Aż 20 proc. treści, które promuje TikTok stanowią fałszywe informacje. Wyniki analizy NewsGuard są o tyle niepokojące, że młodzież ufa materiałom z „Tika”, bardziej niż tym, co posuwa im wyszukiwarka Google.

Fake newsy dotyczące wojny w Ukrainie, szczepionek na COVID 19 oraz aborcji wyrastają w serwisie TikTok niczym grzyby po deszczu. Co gorsze, treści te są promowane przez usługodawcę. Aż jedna piąta tych „nośnych” tematów okazuje się fejkami lub jak kto woli – informacjami wprowadzającymi w błąd użytkowników. Zapewne właśnie takie materiały mają potencjał w kwestii zasięgu, ale jeśli spojrzymy na sprawę z boku, dojdziemy do wniosku, że przekazywana tam „dezinformacja” może mieć zgubny wpływ na postrzeganie świata przez widzów. Najgorsze jest jednak to, że według wcześniejszych badań, dla 40% młodszych internautów jest to kanał ważniejszy niż Wyszukiwarka Google.

TikTok

TikTok preferowany przez pokolenie Z. Młodzież daje się mamić nieprawdziwym informacjom, odrzucając wyniki z Google

Na początek małe tło. Według badania przeprowadzonego na zlecenie Google, młodzież z USA w wieku od 18 do 24 lat preferuje TikTok, Instagram i im podobne platformy jako priorytetowe w poszukiwaniu informacji i poradników. Aż 40% ankietowanych uważa, że znajdzie tam lepiej sprofilowane dane, niż to, co oferuje Wyszukiwarka Google. Jasne, produkt giganta z Mountain View nie jest może idealny, ale w większości przypadków dostarcza nam pożądany content, bardzo często celnie oznaczając nieprawdziwe informacje. TikTok nie tylko ich nie oznacza, ale wręcz promuje coś, co może wprowadzać w błąd. Tak twierdzi raport NewsGuard.

Czy to oznacza, że właściciele TikToka, firma ByteDance nie przejmuje się problemem? Niezupełnie, gdyż ostatnio chwalono się, że usługodawca usunął ponad 100 mln niezgodnych z prawdą treści. To jednak kropla w morzu potrzeb. Jeśli traktujemy serwis jako miejsce rozrywki, raczej nie powinniśmy przejmować się rzeczonymi fejkami, natomiast w przypadku traktowania informacji tam zawartych jako głównego źródłom danych – sprawy mają się inaczej. Z pełnym raportem możecie zapoznać się na stronie NewsGuard.

TikTok ważniejszym źródłem informacji niż Gogole? Tak, dla 40% młodszych internautów