Które tablety są najpopularniejsze? Odpowiedź jest dość oczywista. Rynek urósł w trakcie pandemii, ale prawdopodobnie wzrosty wkrótce wyhamują.

Ostatnio, gdzie tylko mogę, narzekam, że rynek tabletów się kurczy. Tzn. nie liczbowo — w tym wypadku rośnie. Coraz mniej jest za to ciekawych propozycji wartych kupna. Wydaje się, że Apple, Samsung oraz Lenovo znokautowało konkurentów i liczą się już tylko te 3 firmy. Potwierdzają to też dane zebrane przez IDC.

IDC to jedna z największych firm analitycznych na świecie. Na łamach DailyWeb nie raz powoływaliśmy się na dane tej firmy. Nic w tym dziwnego firma działa już przeszło 50 lat, w 110 krajach zatrudniając ponad 1100 analityków, którzy zbierają dane marketingowe, wyciągają z nich wnioski, badają trendy, doradzają i kierują. Z jednego z najnowszych raportów, również i my dowiaduje się ciekawych rzeczy.

Tablety. Liczą się tylko 3 firmy

Jakiś czas temu, gdy Apple prezentowało swoje wyniki finansowe, Tim Cook stwierdził, że iPad zaliczył najlepszy okres sprzedażowy w ciągu ostatnich 10 lat. Potwierdzają to również wyniki raportu opracowanego przez IDC. Omawia on udział w rynku i sprzedaż poszczególnych producentów tabletów i chromebooków.

Apple udało się sprzedać w drugim kwartale tego roku około 12,9 miliona urządzeń, co pomogło osiągnąć 31,9% udział w rynku. Sprzedaż w stosunku rok do roku wzrosła więc o 3,5%. Minimalnie zmniejszyło się jednak udział w rynku, który w zeszłym roku był o 0,2% większy. Następną firmą w zestawieniu był Samsung ze sprzedażą 8 milionów urządzeń (za Q2) oraz 19,6% udziału w rynku (który urósł w porównaniu do zeszłego roku o 1,6%). Imponujący jest tu również wzrost sprzedaży rok do roku, który wyniósł aż 13,3%. Wielką trójkę zamyka Lenovo, które właśnie odświeżyło swoje portfolio. Firma zanotowała 11,6% udziału w rynku i sprzedaż na poziomie 4,7 miliona urządzeń (Q2). To niesamowity wynik, bo w porównaniu rok do roku daje aż 64,5-procentowy wzrost!

Tablety od Amazona i Huawei poza podium

Dalej w zestawieniu jest Amazon, który depcze po piętach Lenovo, ale nie działa na aż taką skalę. Piątą pozycję zajął największy przegrany — Huawei (liczone wraz z marką Honor). Problemy firmy doprowadziły do ogromnego spadku sprzedaży oraz malejącego udziału w rynku. Wspomnę tu tylko o tym, że w zeszłym roku firma piastowała 3 pozycję w rankingu, a sprzedaż rok do roku jest mniejsza aż o 53,7%!

tablety sprzedaz rr

Drugie półrocze tego roku pokazuje, że rosnąca tendencja sprzedażowa na rynku tabletów nadal się utrzymuje. Delikatne spadki pod koniec zeszłego roku nie miały finalnie na nią wpływu. Oczywiście znamy główną przyczyną tego stanu — to, jak łatwo się domyślić, pandemia – a dokładnie rzecz biorąc konwersja na pracę zdalną w wielu firmach, chociaż i pewnie względy prywatne.

Analitycy firmy IDC wskazują jednak, że, o ile tendencja sprzedaży nie spadnie, to na pewno wyhamuje w najbliższym czasie. Winnym tego faktu ma być nasycenie rynku oraz powrót do pracy i szkół.