki osobistej, edukacji i inspirowaniu młodych ludzi.
TikTok dla mnie nie zawsze był dobrze kojarzonym miejscem. Mówiłem sobie, że to nie społecznościówka, która wpisuje się w moje gusta. Zdecydowanie preferuje formę pisemną, aniżeli wizualną, jeśli chodzi o czerpanie wiedzy. Jednakże – pamiętam też, że z Instagramem miałem to samo. Nie przekonywało mnie nastawienie na zdjęcia i ograniczenia wypowiedzi w liczbie znaków. Zarówno z jednym social media, jak i z drugim zdecydowanie się polubiłem, choć przyznam, że do TikToka podchodziłem z większą rezerwą.
W momencie, kiedy wszedłem na TikToka i próbowałem założyć konto, losowe filmy użytkowników – delikatnie mówiąc – nie były w moim targecie zainteresowań. Oczywiście to czysty fart, ale pamiętam wideo jednego z nastolatków, który z prezerwatywy i kanapki robił… sztuczną pochwę. Z jednej strony – doceniam kreatywność, z drugiej – nie byłem gotowy na to, co zobaczyłem. Za którymś podejściem jednak udało mi się założyć konto i już po dłuższej chwili system zaczął mi proponować o wiele bardziej wartościowy content. Sam próbuje swoich sił w shortach, związanych z moim popkulturowym blogiem, więc technicznie i zasięgowo okazało się to miejscem dla mnie. Jednak – jak podaje raport TikToka – to nie tylko social media, służące zwykłej rozrywce.
TikTok w Polsce pomaga w promowaniu własnej marki
TikTok stał się idealnym narzędziem dla Polaków, aby lokować swoje hobby czy nawet działalność biznesową. Małe i średnie przedsiębiorstwa wykorzystały potencjał aplikacji jako miejsce promocji swoich biznesów, a nawet – je uratowały. Może nie jest to główna grupa odbiorców, ale wielu z nich ma szansę odkryć czyjąś działalność – nie tylko hobbistyczną. To wszystko wynika z zapotrzebowania użytkowników i kreatywności twórców.
Statystyki mówią same za siebie. Ponad 70% użytkowników uważa, że społeczność platformy ma zbawienny wpływ na zmianę kultury, dzięki temu, że mogą czuć się swobodnie i wyrażać siebie poprzez filmy. 62% odwiedza platformę, by odkryć coś nowego, a 43% użytkowników TikToka w Polsce korzysta z aplikacji w celach naukowych. Luźna forma to idealne medium, aby przyswoić – nawet – skomplikowaną wiedzę. Popularność tematów stricte naukowych można zaobserwować dzięki popularnym hasztagom. #EduTok ma dziś 170,4 mld wyświetleń (od marca wzrost o ponad 20 mld), #science ma już prawie 77.4 mld odtworzeń (w marcu – „tylko” 60 mld), a #TikToktaughtMe – ponad 14.9 mld wyświetleń.
TikTok w Polsce to kreatywnie przekazana wiedza, która dociera do milionów odbiorców
Świetnym przykładem osoby, która dociera ze swoją wiedzą do milionowej widowni jest Doktor z TikToka. Konrad Skotnicki ma doktorat z chemii i zapragnął dzielić się swoją wiedzą – z różnych dziedzin – za pośrednictwem tego social media. Od 2020 roku zgromadził ponad pół miliona obserwujących i na temat swojej „kariery” powiedział parę słów:
TikTok był kluczowy dla rozwoju mojej kariery jako popularyzatora nauki. To właśnie tam 2 lata temu zacząłem prowadzić edukację związaną z naukami ścisłymi, a obecnie moje treści docierają do kilku milionów osób miesięcznie. Dzięki TikTokowi wydałem właśnie swoją pierwszą książkę, która jest pierwszą w Polsce próbą przeniesienia formatu TikToka do medium, które ma kilka tysięcy lat. TikTok pozwala mi również prowadzić edukację w sprawach istotnych społecznie, takich jak klimat, czy edukacja seksualna.
TikTok pomaga się wybić osobom o wyjątkowych zdolnościach
TikTok również inspiruje. 75% użytkowników powiedziało, że TikTok to miejsce do swobodnej, niezakłamanej ekspresji. Ważne jest to, kim jesteś i co chcesz przekazać. To nie tylko puste, nic nieznaczące słowa, ale również wartościowy przekaz, który może zainspirować młode pokolenie. Akceptacja dla różnorodności znajduje wyraz w wielu popularnych hasłach – kluczach. #stophate ma 1,4 mld odtworzeń, #bodypositivity – blisko 42,2 mld, a rodzima ciałopozytywność – prawie 82 mln. Posłużę się kolejnym przykładem dość wyjątkowej osoby. Bartosz Ostałowski jest jedynym na świecie profesjonalnym kierowcą sportowym, który samochód prowadzi… jedynie stopami. On również pozytywnie wypowiedział się na temat TikToka:
Pojawienie się na TikToku pozwoliło mi dotrzeć do nowej grupy docelowej i przedstawić jej mój driftingowy świat. W swoich filmach pokazuję nie tylko moje przejazdy na torze, ale także kulisy i ciekawostki ze świata motorsportu. Staram się także reagować na trendy, które pojawiają się w aplikacji i tworzyć rozrywkowe, motoryzacyjne treści. Dzięki takiej strategii moje filmy trafiają do wielu moich fanów, a część z publikowanych treści stała się viralem. Moja historia sprawia, że w komunikacji pojawia się także element motywacji. Otrzymuję wiele wiadomości i komentarzy, że moja aktywność sportowa inspiruje moich obserwatorów do pokonywania własnych barier.
Sam polubiłem się z TikTokiem, chociaż początki były trudne
W Polsce 61% użytkowników platformy odwiedza ją w poszukiwaniu rozrywki, a 63% by poprawić sobie humor. Nie ma co ukrywać – takie były założenia platformy od początku. Ten target pomógł wielu artystom na dotarcie do potencjalnej grupy odbiorców i finalnie – w kontaktach z fanami. I oczywiście w wypromowaniu własnej marki. Muzyka jest silna na platformie, więc nic dziwnego, że artyści tacy jak Kizo, Sobel, Smolasty, czy Zdechły Osa zdobyli ogromną popularność.
Ja bardzo się zgadzam z tymi wszystkimi statystykami. Sam dowiedziałem się wiele o projekcji Oppenheimera z taśmy IMAX 70 mm. Jako kinooperator taśm 35 mm chciałem zwizualizować sobie, jak Christopher Nolan wymyślił projekcję tak długiego (i ciężkiego) filmu. Tylko TikTok pomógł mi zrozumieć wszystkie kroki i to z oficjalnego konta IMAX! Poczułem się tak, jakbym tam był.
Polecam niezdecydowanym przemóc się – zaobserwować konta bliskie waszym zainteresowaniom, a kolejne materiały wideo będą coraz bardziej zbliżone do waszego hobby. TikTok to nie tylko durne filmy nastolatków, ale kreatywne formy przekazania swoich przekonań, czy specjalistycznej wiedzy. Jest nas już 10,6 mln, a trendy pokazują, że ta liczba będzie sukcesywnie rosła. TikTok edukuje, inspiruje, ale również wspiera promowanie własnej marki – w tym biznesów. To chyba niezła droga, prawda?