User Experience (UX), czyli doświadczenie użytkownika to pojęcie, które powstało w latach 70 XX wieku. W tym czasie okazało się, że aby ludzie mogli korzystać z komputera osobistego, należy zaprojektować go w taki sposób, aby odzwierciedlał logikę człowieka, a nie maszyny. Dzisiaj to projektowanie interaktywnych produktów, aby interakcja użytkownika dostarczała mu pozytywnych doświadczeń. Z kolei Search Engine Optimization (SEO) ma za zadanie sprawić, aby nasza strona internetowa w naturalnych (organicznych) i bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla wybranych fraz zajęła możliwie najwyższą pozycję. Owocem połączenia tych dwóch działań jest SXO.

SXO — widoczność, ruch i konwersja

Widoczność to parametr, który umożliwia zwiększenie popularności stron www. Oznacza to wzrost dochodu ze sprzedaży usług lub produktów, dzięki liczbie wejść na naszą witrynę, a ta jest skutkiem budowania rozpoznawalności marki. W tym zadanie SEO, aby wszystkie swoje działania skupić na wypracowaniu najlepszej pozycji w bezpłatnych (organicznych, naturalnych) wynikach wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych oraz fraz. Widoczność napędza ruch, a ruch wpływa na zwiększenie widoczności. Większa liczba odwiedzin witryny to większa szansa na zwiększenie sprzedaży dzięki rosnącej liczbie użytkowników.

Sprzedaż, subskrypcja lub inna reakcja, której oczekujemy od użytkowników witryny internetowej to w uproszczeniu rozwinięcie terminu konwersja. W kontekście marketingu internetowego odnosi się ona do celów osiąganych przy pomocy naszej strony internetowej. Branża e-commerce liczy ile osób na 100 odwiedzających konkretne sklepy lub strony internetowe, dokonało na nich zakupu / określonej interakcji. Zadaniem user experience jest zadbanie o wszystkich użytkowników odwiedzających naszą stronę. Dlatego ważny jest m.in. czas ładowania strony.

Chodzi o to, aby po znalezieniu strony internetowej w wynikach wyszukiwania, wszyscy odwiedzający witrynę czuli się na niej komfortowo. W osiągnięciu tego staniu pomoże: przejrzysty design, pełna responsywność, wartościowe treści, łatwa nawigacja, czas ładowania strony i różne zachęty do wykonania oczekiwanej akcji (call to action). W tym wypadku troska o klienta ma dużą wartość i realnie przełoży się na wskaźnik konwersji, o ile będziemy w działaniach autentyczni. Takie działania pozytywnie wpłyną na wskaźnik user experience.

Fuzja doświadczeń

Połączenie SEO i UX to sensowna fuzja, która przynosi wymierne rezultaty. SEO działa na korzyść wyników wyszukiwania zapewniając ruch, a UX pozwala zatrzymać użytkowników na stronie. Do niedawna narzędzia te używane były osobno i np. zaplanowane działania w SEO mogły wpływać niekorzystnie na doświadczenia użytkownika i odwrotnie. W ten sposób rezultaty były odwrotne od zamierzonych. Wykorzystanie najlepszych praktyk z SEO i UX sprawiło, że SXO to optymalizacja działań marketingowych. Oznacza to większy ruch, większą widoczność i większy wskaźnik konwersji. 

Pandemia sprawiła, że wiele rzeczy dzieje się znacznie szybciej niż dotychczas. Digitalizacja, czyli przeniesienie biznesu do sieci niesie za sobą kilka istotnych zmian w prowadzeniu biznesu. Inaczej nasza firma zginie w tłumie podobnych. Dzisiaj od jednego kliknięcia zależy czy użytkownik dobije transakcji na naszej www, bo jego doświadczenia były pozytywne, czy kliknie inną stronę. SXO pomoże znaleźć klientów i dostarczyć im pozytywne doświadczenia. Dzięki temu sprzedaż lub konwersja osiągną satysfakcjonujący nas poziom.

Marketing online ewoluuje bardzo szybko. Wydaje się, że obecnie podejście określane mianem AGILE, czyli pewnego rodzaju zwinność zagwarantuje nam skuteczność naszego marketingu. Trendy zmieniają się w mgnieniu oka, a morze informacji wymaga gruntownej analizy. Przedsiębiorstwo musi szybko adaptować się do zmian. Optymalizacja marketingu to klucz do zwiększenia ruchu i konwersji. Dzisiaj najlepszym do tego narzędziem jest SXO. Wypróbuj, jak sprawdzi się w Twojej firmie.